• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףהאם לרשויות המס היכולת לחייב קופת הסדר הנושים בגין החזרי מע מ עתידיים לספקים במקרה בו החוב כלפיהם מו

האם לרשויות המס היכולת לחייב קופת הסדר הנושים בגין החזרי מע"מ עתידיים לספקים במקרה בו החוב כלפיהם מוכרז "חוב אבוד"?

26.11.2007


האם לרשויות המס היכולת לחייב קופת הסדר הנושים

בגין החזרי מע"מ עתידיים לספקים

במקרה בו החוב כלפיהם מוכרז "חוב אבוד"?

תקציר פסק דין / רמי אריה, עו"ד רו"ח

ביום 1.11.2007 דחה בית המשפט המחוזי בת"א, את דרישת רשויות המס לחייב קופת הסדר הנושים בגין החזרי מע"מ עתידיים לספקים במקרה בו החוב כלפיהם מוכרז "חוב אבוד". תקציר הפסיקה בתיק פש"ר 1700/05 נאמני חברת קלאבמרקט רשתות שיווק בע"מ נ' רשות המיסים ואח' , כדלקמן:

1. לחייב את חברה (ולמעשה, את קופת הסדר הנושים) בגין החזרי מע"מ אשר יתבעו ממנה על-ידי ספקי הרשת במקרה בו החוב כלפיהם (במקרה הנוכחי - חובה של חברה) מוכרז "חוב אבוד", כולו או חלקו. רשת קלאבמרקט (להלן: "החברה") התקשרה עם ספקים ונותני שירותים שונים לקבלת סחורות ושירותים. החברה קיבלה חשבוניות מידי הספקים אך נהגה לשלם לספקים מאוחר יותר.

2. הספקים שילמו מס ערך מוסף בגין העסקאות עוד בטרם שניתנה התמורה, וזאת על-פי סעיף 16 לחוק מס ערך מוסף, המטיל מס ערך מוסף על המוכר עם אספקת השירות.

3. כמו כן, החברה ניכתה מס תשומות מתשלומי המס, על סמך החשבוניות שקיבלה מידי הספקים.

4. דא עקא, החברה קרסה בטרם שילמה החברה את המגיע לספקים ונקלעה להקפאת הליכים.

5. במסגרת הסדר הנושים שנערך לחברה, הועברה פעילות החברה לחברת שופרסל, והספקים זכו לאחוז דיבידנד בלבד.

6. לפי ההלכה שקבע בית המשפט העליון בע"א 2112/95 אגף המכס והמע"מ נגד אלקה אחזקות בע"מ (להלן: "הלכת אלקה"), זכאים ספקים לקבל החזר מע"מ במקרה בו החוב כלפיהם מוכרז "חוב אבוד", כולו או חלקו.

7. לפיכך, דרשה רשות המיסים לחייב את חברה (ולמעשה, את קופת הסדר הנושים) בגין החזרי מע"מ אשר יתבעו ממנה על-ידי ספקי החברה.

8. לטענת רשות המיסים קיימת לה זכות לתבוע השבת ההחזרים דנן מהקופה במעמד דומה לזה של הוצאות פירוק, ולחלופין במעמד של נשיה רגילה.

9. לעמדת רשויות המס, הדיבידנד לו זכו הספקים במועד הסדר הנושים ממצה את יכולת הגביה שלהם מהחברה בהקפאת הליכים, כך שהיתרה הופכת ל"חוב אבוד".

10. נקבע, הלכת אלקה לא הוגבלה אך ורק למקרים של פירוק, אלא חלה גם במקרה של הסדרי נושים, אלא שניכר אומד דעת מפורש, המתייחס בשלילה לנסיון לגלגל את הנזק מרשויות המס אל העוסק, וקובע למעשה כי במקרה של קשיי גביה, יהיה על רשויות המס להתמודד הן עם הקושי - ובמשתמע, אף עם כשלונה האפשרי או אי היכולת לגבות.

11. אין חולק על החבות בתשלום מס - הן חובות מס "רגילים", והן החזר המגיע לרשויות המס בגין מס תשומות שנוכה ביתר. אלא, שבאותה מידה עצמה, חובה אף לקיים חוזים, חובה לשלם לספקים את תמורת הסחורה שסיפקו. אין הבדל עקרוני בין חוב המגיע לרשויות המס (יהא מקורו החקיקתי כאשר יהא), לכל חוב אחר אשר חובה על החברה לשלמו.

12. עמדת רשויות המס מתעלמת מתיעול חובות העבר לקופת ההסדר, ומשיתה על החברה לאחר הפטרה חבויות שמקורן בקריסתה בעבר.

13. קבלת עמדתן של רשויות המס תיצור מצב, לפיו הן נפרעות מעל למה שקצב להן ההסדר (מעצם יכולתם לחזור פעם נוספת אל הקופה, מעבר לקבלת הדיבידנד בגין נשיית העבר שלהן). לעומת זאת, הספקים ויתרת הנושים הרגילים יזכו לשיעור דיבידנד מופחת, באשר אותה "תוספת" לה יזכו רשויות המס תפוזר ביניהם.

14. נפסק, דחית עמדתה של רשות המסים.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני