ralc.co.il

true

מהפכה בהכרה בהוצאות ושווי הרכב

25.06.2011

מהפכה בהכרה בהוצאות ושווי הרכב

רמי אריה עו"ד רו"חשחר נח, עו"ד

פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי בירושלים ביום 12.5.2011 (עמ"ה 131/08 עירית מעלה אדומים נ' פקיד שומה ירושלים 2) (להלן : "פסד מעלה אדומים")הוא לא פחות ממהפכה בתחום ההכרה בהוצאות הרכב וזקיפת שווי רכב.

בית המשפט המחוזי אימץ את דעת המערערת וקבע שהחזקה בתקנות הרכב ניתנת לסתירה. אלא, שחובה על הרוצה לסתור את החזקה להביא ראיות ברורות לשימוש העסקי ברכב.

על מנת להוכיח את סתירת החזקות שבתקנות הוצאות הרכב ובתקנות שווי הרכב, אנו ממליצים לפעול כדלקמן:

1. יש לערוך נהלים מסודרים שיסדירו את השימוש ברכב על ידי העובד, ובעיקר את חובתו לרישום כל נסיעה ברכב כעסקית או פרטית באופן נכון ואמיתי. הנהלים יקבעו סנקציה משמעתית הולמת שתוטל על העובד ככל שיפר אותם.

2. כל עובד יאישר בחתימתו כי הוא מתחייב לפעול לפי חוברת הנהלים.

3. ממולץ להתקין בכלי הרכב התפעוליים מערכת יומן רכב ממוחשבת אשר באמצעותה ניתו יהיה להפריד בין הנסיעות העסקיות לפרטיות. הפירוט יכלול תאריך הנסיעה, שעה, מקום מוצא, יעד, מס' קילומטרים. לחלופין (אם כי פחות ממולץ) ניתן לערוך רישום ידני של יומן הנסיעות תוך הקפדה על מילוי הפרטים כאמור ביומן.

4. בסוף כל חודש יש להפיק דוח מפורט שיראה את מספר הק"מ הכולל החודשי, בחלוקה לפי סיווג הנסיעות העסקיות לעומת הפרטיות.

5. החברה תנהל "תיק מעקב רכב", בו יתועדו ויישמרו כל יומני הנסיעות.

6. האחראי על העובד ו/או קצין הרכב בחברה, יערוך בדיקות פתע כדי לוודא כי הרישומים ביומן הרכב נערכים כראוי ובהתאמה למשימות העובד במהלך חודש העבודה. יש לתעד את עריכת בדיקת בפתע בפרוטוקול.

7. בעת עריכת הדוחות הכספיים ודוחות תאום הוצאות רכב יערוך רו"ח של החברה ביקורת ספיצפית על אופן ניהול תיקי מעקב הרכב והרישומים ביומן הרכב.

מהלכת מעלה אדומים ניתן ללמוד כי ככל שיופעל רישום שיטתי מסודר של הנסיעות ברכב באמצעות יומן נסיעות ברכבוייעשה פיקוח על רישום זה כאמור לא יחולו תקנות הרכב לעניין הסכומים האומדניים שבהם, אלא יחושב לפי השימוש בפועל וכך ניתן יהיה לחסוף אלפי ש"ח של מיסוי מיותר בגין כל רכב באופן חוקי ולגיטימי.

בשלב זה, לאור אי הסכמת רשות המיסים לנושא יש להקפיד לקבל חוות דעת מקצועית-משפטית וספיצפית למעביד, בדבר היישום ולתת גילוי נאות בדיווחים לרשות המיסים על היישום של האמור לעיל.

מידע נוסף באתר מיסים ועסקים www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2730-מהפכה-בהכרה-בהוצאות-ושווי-הרכב.aspx

© כל הזכויות שמורות