ralc.co.il

true

המלצות הצוות למלחמה ב"הון השחור"

04.02.2013

המלצות הצוות למלחמה ב"הון השחור"

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 3.2.2013 הגיש הצוות למלחמה ב"הון השחור" בראשות מנהל רשות המסים, דורון ארבלי,לשר האוצר את הדו"ח המסכם של המלצות הצוות למלחמה ב"הון השחור". מטרת הדו"ח הינה להמליץ על פעולות נדרשות במסגרת פעילות רשות המסים בישראל, לשם העמקת גביית המסים וטיפול ב"הון השחור". יישום מכלול ההמלצות הכלולות בדו"ח ובהן שיפור שיטות העבודה וקביעת מדיניות טיפול חדשה וביצועם של תיקוני החקיקה אשר יסייעו בידי רשות המסים לקדם את יעדי הגבייה והאכיפה, צפוי להניב תוספת הכנסה שנתית המוערכת ב- 6 מיליארד ₪ ו- 20 מיליארד בשנים הקרובות.

קמפיין "האנשים השחורים"

כחלק מיישום ההמלצות בצד התדמיתי, יעלה השבוע בטלוויזיה וברדיו קמפיין פרסומי שמטרתו לרתום את דעת הקהל הציבורית למאבק האינטנסיבי שמנהלת רשות המסים בתופעת העלמות המס וב"כסף השחור". הקמפיין נועד להגביר את מודעות הציבור לעובדה שמעלימי המס, "העובדים בשחור", אינם תורמים את חלקם לקופת המדינה, אך מקבלים ממנה שירותים, עושים זאת על חשבון כל אחד מאתנו ובכך מהווים נטל על כתפו של הציבור, שכן עשרות מיליארדי השקלים שהם מעלימים יכלו לתרום למשל לחיזוק מערכת החינוך, הבריאות או להפחתת נטל המס של כולנו. הקמפיין מדגיש גם את הסיכון והמחיר של העלמות מס ובכך מכוון לתרום להגברת החשש בקרב מעלימים בפועל ובפוטנציה.

ההמלצות נוגעות בעיקרן לסגירת פרצות הקיימות בחקיקות המס הנוכחית, המלצות שיסייעו במישור סמכויות הגבייה, ייעול העבודה, הקלה על עבודת הרשות. מלחמה ב"הון השחור" תוך הגדרת עבירות מס חמורות כעבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון והעברת מידע ישירה מהרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המסים, צמצום עסקאות מזומן בין עוסקים מ- 20,000 ₪ ל 10,000 ₪ והטלת קנס 15% על עבירה כאמור. כן הוצעה חקיקה שתאפשר העברת מידע לרשות המסים מרשם נותני שירותי מטבע וכן בחינת האפשרות להעביר לאחריות רשות המסים את הרגולטור לנותני שירותי המטבע (צ'יינג'ים למיניהם).

בין יתר תיקוני החקיקה

עם זאת עולה מתוך מה שפורסם מסתבר כי הדוח המסכם אינו עוסק רק במלחמה בהון השחור, אלא גם בהיבטי מיסוי נוספים, אשר כלל אינם קושרים למלחמה בהון השחור ולא ברור למה השתרבבו לנושא זה באותו דו"ח.

טיפול בתכנוני מס בלתי ראויים

תיקונים ושינויים במנגנון ה"חברה המשפחתית", על מנת לסתום את פרצות המיסוי ולמנוע הפחתות מס בלתי צודקות. "חברה משפחתית" הינה ישות משפטית נפרדת על פי הדין הכללי ולצורכי מס מייחסים את "הכנסתה החייבת" ו"הפסדיה" ל"נישום המייצג" שלה.

המלצה נוספת הינה לקבוע חובת דיווח בעת שימוש בחוות דעת מקצועית, כך גם במקרים של דיווח על פעולה שנקט הנישום באופן שמנוגד לעמדה מוצהרת של רשות המסים. חובה זו תגודר למקרים מיוחדים.

ייעול והרחבת הסמכויות בתחום הגבייה על ידי עיכוב יציאה לחו"ל במחדלי תשלום ודיווח, מתן אפשרות יעילה לקיזוז מסים בין מערכי המס, מניעת הברחת נכסים בין בני זוג והרמת מסך בהעברת פעילות, מתן סמכות לרשות לעיקול כלי רכב של חייבים בשטח ציבורי, הטלת ערבויות להבטחת תשלומים בהליכים משפטיים, עיקולים על חובות מס של רשויות מקומיות ומועצות דתיות, החלת חבות מס על נותני ערבות ועוד.

הגברת האכיפה תוך עיכוב החזרי מס למי שלא הגיש דו"ח, הטלת קנסות פיגורים מיום השומה ודרישת ערובה בהליך ערעור על שומות. פיקוח על העברת טובין למניעת העלמות בכניסה לאילת ובהעברת טובין לרש"פ וייעול תהליכי העבודה כך שפסילת ספרים במע"מ תהא תקפה גם למס הכנסה ולהיפך, קביעת חובת דיווח מקוון לחברות במס הכנסה וחובת דיווח על הפסקת פעילות.

שיפור שיטות העבודה

המטרה היא לשפר את כלי האכיפה וההרתעה של רשות המסים כנגד המתחמקים מתשלום מסים. ההכנסה השנתית הצפויה מיישום צעדים אלה, היא כ- 300 מיליוני ש"ח.

בתוך כך עוסק הדו"ח בין היתר בשיפור עבודת המודיעין בתחומים כדוגמת פעילות ישראלים בחו"ל, פעילות תושבי חוץ בישראל, חילופי מידע עם רשויות מס זרות, מעקב אחר תביעות בבתי המשפט, מעקב אחר עוסקים גדולים במשק והפעלה טובה יותר של הנציגים בחו"ל.

עוד בתחום שיפור שיטות העבודה , בחינה מחודשת של מבנה פונקציונאלי לרשות המסים ושל חלוקת תיקים ביחידות, קביעת יעדים ומדדים ברורים יותר לעובדי הרשות, יעדים שיקבלו ביטוי גם בתגמול העובדים, ובניית מערכים ממוחשבים לניהול ושימור ידע כמו גם לניהול סיכונים.

הדו"ח משלב גם המלצות בתחום שיפור תדמית רשות המסים, תוך הגברת הרתעה ומתן שירות נאות, סוקר את הצורך במשאבים הדרושים לרשות על מנת לשפר את ביצועיה בגביית מסים. בתוך כך, הדו"ח ממליץ על תגבור כוח אדם ברשות ומפרט את הצורך באמצעים ובמערכות מחשוב, שיסייעו לעובדי רשות המסים לקדם את מטרותיה.

פרויקט "חינוך למסים"

כחלק מהאסטרטגיה שמובילה רשות המסים להקטין את החיכוך מול האוכלוסייה הנורמטיבית ולהגביר את האמון של הציבור ברשות, מקדמת הרשות את הפרויקט של "חינוך למסים", זאת מתוך הבנה כי היכולת להתמודד עם העלמות מס טמונה בין היתר בשינוי תודעתי עוד בשלב המוקדם של תקופת בית הספר. במסגרת הפרויקט עובדי הרשות יעבירו שיעורים בבתי ספר תיכוניים, הפרויקט נועד להעביר לבני הנוער את המסר כי בנוסף להיות חובת תשלום המסים חובה חוקית ומוסרית, כשהמסר המרכזי הוא מסים הם מקור המימון לשירותים שהמדינה נותנת לאזרחיה. בלא מסים - אין חינוך, אין ביטחון, אין בריאות, אין רווחה ובעצם - אין מדינה. המטרה היא שהתלמיד, יכיר לא רק בחובה ובכורח לשלם מס, אלא אף בצדק החברתי ובתועלת הציבורית שבמסים, בכך שצדק נעשה רק אם כולם משלמים את המס שהוטל עליהם.

בלי להיכנס לגופן של המלצות ראשוניות אלו, נראה לנו כי מדובר בדו"ח שבו המלצות מכל וכול, לא רק בעניין המלחמה בהון השחור אלא בנושאים רבים נוספים שמטרתו לעבות את יכולת גביית המס מנישומים. המלצות אלו עוד יידונו רבות על ידי המחוקק ובועדת הכספים וצפויה לחלקם הגדול התנגדות קשה של לשכות המייצגים.

ראוי שתהיה חשיבה גם לגבי צמצום הגבייה כאשר מדובר בהוראות מס הפוגעות באופן לא סביר בנישומים כגון למשל ההגבלות הקשות שיש כיום על קיזוז הפסדים מחברה או בשיטת סלי ההפסדים, מיסוי עודף על בני זוג העובדים יחד ועוד תקלות רבות בפקודת מס הכנסה היוצרות מס ריאלי העולה על שיעורי המס הקבועים בחוק.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3217-המלצות-הצוות-למלחמה-ב-הון-השחור.aspx

© כל הזכויות שמורות