ralc.co.il

true

הצד השני של המטבע

26.08.2006

הצד השני של הפיצוי ממס רכוש

רמי אריה עו"ד רו"ח

מנהל פורום מיסים ועסקים

למרות המצב הקשה, הטענות והמענות, חשוב כי נשים לב גם לעבודתם הקשה והברוכה של אנשי רשות המיסים וכל העושים במלאכה מטעם מס רכוש. חובה על כולם כאחד, זה הניזוק וזה המפצה, לפעול יחד בהגינות, אמינות ובהבנה הדדית - זה למצוקותיו של זה.

אין ספק כי חודש קשה מאד עבר על תושבי הצפון, מי מהם במקלטים ומי התארח בבית משפחה או חברים ומי מימן מכיסו את שהותו במרכז או בדרום. לא קל לחיות כחודש ויותר כנוודים ובוודאי שאפשר להבין כי עצבי כולם מרוטים הם.

הנזקים הישירים והעקיפים קשים מנשוא לרבים אשר כל רצונם הוא רק לחזור לשגרה מהר ככל האפשר, בבחינת "השבת המצב לקדמותו". קראנו בעיתונות: כיצד כולם מאשימים, דורשים, מאיימים ורוצים מאנשי מס רכוש, מהשמאים, מכבוד השר, מראשי הרשויות וכו'. וכולנו מזדהים "איזה עוול נורא נעשה להם לתושבי הצפון. חודש קשה מנשוא עברו במקלטים ובנדודים וכעת כשמנסים הם לשקם את ביתם ורכושם ואת חייהם מחדש מקשים עליהם עוד".

אני וחברי ה"מומחים" כולנו חכמים ומבינים, עד כמה עיוותים רבים יש בהסדרי הפיצויים שנקבעו לתושבי הצפון בשל המצב הביטחוני. עד כמה הם יוצרים אפליה, אינם מספיקים, מגיעים מעט מידי ומאוחר מידי.

אך ככל שנתוני הנזקים והתביעות גבוהים ורבים כדאי לשים לב ולא לשכוח גם את תרומתם של האנשים שתפקידם ליישם הלכה למעשה את המטרה שנקבעה על ידי מנהל רשות המיסים מר ג'קי מצא – "השבת המצב לקדמותו". ראו נא את כל העושים במלאכה מטעם רשות המיסים, המפקחים, אנשי מס רכוש, השמאים, אנשי האינטרנט מערכת המחשוב ועוד ועוד אנשים בלי קץ המנסים לתרום ללא לאות.

חודש קשה עבר גם על אנשי רשות המיסים, אשר עשו במלאכה, בתוך כדי הפגיעות והאזעקות, ככל יכולתם. צוות קטן של קרן הפיצויים של מס רכוש שמנה לפני כחודש פחות מעשרה אנשים, צמח להיות אוגדה של למעלה מ- 500 עובדים העוזרים ומסייעים ככל יכולתם לכל פונה.

האוגדה שהתארגנה בזמן קצר ביותר, של אנשי רשות המיסים מנסה לעזור לרוץ, להקשיב, להסביר, ולהדריך. נכון שהטלפונים תמיד תפוסים ונכון שקשה לקבל הסברים מדויקים ומפורטים מכל אחת ואחד מחיילי האוגדה של רשות המיסים, אך אין ספק כי הם מנסים, מסבירים ומדריכים ורוצים לעזור ללא לאות, עכשיו ומייד ובכול דבר המתבקש.

שימו לב למספרים: למעלה מ- 9,000 תביעות כבר הוגשו למס רכוש כבר במהלך האירועים בצפון, רק בשל נזק ישיר שנגרם לאנשים שרכושם נפגע. הצפי הוא כי רק בשל תביעות נזק ישיר יוגשו לבסוף קרוב ל- 20,000 תביעות. סך התביעות הנוספות בשל נזקים עקיפים צפוי להיות קרוב למספר של 100,000 תביעות. גם אם יוקדשו רק כמה שעות לבדיקת כל תביעה, להזנתה למחשב, להפקת הדיווח, להודעה לתובע הניזוק, צאו וחשבו בכמה שעות עבודה מדובר ? כמה שמאים נדרשים ? כמה עובדים מיומנים ולא מיומנים נדרשים?

למעלה מ- 100 עובדי רשות המיסים עונים במוקד הטלפוני בקריית הממשלה בתל אביב לשאלות הפונים. כולם כאחד גויסו לכך בצו 8 מיוחד של מנהל רשות המיסים, ממשרדי המס שבהם הם מועסקים בדרך כלל. עברו הדרכה קצרה בתקנות מס רכוש, שנקבעו במהירות ובחיפזון בשל המצב הבטחוני והרצון לתת פיתרון דחוף לנפגעים, והנה הם צריכים לענות למבול פניות. עוד עובדי משרדי המיסים יצאו ממשרדיהם והפכו להיות עובדי שטח, להגיע ולתת מענה לכל פונה. אולי חלקם טרם בקיא בחומר, אולי חלקם עונה בחופזה ולא בשיא הנימוס, אך כולם כאחד נותנים כתף לעזרה ותמיכה לביצוע וקידום של הסדרי הפיצויים לנפגעי המצב.

חובה עלינו כולם כאחד, זה הניזוק וזה המפצה, לפעול יחד בהגינות, אמינות ובהבנה הדדית, זה למצוקותיו של זה. חובתנו אנו הניזוקים ומיצגיהם לפעול ביושרה במדידת הנזקים ובהבנת הקשיים האובייקטיבים, גם אם לא נוותר מראש על כל זכות וזכות המגיע לנו.

חובתם של אנשי רשויות המס, להמשיך ולתת לנו שירות, ולתת בנו אמון כי בידיים נקיות אנו באים אליהם לעמוד על זכויותינו. לא זה כנגד זה, אלא זה עם זה – יחד.

אני יודע שיש עוד הרבה עיוותים יהיו עוד הרבה ויכוחים על הפיצויים המגיעים או לא מגיעים, אבל חשוב שכולנו יחד, גם בלהט הלבה הרותחת, ניתן ולו יד קטנה אחת לשלום ואהבת אחים. בואו הצטרפו אלי משני הצדדים - הניזוקים והמפצים - לנקודת הלב המשותפת, בסבלנות והבנה.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-766-הצד-השני-של-המטבע.aspx

© כל הזכויות שמורות