ralc.co.il

true

צפויה פגיעה בקצבאות הזקנה

12.08.2004

צפויה פגיעה קשה בקצבת הזקנה לקשישים

עקב הרפורמה במס הכנסה

רמי אריה עו"ד , רו"ח

מסתבר כי תוצאותיה של החקיקה המהירה של הרפורמה במס, ממשיכות וצפות. עתה מסתבר כי קיים חשש רציני כי תהא פגיעה קשה בתשלומי קצבת הזקנה למבוטחים שהגיעו לגיל פרישה, עקב העובדה שיש להם הכנסות מהפרשי הצמדה וריבית משוק ההון, לרבות, מפיקדונות, חסכונות וקופות גמל.

הזכאות לקצבת זקנה בגיל המותנה, דהיינו מגיל הפרישה שהנו כיום 65 שנים בגבר ו- 60 שנים באישה, ועד הגיל המוחלט, שהינו כיום 70 בגבר ו- 65 שנים לאישה, תלויה בשאלה מה ההכנסות של המבוטח שבגיל המותנה ? במידה ולמבוטח הכנסות מעסק או משכר מעל סך של 3,969 ₪, או הכנסות פסיביות מעל סך של 7,938 ₪, מופחתת קצבת הזקנה באופן יחסי לעודף השתכרותו מעל הסכומים האמורים. נזכיר, שלפי חוק גיל הפרישה החדש, יוארך הגיל המוחלט עד 70 שנים לגבר ולאישה.

עד הרפורמה במס הכנסה, שנכנסה לתוקף בינואר 2003, לא נכללו הכנסות משוק ההון, בחישוב ההכנסות הפסיביות שעלולות לפגוע בקבלת קצבת זקנה. שכן, הפרשי הצמדה וריבית על "מלוות מועדפים" כהגדרתם בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה, לא נכללו בהכנסות הפסיביות לפי תקנות הביטוח הלאומי ולפי הנחיות המוסד לביטוח לאומי.

אולם, הגדרת "מלוות מועדפים" בסעיף 1 לפקודה כוללת רק מלוות, או פיקדונות על תוכניות חיסכון שהריבית עליהם פטורה מהמס כולו או מקצתו. החל מינואר 2003, לאור הטלת מס על רווחים משוק ההון, אלו אינם כבר מהווים "מלוות מועדפים" ולפיכך, נוצר ואקום פרשני באשר להכללתם, או אי הכללתם, של רווחים משוק ההון במסגרת ההכנסה הפסיבית לעניין הזכאות לקצבת זקנה.

נוצר מצב שלפיו הכנסות מריבית פיקדונות בבנקים, או מהפרשי הצמדה וריבית על תוכניות חיסכון, כמו גם מקופות גמל, יכללו כהכנסה פסיבית לעניין מבחן ההכנסה המרבית, ויפגעו בזכאות לקצבת זקנה. במיוחד, לאור הדיווח הבנקאי האוטומטי על הכנסות אלו למס הכנסה וממנו למוסד לביטוח לאומי, רטרואקטיבית מינואר 2003.

לעניין זה, אין רלבנטיות לפטור מדמי ביטוח שניתן על ידי המחוקק להכנסות משוק ההון, שכן לא מדובר בחבות בדמי ביטוח, אלא בהקטנת קצבת הזקנה עקב ההכנסות משוק הון. כתוצאה מכך, עלולים להיפגע מבוטחים רבים בגיל פרישה, אשר יש להם הכנסות מפיקדונות, תוכניות חיסכון, או ממשיכת קופות גמל, במיוחד כאשר הכנסות אלו הצטרפו לעניין מבחן ההכנסה, להכנסותיהם הפסיביות האחרות, כגון, אלו שמדמי שכירות, קצבאות וכדומה.

לא למותר להזכיר, כי פעמים רבות, מקורות ההכנסה היחידים של קשישים כאלו, הינם מקצבת הזקנה, בתוספת הצמדה וריבית על צבירת חסכונות חייהם במהלך שנים רבות, שכרגע, בנוסף למס ההכנסה שיחול עליהם, גם צפויים לפגוע בקצבת הזקנה שלהם.

כדאי שהמחוקק ייתן דעתו בהקדם לתיקון חקיקה שיבטיח אי פגיעה בקצבת הזקנה, שלה כנראה לא התכוון בעת חקיקת הרפורמה במס הכנסה, וגם זו רטרואקטיבית מינואר 2003 ואילך.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-345-צפויה-פגיעה-בקצבאות-הזקנה.aspx

© כל הזכויות שמורות