• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםביטוח לאומיסוגי מבוטחים והכנסות שונותביטוח לאומי על הכנסה מנכס בית לאחר הוצאות

ביטוח לאומי על הכנסה מנכס בית לאחר הוצאות

24.03.2004

תשובה לידע למידע

רו"ח ג.י שואל:

קיימת הכנסה מ"נכס בית" החייבת במס הכנסה סופי בשיעור של 10% .

כיצד ישולמו דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות בגין הכנסה, כאמור. האם מכלל ההכנסה (המחזור) ללא ניכוי הוצאות ופחת, או שדמי הביטוח ישולמו מהרווח, לאחר ניכוי הוצאות רלבנטיות ופחת?

רו"ח רמי אריה עו"ד , רו"ח - משיב:

הכנסות מנכס בית חייבות בביטוח לאומי, בידי מי שאינו עובד שכיר ואינו עובד עצמאי לפי סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה – 1995, או בידי מי שהוא עובד שכיר או עובד עצמאי, שלפחות 50% מהכנסותיו שוות או עולות על הכנסותיו כשכיר או ממשלח ידו, מכוח תקנות 14 או 15 לתקנות הביטוח הלאומי.

סעיף 345 לחוק קובע כדלקמן:

(א) עובד עצמאי יראו כהכנסתו השנתית את הכנסתו מהמקורות המפורטים בפסקאות (1) ו-(8) של סעיף 2 לפקודת מס הכנסה, ומי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי יראו כהכנסתו השנתית את הכנסתו מהמקורות המפורטים בסעיף 2 האמור, והכל - בשנת המס שבעדה משתלמים דמי הביטוח (להלן - השנה השוטפת), ולאחר שנוכו ההוצאות הקשורות במישרין בהשגת ההכנסה.

(ב) (1) ההכנסה בשנה השוטפת תיקבע על פי השומה הסופית של ההכנסה כאמור לאותה שנה לפני כל פטור, ניכויים וזיכויים לפי פקודת מס הכנסה (להלן - ההכנסה בשומה) ... "

( ההדגשות שלי – ר.א.)

כאמור בסייפא לסעיף 345 (א), תחושב ההכנסה החייבת בביטוח לאומי, לאחר ניכוי ההוצאות הקשורות במישרין בהשגת הכנסה. בפסיקה נקבע, כי מקום שלא נקבעו הוראות אחרות לעניין ייחוס הוצאות והכנסות, יחולו ההוראות שבכללים החשבונאים המקובלים ולכן ניתן לנכות מההכנסה מנכס הבית הוצאות רלבנטיות ופחת.

אין נפקא מינה לשאלה מהן ההוראות המיוחדות בפקודת מס הכנסה לעניין שיעור המס המיוחד על הכנסות מנכס בית, או אי התרת ניכוי ההוצאות לנישום שבחר במסלול של 10% מס על ההכנסה מנכס הבית. בפס"ד דרורה עשת נדון מקרה דומה של הסבת הכנסות מנכס בית לאישה שהייתה עקרת בית פטורה מביטוח לאומי. נקבע שם כי הוראות פקודת מס הכנסה לעניין ייחוס הנסות בין בני זוג, אינן רלבנטיות לעניין ביטוח לאומי.

מכאן עולה, כי סעיף 345 (ב) (1) לחוק הקובע כי ההכנסה בשנה השוטפת תיקבע על פי השומה הסופית לפי פקודת מס הכנסה, קובע רק את ההיבט הכמותי של ההכנסה בלבד, לפי קביעת השומה, אך לא את גובה ההכנסה החייבת בדמי ביטוח הנקבעת בסעיף 345 (א) כאמור.

מכאן, כי ניתן לנכות הוצאות ישירות לרבות פחת מההכנסה מנכס בית, לצורך חישוב ההכנסה החייבת בדמי ביטוח לאומי. בפרקטיקה נראה כי על מנת להגשים קביעה זו, יהיה צורך להגיש דוח רווח והפסד מנכס בית גם למס הכנסה יחד עם הדוח השנתי, למרות שבדוח עצמו תיכלל רק ההכנסה (המחזור) בכללותה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני