• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםקופת"ג ,פנסיה ופיצויי פיטוריןהיבטי מיסויהפורשים לפני 4 2004 ממשיכים להיות זכאים לפטור ממס לקצבה

הפורשים לפני 4/2004 ממשיכים להיות זכאים לפטור ממס לקצבה

09.06.2008

הפורשים לפני 4/2004 ממשיכים להיות זכאים לפטור ממס לקצבה

רמי אריה עו"ד רו"ח

ביום 04.6.2008 קבע בית המשפט המחוזי בעמ"ה 804/06 ריכנבך אליעזר נ. שומה חיפה כי זכות הפרישה הינה זכות מוקנית ואין להתיר פגיעה בה ו/או תחולה רטרואקטיבית של פגיעה בה. בית המשפט ציין כי יכול המחוקק לשנות בחוק את שיעורי המס אך לא לשלול את הזכות לפטור ממס שהוקנתה על קצבאות פנסיה שניתנו לפורשים, טרם תיקון החוק. להלן תקציר פסק הדין:

1. המערערים הינם שני שכירים שפרשו מעבודתם בבנק לאומי ביום 1.12.1996 (בגיל 46) וביום 30.11.1996 (בגיל 50) לאומי לאחר למעלה מ-30 שנות עבודה. נכון למועד פרישתם טרם התקבלו תיקוני חקיקה ועל כן היה זכאי כל אחד מהמערערים לפטור ממס בגין 35% מקצבה מזכה.

2. בתיקוני החוק 135 (תיקון לפקודת מס הכנסה על-פי חוק גיל הפרישה) ו- 136 שונתה ההגדרה של " גיל הפרישה " באופן שגיל הפרישה נדחה ובוטלה האפשרות של פרישה מוקדמת על-פי שנות עבודה (לעובדים מעל ל 30 שנים) יום התחילה נקבע ליום 1.4.2004, עיקר המחלוקת הינה עניין תחולתו של החוק לגביהם.

3. פקיד השומה טען כי תיקוני החקיקה חלים על כל מי שמקבל קצבה מזכה החל מיום 1.4.04 (יום התחילה), ואין הבדל מאימתי פרש מעבודתו.

4. בית המשפט קבע, ההבחנה לעניין זה הינה בין ביטול סטאטוס של זכות מוקנית שהושלמה (פרישה לגמלאות) שהינה למעשה מעמד אל חזור לבין הסמכות המצויה בידי רשויות המס לערוך שינוי בשיעורי המס ושיעורי הפטור.

תכלית החוק היא כנגד החלה רטרואקטיבית ומבוססת על הצורך בוודאות ובביטחון ביחסים הבין-אישיים המאפשרת יציבות ותכנון מראש של ההתנהגות. על כן, אין ביכולתו של הסדר כזה לשנות את המצב המשפטי לגבי תקופה שקדמה לחקיקתו.

מחד, "מעמדו" של נישום לרבות שיעור המס המתחייב ייקבע בעת אירוע הפקת ההכנסה ובענייננו, המועד בו הוכר הנישום כפורש על-פי גיל הפרישה. מאידך, שיעור הפטור לכשעצמו אינו זכות קנויה ויכול שישונה, אך לא עקב ביטול מעמדו של הנישום שהיה במועד אירוע המס, בהיותו זכות שהוקנתה והושלמה.

על כן, משפרשו המערערים בטרם נכנסו תיקוני החקיקה לתוקף, יש לראותם כממשיכים להיות זכאים לפטור על 35% מהקצבה המזכה. הערעור התקבל.

הערה:

לאור פסק הדין האמור, אנו ממליצים לכל מקבלי קצבאות הפנסיה המוקדמת, שפרשו עד ליום 1.4.2004, לבדוק ולדרוש את הפטור ממס הכנסה על הקצבאות שקיבלו, לרבות בדרך של הגשת דוחות להחזרי מס לשכירים או דוחות מתקנים לשנים הרלבנטיות.
רמי אריה עו"ד (רו"ח)

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני