ralc.co.il

true

מבחני "מרכז חיים" לעניין "תושבות" בישוב ספר או בחו"ל

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  11.05.2015

מבחני "מרכז חיים" לעניין "תושבות" בישוב ספר או בחו"ל

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בעניין יעקבי (ע"מ 44651-01-14 דב יעקבי נ' פקיד שומה חיפה אשר ניתן ביום 2.4.2015), בחן בית המשפט מהם המבחנים לעניין "תושבות", וקבע כי מגורים לתקופה קצובה ב-"איזור עימות", אינם תנאי מספיק ל-"תושבות" לצורך קבלת הזיכוי ממס.

ליעקבי היה בית אשר שימש את המשפחה בבעלות משותפת שלו ושל אשתו בחיפה.

בשנת 2008 הוצע לדב לעבוד בחברת דורות אשר מפעלה מצוי בקיבוץ דורות באזור הנגב. בהתאם להסכם נשכר דב לתפקיד של משנה למנכ"ל החברה. על פי ההסכם התחייב דב לעבוד בחברה חמישה ימי עבודה בשבוע. כחלק מתנאי שכרו, הועמדה לרשות דב דירה בקיבוץ דורות. בין דב לקיבוץ דורות נחתם הסכם שכירות דירה.

דב  לן בדירה 4 לילות בשבוע ורק בימי חמישי, בסוף יום העבודה, היה מגיע לבית המשפחה בחיפה. הדירה בקיבוץ אותה שכר, הייתה מרוהטת ודב הביא אליה רק מכשיר טלוויזיה. דב נהג לאכול בעיקר מחוץ לדירה, והיה נוהג להביא עמו בתחילת שבוע בגדים כדרוש לו לאותו שבוע. המגורים בקיבוץ נועדו רק כדי לאפשר לדב לעבוד בחברה כל עוד יעבוד בה.

דב נהג לבצע קניות מועטות באזור קיבוץ דורות. הוא המשיך להחזיק בחשבון בנק באזור חיפה אם כי פתח חשבון בנק נוסף בעיר שדרות. חשבון זה היה פעיל רק כל עוד עבד בחברה. דב העיד כי ביקר אצל רופא שיניים בשדרות ואף עבר אצלו טיפולי השתלה. בנוסף, היה חבר במועדון כושר בעיר שדרות ונהג לבלות מעת לעת באזור הדרום.

בפסיקה נקבע כי לשם קביעת מקום מרכז חייו של נישום יש להפעיל מבחן משולב הכולל בחובו שני מרכיבים. האחד, אובייקטיבי, דהיינו איתור המקום בו מצויות מרב הזיקות לנישום, והשני, סובייקטיבי, כלומר מה הייתה כוונת הנישום והיכן ראה את מרכז חייו .

סעיף 11(ב)(א1) לפקודה קובע הטבה של זיכוי ממס בשיעור של 20% מהכנסתם החייבת מיגיעה אישית של תושבי "קו העימות", כדלקמן:

"מי שהיה במשך כל שנת המס תושב אזור קו עימות דרומי, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 20% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית"

הביטוי "תושב" ביישוב מסוים מוגדר בסעיף 11(א) לפקודה "יחיד אשר מרכז חייו באותויישוב". מדובר בהגדרה זהה להגדרת "תושב ישראל" לעניין הבחינה האם יחיד הוא תושב ישראל או תושב חו"ל.

החלטות בית המשפט:

תכלית מתן הטבות לתושבי אזור העימות הייתה לעודד השתקעות של אזרחים באותם אזורים. מי שמגיע לתקופה קצובה לצרכי עבודה, ומסתפק בלינה במועדים הדרושים לעבודתו, אינו מגשים את תכלית ההטבה ואין מקום לזכותו בהטבות המס.

דב לא הצביע על זיקות אובייקטיביות נוספות להעתקת מקום מגוריו לקיבוץ דורות פרט ללינה בדירה. לעדותו שלו קניותיו באזור הדרום היו מצומצמות ביותר. דב לא הצביע על קשרים חברתיים וקהילתיים אשר יצר באזור הדרום, לא הצביע על פעילות חברתית באזור הדרום. דב אמנם פתח חשבון בנק בדרום אולם לא סגר את חשבונו בחיפה. לא הובאו ראיות ברורות, היכן נוהלו מרבית נכסיו הפיננסיים של דב, אך יש להניח כי אילו היה ניהולם עובר לדרום היו מוצגות ראיות לכך.

מגוריו של דב בדירה אשר בקיבוץ אינם שונים למעשה ממגוריו של סטודנט אשר יצא ללימודים מחוץ למקום מגוריו הקבוע ולן במקום אחר לתקופת הלימודים (ע"א 477/02 גונן נ' פקיד שומה חיפה).

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4084-מבחני-מרכז-חיים-לעניין-תושבות-בישוב-ספר-או-בחו-ל.aspx

© כל הזכויות שמורות