ralc.co.il

true

מוסד כספי חייב במס רווח בגין דיבידנד

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  16.02.2017

מוסד כספי חייב במס רווח בגין דיבידנד מחברת בת הרושמה כע.מ.

רמי אריה, עו"ד ורוח

 

דיבידנד בין חברתי מהווה הכנסה לגביה ניתן פטור ממס הכנסה, אך יש לכלול אותו בחישוב הריווח לצורך תשלום מס ריווח אצל מקבל הדיבידנד שהוא מוסד כספי. כך פסק ביהמ"ש בעניין בנק דיסקונט (ע"מ 1497-08-14, בנק דיסקונט לישראל בע"מ נגד פקיד שומה למפעלים גדולים, ניתן ביום 30.1.2017).

בשנת 2010 קיבל בנק דיסקונט דיבידנדים בסכום כולל של כ - 107,700,000 ₪ מחברת כרטיסי אשראי לישראל בע"מ (להלן: "כאל"), המסווגת כעוסק מורשה לפי חוק מס ערך מוסף. בנק דיסקונט שהינו "מוסד כספי" כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, לא כלל את הדיבידנדים האמורים בחישוב מס רווח המוטל על מוסד כספי מכוח הוראות סעיף 4 (ב) לחוק מס ערך מוסף.

פקיד השומה טען כי יש לכלול את הדיבידנדים בחישוב מס רווח.

עניין המס החל במקרה כזה מוסדר בסעיף 126 (ב) לפקודה, הקובע:

"בחישוב ההכנסה החייבת לפי סעיף קטן (א) לא תיכלל הכנסה מחלוקת רווחים או מדיבידנד שמקורם בהכנסות שהופקו או שנצמחו בישראל שנתקבלו במישרין או בעקיפין מחבר בני – אדם אחר החייב במס חברות, וכן לא תיכלל הכנסה שנקבע לגביה שיעור מס מיוחד".

 

מלשון סעיף 126 (ב) לפקודה, עולה כי דיבידנד בין חברתי לא ייכלל בחישוב ההכנסה החייבת של החברה המקבלת.

לטענת פקיד השומה, הגדרת "הכנסה חייבת" לצורך קביעת הריווח על פי חוק מס ערך מוסף,  רחבה מהגדרת "הכנסה חייבת" בפקודה, והיא כוללת הכנסה מדיבידנד הטעונה דיווח ופטורה ממס "ברובד השני". טענה זו סומך פקיד השומה, בין היתר, על האמור בעניין פלוני (ע"מ 3874-02-14, פלוני נ' פקיד שומה).

מהאמור בעניין אכתילאת (ע"א 5206/15) נראה כי לצורך פרשנות המונח "ריווח" בחוק מס ערך מוסף בחר בית המשפט לכלול במונח "הכנסה חייבת" גם הכנסה פטורה מכוח הוראות סעיף 9 (5) לפקודה.

בעניין אכתילאת, דן בית המשפט בפרשנות הגדרת המונח "ריווח" בחוק מס ערך מוסף ובין היתר, קבע:

...שילובן של הוראות אלה מחייב את המסקנה שלפיה פטור שניתן על פי דבר חקיקה מסוים - יישמר למס המוטל בתוקף דבר חקיקה זה בלבד...".

 

לטענת בנק דיסקונט, גם אם ייקבע כי חלוקת דיבידנד מעוסק למוסד כספי חייבת במס ריווח, יש לראות בחלוקת הדיבידנד במקרה כאן כחלוקה ממוסד כספי למוסד כספי הפטורה ממס ריווח בהתאם לאפשרות השנייה בהגדרת ריווח. זאת, משום שמקור הדיבידנדים שקיבל מכרטיסי אשראי לישראל (מימון) בע"מ (להלן: "כאל מימון") ודיינרס מימון בע"מ (להלן: "דיינרס מימון") הן בגדר "מוסד כספי" לפי חוק מס ערך מוסף.

שאלת "צביעת הרווחים" אינה רלבנטית מקום שאין חולק שכאל חילקה את הדיבידנד לבנק דיסקונט, אין לייחס את החלוקה לחברות הקשורות אליה. גם אם היה בנק דיסקונט מוכיח שחלוקת הדיבידנד על ידי כאל נעשתה מכספים שהגיעו אליה מכאל מימון ודיינרס מימון, לא היה בכך כדי להוציא את הדיבידנד מגדר ריווח, משום שחלוקתו לבנק דיסקונט בוצעה בפועל על ידי כאל שהיא "עוסק" ולא מוסד כספי. למעלה מן הצורך אין בהסדר הפשרה שנכרת בין פקיד השומה לבין בנק דיסקונט ביום 26.12.2011 ביחס לדיבידנד שקיבל בשנת 2006, כדי לסייע לבנק דיסקונט, שהרי אין לחייב את פקיד השומה להנציח את טעותו מקום שהוא מופקד על קופת הציבור וביצוע הוראות החוק והפקודה.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4717-מוסד-כספי-חייב-במס-רווח-בגין-דיבידנד.aspx

© כל הזכויות שמורות