ralc.co.il

true

הגבלת הפטורים ממס רכישה שיכולים לנצל ילדי נכי צה"ל

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  03.08.2015

הגבלת כמות הפטורים ממס רכישה שיכולים לנצל ילדי נכי צה"ל

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בעניין זגורי (ע"א 4713/11 יואש זגורי, עירית מסינגר זגורי נ' מנהל מס שבח מקרקעין אשר ניתן ביום 20.07.2015) נקבע בדעת רוב, כי הפטור ממס רכישה אשר ניתן על פי חוק לילדי נכים, יינתן להם רק פעם אחת לתא משפחתי. הפטור לא יינתן לכל אחד מהם בנפרד, למרות ששני בני הזוג הינם ילדי נכים.

מדובר בשני יתומי צה"ל, אשר כל אחד מהם זכאי לקבל פעמיים פטור חלקי ממס רכישה לפי תקנה 11(א) לתקנות מיסוי מקרקעין, אשר נישאו זה לזו. האם מכוח נישואיהם שניהם ביחד זכאים לקבל את ההטבה ארבע פעמים, או שמא די בכך שיקבלו את ההטבה פעמיים בלבד במסגרת התא המשפחתי המשותף אשר הקימו.

מנהל מיסוי מקרקעין טען כי הוראת התא המשפחתי חלה בענייננו ומובילה למסקנה, כי יש לראות בשני בני הזוג - גוף אחד. לשיטתו, הכלל לפיו יש לראות בבני הזוג כתא משפחתי אחד, חל הן ביחס לפטור לדירה יחידה בהתאם ל-"הוראת התא המשפחתי", והן באשר לפטור לדירה מזכה, בהתאם להוראת סעיף 49(ב) לחוק.

השופט י' עמית (דעת רוב)

תכלית ההטבה הקבועה בתקנה 11(ב) לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(מס רכישה), היא להקל על הזכאים לפטור לרכוש דירת מגורים. התכלית היא סוציאלית, ולא בכדי מוענק הפטור גם לנכים ולנפגעים.

גם להטבה סוציאלית באופייה יש מידה ושיעור, ואין מקום לפרשנות מרחיבה החורגת עד מאוד מכוונתו המקורית של מחוקק המשנה. המחוקק ראה לנגד עיניו את יתומי צה"ל, בצעדיהם הראשונים ברכישת דירה, ולכן הגביל הטבה זו ליתום עד גיל 40.

המחוקק אף הגביל את הפטור ליתום לשתי רכישות דירה.

הרחבת הפטור לארבע רכישות דירה, מקום בו מדובר בשני זכאים, חורגת מתכליתה של התקנה. הרחבת יתר זו, עומדת בניגוד לרעיון התא המשפחתי העובר כחוט השני בפסיקה ובחוק מיסוי מקרקעין.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4174-הגבלת-הפטורים-ממס-רכישה-שיכולים-לנצל-ילדי-נכי-צה-ל.aspx

© כל הזכויות שמורות