ralc.co.il

true

ביטוח לאומי על הכנסות פסיביות - הקלות

10.01.2005

הקלות בביטוח לאומי על הכנסות מנכסים

רמי אריה עו"ד רו"ח

בחוזר חדש של המוסד לביטוח לאומי שהופץ לאחרונה על ידי הנהלת המוסד, ניתנות הקלות משמעותיות בחבויות דמי ביטוח לאומי על הכנסות מנכסים המתקבלות על ידי בני זוג נשואים או ידועים בציבור.

לפי החוזר החדש יאפשר המוסד לביטוח לאומי לבני זוג החיים בשיתוף, לרבות לידועים בציבור, לחלק ביניהם לצורך החיוב בדמי ביטוח את ההכנסות הנובעות מנכסים שבבעלותם המשותפת כגון מהשכרת נכסי מקרקעין כולל מדירות מגורים, מריבית על חסכונות או מדיבידנד על מניות.

ההקלות יאפשרו פטור מתשלום ביטוח לאומי על הכנסות מהשכרת נכסים שנתקבלו בידי בני זוג, כפי שיובהר להלן.

הכנסות אלו המכונות "הכנסות פסיביות" חייבות בביטוח לאומי בידי מי שאינו עובד כלל, או בידי מי שהכנסותיו מעבודה נמוכות מהכנסותיו הפסיביות.

למען הסדר הטוב, נזכיר כי ההכנסות מהשכרת דירה למגורים בישראל במסלול הפטור ממס או במסלול ה- 10% מס מחזור פטורות מדמי ביטוח בכל מקרה מינואר 2004 וכמו כן הכנסות משוק ההון, כגון הצמדה, ריבית ודיבידנד בידי מי שאינם בעלי שליטה בחברה, פטורות מביטוח לאומי מיולי 2002. מלבד סייגים אלו הוראות ההקלה חשובות ביותר ורלבנטיות למקבלי הכנסות פסיביות אחרות.

חלוקת ההכנסות בין בני הזוג כדאית במקרים הבאים:

1. בת הזוג היא עקרת בית ולכן חלק ההכנסות הפסיביות שייוחסו לה יהיה פטור מביטוח לאומי.

2. מחצית ההכנסה הפסיבית נמוכה מההכנסה מעבודה לאחד או יותר מבני הזוג. במקרה זה אותה מחצית תהיה פטורה מביטוח לאומי, בידי כל אחד מבני הזוג שכלל זה חל לגביו.

3. החלוקה מאפשרת חישוב אחוז ביטוח לאומי מופחת עד מחצית השכר הממוצע במשק.

עם זאת, חלוקת ההכנסות בין בני הזוג, לא תהיה כדאית כאשר ההכנסות מיוחסות כולן לבן זוג אשר הכנסותיו הכוללות עולות על התקרה המכסימלית החייבת בדמי ביטוח (כיום בסך של 34,820 ₪) ולכן פטורה ממילא מדמי ביטוח.

חלוקת ההכנסות תעשה לפי אישור על רישום הנכסים מפיקי ההכנסה הפסיבית על שם שני בני הזוג, על בסיס חזקת השיתוף לגבי זוגות שנישאו לפני 1.1.1974 ולפי אישור רישום הנכסים או לפי הצהרת בני הזוג לגבי זוגות שנישאו מאוחר יותר.

יצוין כי חוזר זה נותן ביטוי לפסיקה קודמת שהייתה בעניין, אך מסדיר את החיוב בדמי ביטוח גם במקרים שלגביהם לא היה אישור רישום לגבי הנכסים וכן נותן מעמד גם לידועים בציבור לעניין זה. אומנם נרשם בחוזר כי תוקפו רק מיום פרסומו, אלא שאין לשלול כי לפי פניה ספציפית למוסד לביטוח לאומי, תינתן תחולה רטרואקטיבית של האמור בחוזר ובכך ליהנות מהחזרי ביטוח לאומי ששולמו בשל הכנסות פסיביות שנתקבלו בשנים קודמות.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-389-ביטוח-לאומי-על-הכנסות-פסיביות-הקלות.aspx

© כל הזכויות שמורות