• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

פ 40207/04 - מדינת ישראל נגד אלון כהן

01.01.2007

 בתי המשפט

בית משפט מחוזי תל אביב-יפו

פ  040207/04

 

בפני:

כב' השופט גורפינקל צבי

תאריך:

25/04/2007

 

 

 

 

 

 

 

בעניין:

מדינת ישראל

 

 

ע"י ב"כ עו"ד

נועם עוזיאל

המאשימה

 

נ  ג  ד

 

 

כהן אלון

 

 

ע"י ב"כ עוה"ד

חיון אורית והילה תירוש

הנאשם

 

גזר דין

 

ב 30.01.07 ניתנה הכרעת הדין בעניינו של הנאשם לפנינו, במסגרתה הורשע בשורה ארוכה של עבירות ביניהן עבירות הלבנת הון, מרמה , התחזות לאדם אחר, קבלת דבר במרמה  ועוד. להלן סקירה תמציתית של העבירות בהן הורשע :

אישומים 72-1:

בתק' הרלבנטית לכתב האישום הנאשם סחר בכלי רכב משומשים. כחלק משיגרת עבודתו הונה הנאשם קוני כלי רכב, להם הציע כלי רכב למכירה, ע"י זיוף מדי האוץ וע"י התחזות ומרמה ביחס לבעלויות על הרכב.

הנאשם נהג לרכוש כלי רכב מחברות להן ציי רכב ולאחר מכן הציג את הרכבים בפני קוניו כרכבים שהבעלויות הקודמות הנן פרטיות.

סמוך לאחר רכישת כל אחד מכלי הרכב המופיעים בכתב האישום, ועובר למכירתו לקונה, זייף הנאשם את מד האוץ והפחיתו על מנת שניתן יהיה להציג מצג שהרכב נסע פחות מכפי שנסע בפועל.

כמו כן, הנאשם הסתיר מקוני כלי הרכב את עובדת היותו סוחר רכבים והציג עצמו כבעליהם הפרטיים.  לצורך מעשי המרמה, נהג הנאשם, לעיתים להתחזות לאחיו, יוסי כהן, המתגורר דרך קבע בארה"ב או לאחיינו- אבי כהן, או לאדם נוסף.

מעשי הנאשם כללו אף הספקת הסבר כוזב לשאלות הקונים בנושא האם הרכב הוא בבעלות יד שניה.

בעקבות הזיוף והמרמה ביחס לקילומטראז' ועקב המרמה ביחס לבעלויות הקודמות של הרכב שילמו הקונים לנאשם תמורת כלי הרכב מחיר שאינו הולם את הסחורה שקיבלו.

 

את עיקר התקבולים ממכירת הרכבים במרמה וזיוף הפקיד הנאשם בשני חשבונות בנק שנרשמו על שם אחיו, יוסי כהן, בהם היה הנאשם מיופה כח וזאת לשם הסוואת היות הכספים פרות מעשי עבירה וכן לשם הסתרת פעילותו העסקית מרשויות המס.

 

בגין מעשים אלו הורשע הנאשם בביצוע:

  • 24 עבירות של התחזות כאדם אחר לפי סעיף 441 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977
  • 71 עבירות של זיוף ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות בהתאם לסעיפים 418 ו 420 לחוק הנ"ל.
  • 71 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות לפי סעיף 415 לחוק הנ"ל.
  • 42 עבירות של ביצוע הלבנת הון בניגוד לסעיף 3(א') לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס – 2,000

 

אישום 73:

ביום21.04.03 התקשר הנאשם, בשם יוסי כהן בהסכם לרכישת דירה הידועה כגוש 6161 חלקה 423/500 ברח' גולומב 33 בגבעתיים . הנאשם השתמש ביפוי כח קונסולארי מאת אחיו יוסי כהן. עבור הדירה שילם הנאשם, בין היתר מכספי העבירות אותם הפקיד בחשבונות יוסי כהן ומכספים שמקורם בחשבונות יוסי כהן, אליהם הופקדו כספי העבירות, ואשר הוכתמו בכספי העבירות . הנאשם רכש את הדירה על שם יוסי כהן במטרה להסתיר או להסוות את זהות בעלי הזכויות בה ואת מקור המימון לרכישתה ועל מנת להלבין את כספי העבירות.

בגין מעשים אלו הורשע הנאשם בביצוע :

  • עבירה לפי סעיף 3(א') לחוק איסור הלבנת הון , תש"ס-2,000

 

אישום 74:

מאישום זה  זוכה הנאשם .

 

אישום 75:

אישום זה התמקד בעבירות מס. בכל אחת משנות המס 2004-1999, היה הנאשם "סוחר רכב", כמשמעותו בתוספת י' להוראות מס הכנסה [ניהול פנקסי  חשבונות] (מס' 2) התשל"ג – 1973 והוא היה חייב בניהול פנקסי חשבונות . בכל אחת משנות המס 2004-1999 השתמש הנאשם במרמה, עורמה ותחבולה  במזיד בכוונה ובמטרה להתחמק ממס ולהעלים הכנסות .

הנאשם לא ניהל ספרים כמתחייב. בין השנים 2001-1999 לא הפיק הנאשם חשבוניות מס בגין הכנסותיו כלל ובשנות המס 2003-2002 הפיק חשבוניות מס כוזבות אשר אינן מבטאות את הכנסותיו האמיתיות. בתק' הרלבנטית לכתב האישום, הנאשם לא דיווח על הכנסותיו.

הנאשם השתמש בשני חשבונות בנק הרשומים על שם יוסי כהן, בהם היה הנאשם מיופה כח לפעול מתוך כוונה להסוות את פעילותו העסקית ועל כן, לא דיווח עליהם לרשויות המס, במסגרת דיווחיו. הנאשם התחזה להיות אחיו ואחיינו ורשם בעלויות על כלי רכב וייפוי כח למכירה על שמם, בין היתר לשם הסתרת העובדה כי הינו סוחר רכב, מעיני רשויות המס ומעיני קוני הרכב.

 

בגין מעשים אלו הורשע הנאשם בביצוע העבירות הבאות:

 

  • 4 עבירות של "השמטה במזיד, בכוונה להתחמק ממס מתוך דו"ח שנערך על פי הפקודה כל הכנסה שיש לכללה בדו"ח" לפי סעיף 220 (1) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"ה -  1961 (להלן: "הפקודה").
  • עבירה של "מסירה בדו"ח על פי הפקודה אמרה או תרשומת כוזבות, במזיד בכוונה להתחמק ממס" על פי סעיף 220(2) לפקודה.
  • 2 עבירות של "הכנה או קיום של פנקסי חשבונות כוזבים ורשומות אחרות כוזבות, במזיד בכוונה להתחמק ממס", עבירות לפי סעיף 220(4) לפקודה.
  • 5 עבירות של "שימוש במרמה עורמה ותחבולה, במזיד ובכוונה להתחמק ממס" עבירות על סעיף 220(5) לפקודה

 

 

כמו כן, הנאשם הודה והורשע בביצוע העבירות שיוחסו לו בכתב האישום בת.פ. 4749/05 של ביהמ"ש השלום בת"א.

בגין ת.פ. זה הנאשם הורשע בביצוע העבירות הבאות:

  • התחזות כאדם אחר לפי סעיף 441 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977
  • זיוף ושימוש במסמך מזויף בהתאם לסעיפים 418 ו 420 לחוק הנ"ל.
  • קבלת דבר במרמה לפי סעיף 415 לחוק הנ"ל.

 

חומרת העבירות שביצע הנאשם זועקת: מדובר בהונאה שיטתית של עשרות רוכשי מכוניות תמימים שהאמינו כי הם רוכשים כלי רכב מאדם פרטי ובקילומטרז' נמוך. יש בכך כדי לערער את חיי המסחר. כמו כן ביצע הנאשם שורת עבירות של העלמת הכנסות ועבירות בניגוד לחוק איסור הלבנת הון.

 

בית המשפט העליון התייחס במספר הזדמנויות לתופעה של הונאת קונים ע"י סוחרי רכבים:

 

·         ·         ברע"פ 9880/05 אילן דוויק ועובדיה דוויק נ' מ"י נידונה פרשה אשר במסגרתה רומו קונים ומוכרים של מכוניות על ידי שני אחים שהם סוחרי רכב בנוגע לערכן האמיתי של המכוניות . הנאשמים הסתירו את זהותם כסוחרי רכב מפני אזרחים תמימים אשר באו איתם במגע והציגו עצמם כקונים או מוכרים פרטיים של רכבים. במסגרת בדיקת הרכב במהלך ניהול המו"מ הביאו הנאשמים  באופן שיטתי כלי רכב לבדיקה במכון בו ניתנה להם חוות דעת מוטה לטובתם. כמו כן, שינו הנאשמים את מדי האוץ ברכבים, על מנת ליצור מצג כאילו צברו מס' קילומטראז' נמוך יותר ממה שנצבר בפועל. גם במסגרת תיק זה הואשמו בעבירות מתחום המס בדומה לתיק שלפנינו.במסגרת הערעור על גזה"ד הושתו על הנאשם 1  45 חודשי מאסר לריצוי בפועל  ומאסרו של הנאשם 2 הועמד על 43 חודשים לריצוי בפועל וכן הוטלו עונשים על תנאי וקנס של 50,000 ₪ כל אחד. ביהמ"ש העליון דחה את הבקשה לרשות ערעור, שכן הסוגיה נדונה בשתי ערכאות ואף הוסיף:

" ..בסופו של דבר השתמשו המבקשים במרמה, בין אם על ידי הצגת עצמם כאנשים רגילים, בין אם על ידי שינוי מדי האוץ ובין אם באמצעות חוות דעת מוטה- כל זאת כדי לקבל מחיר טוב מבחינתם.....".

 

·         ·        ברע"פ 2499/06 יתר רחמים חדד נ' מדינת ישראל  ביהמ"ש העליון הורה על קו מנחה באופן ההתייחסות לעבירות הזיוף והמרמה במסגרת סחר ברכבים:" העבירות בהן הורשעו המבקשים הינן עבירות חמורות ביותר, הפוגעות באופן חמור במסחר השוטף בשוק המכוניות המשומשות, המתבצע בין אזרחים לא מקצועיים בדרך- כלל. על רקע זה, יש לנקוט ביד קשה כלפי מעשים כגון אלו של המבקשים".(הדגשה שלי -צ.ג. )

 

המקרה שלפנינו הינו מקרה חמור בכל קנה מידה:

·         ·         אופי העבירות – עבירות הפוגעות בציבור תמים ופוגע בחיי המסחר;

·         ·          היקף הישנות המעשים והיקף העבירות הנאשם הורשע ב  72  עבירות של קבלת דבר במרמה;

·         ·         התווספות עבירות הלבנת ההון תוך שימוש בחשבון על שם אחיו ;

 

יש לציין גם את עונשי המקסימום הקבועים בחוק בגין כל עבירה:

 

  • התחזות כאדם אחר לפי סעיף 441 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977 – 3 שנים.
  • זיוף ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות בהתאם לסעיפים 418 ו 420 לחוק הנ"ל – 5 שנים.
  • קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות לפי סעיף 415 לחוק הנ"ל – 5 שנים .   
  • הלבנת הון בניגוד לסעיף 3(א') לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס – 2,000 – 10 שנים .
  • "השמטה במזיד, בכוונה להתחמק ממס מתוך דו"ח שנערך על פי הפקודה כל הכנסה שיש לכללה בדו"ח" לפי סעיף 220 (1) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"ה -  1961 (להלן: "הפקודה") – 7 שנים.
  • "מסירה בדו"ח על פי הפקודה אמרה או תרשומת כוזבות, במזיד בכוונה להתחמק ממס" על פי סעיף 220(2) לפקודה- 7 שנים.
  • "הכנה או קיום של פנקסי חשבונות כוזבים ורשומות אחרות כוזבות, במזיד בכוונה להתחמק ממס", עבירות לפי סעיף 220(4) לפקודה- 7 שנים.
  •  "שימוש במרמה עורמה ותחבולה,במזיד ובכוונה להתחמק ממס" עבירות על סעיף

  220(5) לפקודה – 7 שנים, וזאת כאמור בגין כל עבירה. 

 

הנאשם ניהל משפט ארוך ומייגע, ברובו משפט סרק שכן לא היתה לו כל הגנה ממשית. כידוע אין מחמירים עם נאשם מחמת אי הודאתו או עקב ניהול משפט – אך כנגד זאת אין הוא זכאי להינות מהקלה שלה זוכה מי שמודה באשמתו, מביע חרטה ונוטל אחריות על מעשיו.

כנגד חומרת העבירות יש לזקוף לקולא את נסיבותיו האישיות של הנאשם: אין לו עבר פלילי משמעותי, הוא אב לילד קטן ואשתו מצויה עתה בהריון.

כמו כן, במהלך המשפט ניסה הנאשם לשים קץ לחייו, אושפז בבית חולים לחולי נפש, ואף שעתה הוא כשיר לעמוד לדין יש להתייחס למצבו הנפשי כשהוא סובל מאפקט דכאוני והפרעת אישיות גבולית. כתוצאה מכך אושרה לו נכות על רקע פסיכיאטרי.

מצבו הכלכלי של הנאשם גרוע, ומשפחתו מטופלת עתה ע"י שרותי הרווחה, הוא נרדף ע"י נושים שלהם חייב כסף, ובשל כך אף נדקר ואושפז בבית חולים.

אף שיש בנסיבות אלה כדי להקל מעט בעונש, עדיין חומרת העבירות וריבויין מחייב לענוש את הנאשם בענישה קשה.

לאחר שיקול כל נסיבות הענין, אני גוזר על הנאשם בגין כל העבירות בהן הורשע בתיק זה ובתיק שאותו צרף, עונש מאסר בפועל לתקופה כוללת של 7 שנים. כמו כן אני גוזר על הנאשם 18 חודשי מאסר ע"ת שלא יעבור תוך 3 שנים עבירה בניגוד לחוק איסור הלבנת הון, שנה מאסר ע"ת שלא יעבור תוך 3 שנים עבירות בניגוד לפקודת מס הכנסה ו- 9 חודשי מאסר ע"ת שלא יעבור תוך 3 שנים עבירות של התחזות לאדם אחר, זיוף, שימוש במסמך מזוייף וקבלת דבר במרמה.

 

לאור העובדה שהורתי לחלט, בהחלטה נפרדת, את רכושו של הנאשם ולאור מצבו הכלכלי הדחוק והיות משפחתו נתמכת ע"י שרותי הרווחה, אני נמנע מהטלת עונש של קנס כספי – אף שבעבירות אלה יש בדרך כלל מקום להטלת עונש קנס.

 

זכות ערעור תוך 45 ימים.

ניתן היום ז' באייר, תשס"ז (25 באפריל 2007) במעמד הצדדים.

                                                                               

גורפינקל צבי, שופט

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני