ralc.co.il

true

הרהור נוסף על פסיקת העליון בעניין שקורי

01.11.2012

הרהור נוסף על פסיקת העליון בעניין שקורי

מתי חסיד, רו"ח

כידוע, ביום 1.2.12 ניתנה החלטה בעליון בעניין שקורי, באותה סוגיית מס של חישוב נפרד ומאוחד לבני זוג העובדים בעסק שבבעלות בני הזוג ו/או בבעלות אחד מבני הזוג.

בית המשפט העליון הכריע בסוגיה וקבע כי בני הזוג, העובדים יחד בעסק משותף, אינם רשאים לערוך חישוב נפרד בגין שכרם. הוסיף עוד בית המשפט וטען כי אינו חש בנוח עם המצב ולדעתו ראוי היה שהמחוקק יבצע תיקונים בחוק ויתיר לבני זוג שבאמת עובדים יחד בעסק המשותף, חישוב נפרד.

קשה להשתחרר מהמחשבה שבית המשפט העליון פעל לא רק מתוך שיקולים משפטיים גרידא אלא גם לקח בחשבון, במקום שלדעתי לא היה צריך להיכנס למערכת השיקולים, את הנטל הכלכלי הכבד בו צפויה תהייה המדינה לשאת, לו פסיקתו הייתה שונה והיה רואה בסעיף בפקודה כחזקה הניתנת לסתירה והיה קובע כי ייערך לבני הזוג חישוב נפרד. כבר ראינו שבית המשפט פסק במקרים אחרים בניגוד לחוק, במקום בו הוא סבר שהחוק ברור אולם מנוגד כל הגיון כלכלי.(אינטרבילדינג לדוגמא).

רשות המיסים, בנוהל פנימי מיום 4/7/12 שהופץ בין משרדי פקידי השומה, אישרה הקלות ביישום פסק הדין. נקבע כי יש לאפשר לנישומים להחיל את סעיף 66 (ה) לפקודה בשנות המס 2010-2011 וכן בשנת המס 2012, גם אם לא הודיעו על בקשה זו מראש כתנאי הסעיף. כמו כן יבוטלו הקנסות והריבית הנובעים מהמס בגין הסוגיה הנדונה ויתאפשר לנישומים לשלם את החוב ב 12 תשלומים.

השאלה הנשאלת היא מדוע לא להחיל את יישום סעיף 66 (ה) כבר מהשנה הראשונה שבה דיווחו בני הזוג על חישוב נפרד או מהשנה הראשונה הפתוחה לצרכי שומה, לפי המאוחר.

נטען כי נישומים פעלו לאור הלכת קלס שניתנה במאי 2003, ובגין האי הבהירות בפרשנותה של אותה הלכה כל השנים ועד עתה, יש הצדקה לבטל לא רק את הריבית אלא גם את הפרשי ההצמדה, היות וכל אותם נישומים הסתמכו על אותה הלכה ולפיכך אין זה מעשה או מחדל של בני הזוג.

ביום 17/7/12 התכנסה ועדת הכספים של הכנסת והוחלט שם כי היא תפעל לשנות את המצב הקיים וכן כי תיבחנה אפשרויות לקדם הצעת חוק בעניין, כפי שאף כתב על כך בית המשפט העליון.

במקביל, בהמשך להחלטת בית המשפט העליון ולהחלטת ועדת הכספים של הכנסת, החלה רשות המיסים בהליך של פנייה לבני זוג רבים בדרישות לתשלום הפרשי מיסוי באופן רטרואקטיבי המגיעים לסכומים של עשרות אלפי ₪.

פנייה זו של רשות המיסים מאיימת למוטט מאות עסקים משפחתיים. אותן דרישות של רשות המיסים , בעקבות פסיקת העליון, של מס גבוה בגין כמה שנים רטרואקטיבי שבחלקן יש אמנם ויתור על ריבית (2010 ו 2011) ובאחרות הדרישה כוללת גם ריבית וגם הפרשי הצמדה וקנסות, מאיימת על הישרדותם של בתי עסק רבים.

טוב עשה יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, מר משה גפני, ששלח ביום חמישי (18/10/12) מכתב למנהל רשות המיסים דורון ארבלי, ובו ביקש להקפיא את פעילות רשות המיסים נגד זוגות נשואים שעובדים יחד בעסק המשפחתי:

"אבקשך לעצור לחלוטין את כל ההליכים, השומות והדרישות שהוצאו נגד זוגות נשואים שעובדים יחד, וזאת עד לאחר הבחירות לכנסת ה 19. ברור לכל שהתנהלות כוחנית של סגירת שומות עבר תביא לפגיעה באמון הציבור ברשות המיסים ובוועדת הכספים, שכן בחינה של עצירת ההליכים הובטחה על ידכם בדיוני ועדת הכספים." מסיים גפני וכותב "אני סמוך ובטוח כי תיענה לבקשתי."

מרשות המיסים נמסר "מכתבו של מר יו"ר ועדת הכספים טרם התקבל. הנושא נבחן לעומק בוועדה מקצועית שארבלי מינה והיא אמורה לסיים את עבודתה בימים הקרובים.לאחר שייבחנו המלצותיה הן יפורסמו לידיעת הציבור."

המלצתי היא שבמידת האפשר יש להקפיא הליכים בדיוני שומה עד לאחר הבחירות לכנסת ה 19. במקום שאי אפשר יש להסכים על יישום 66 (ה) לכל השנים הפתוחות, תוך ניסיון לקבל הקלה בתשלומי ריבית והפרשי הצמדה. במידה ואין הדבר אפשרי ניתן לעבור לשלב ב' בתקווה שעד אז תיפולנה החלטות.

בכל מקרה יש לבחון כל מקרה ולבחון את הפרשי המס בין חישוב נפרד ומאוחד ולבדוק את מהותיות הסכומים הכוללים.

הכותב הינו שותף במשרד קבקוב בלאס ושות'.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3121-הרהור-נוסף-על-פסיקת-העליון-בעניין-שקורי.aspx

© כל הזכויות שמורות