ralc.co.il

true

בשורה חשובה וטובה - לחברות סטארט-אפ קטנות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  31.10.2018

בשורה חשובה וטובה - לחברות סטארט-אפ קטנות 

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בהתאם לחוק עידוד השקעות הון, זכאית חברה יצורית, לרבות בתחום פיתוח תוכנה, אשר לפחות 25% מהכנסותיה נובעות מייצוא לחו"ל, לשיעורי מס חברות מופחתים ולהטבות מס נוספות. לפי הפרסומים בתקשורת בימים האחרונים, עומדת רשות המיסים לאשר את הטבות המס גם לחברות קטנות שבהן פחות מעשרה עובדים. יהיה בכך עידוד משמעותי לחברות הזנק קטנות אשר פעמים רבות העובדים היחידים בהן, הם רק בעלי מניותיהם אשר עובדים מבית מגוריהם ולא ממפעל מוגדר.

מדובר בהפחתת מס חברות משיעור של 23% בחברה רגילה, לשיעור של 16% בחברה במרכז הארץ ואף עד 7.5% באזור פיתוח א', והפחתת מס דיבידנד מ- 30% ל- 20% לבעלי המניות המהותיים של החברה.

הכרזה זו באה במפתיע דווקא אחרי שרשות המסים זכתה בעניין חברת ויסינק סירקיטס ( ע"מ 45987-06-16, ויסינק סירקיטס בע"מ נ' פקיד שומה עפולה , ניתן ביום 23.10.2018), לאחר שביהמ"ש קיבל את עמדת הרשות וקבע כי החברה אינה עונה להגדרת " מפעל תעשייתי " ולכן אינה זכאית להטבות המס לפי חוק עידוד השקעות הון. אך נתן הערות לעמדה זו.

עד היום, טענה רשות המיסים כי הטבות המס לפי חוק עידוד השקעות הון צריכות להינתן רק ל-" מפעל תעשייתי " ולפי פרשנותה, המונח " מפעל " יוחל רק כאשר מועסקים עשרה עובדים לפחות בחברה בפעילות הייצורית.

לפיכך, לא אישר פקיד השומה את הטבות המס, לחברת ויסינק שהיא חברת הזנק, העוסקת בייצור ופיתוח תוכנה בתחום האלקטרוניקה והשבבים וכל עובדיה הם רק שלושת בעלי המניות שלה, אשר פיתחו את התוכנה בחברה מבית מגוריהם, כאשר במקביל הם עבדו והשתכרו במשרות מלאות במקומות אחרים.

ביהמ"ש ציין, כי פעילות ייצורית כוללת ייצור מוצרי תוכנה ופיתוח וכי הכנסה מועדפת לפי החוק, כוללת הכנסה ממתן זכות לשימוש בידע או תוכנה שפותחו.

אף על פי שאין בחוק התייחסות למספר עובדים מינימלי אשר נדרש כתנאי לקיומו של מפעל תעשייתי מועדף לפי החוק, קיבל ביהמ"ש את פרשנות רשות המיסים לפיה קיומם של מינימום מועסקים ומספרם הם נתונים רלוונטיים לצורך הקביעה האם מדובר במפעל תעשייתי הזכאי להטבות אשר מעניק החוק.

הכרעת ביהמ"ש הייתה כי ויסינק אינה זכאית להטבה מכוח החוק, שכן לא היו לה מועסקים. בעלי המניות שלה עבדו במקומות עבודה אחרים במקביל לפיתוח התוכנה, כתובתה הרשומה של החברה הייתה בית מגורים עליו שולמה ארנונה לפי בית מגורים, פעילות הייצור לא בוצעה בכתובת הרשומה של החברה וכי ויסינק לא הוכיחה שהמחשבים עליהם עבדו היו בבעלותה.

אולם, ביהמ"ש הפנה את תשומת הלב לכך שהתעשייה המודרנית שונה מהותית מהתעשייה המסורתית וכי לא מן הנמנע כי נדרשת גמישות בעניינן של חברות הזנק בנוגע למספר המועסקים. אופייה של התעשייה המודרנית מצדיק עמדה לפיה לשם קיומו של מפעל תעשייתי הזכאי להטבות - די במספר עובדים קטן יחסית.

מסתבר כי הסתייגויות ביהמ"ש הגיעו להנהלת רשות המיסים, וכעת היא עומדת להורות על שינוי משמעותי בקריטריונים לאישור חברה קטנה כזכאית להטבות המס לפי חוק עידוד השקעות הון.

אנו מברכים על כך, ומקווים להנחיה רשמית בנושא בהקדם.

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-5143-בשורה-חשובה-וטובה-לחברות-סטארט-אפ-קטנות.aspx

© כל הזכויות שמורות