• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםקופת"ג ,פנסיה ופיצויי פיטוריןהיבטי מיסויהארכת תקופת התשלום לקופת גמל עד לתום פברואר 2009 האומנם לעצמאים בלבד

הארכת תקופת התשלום לקופת גמל עד לתום פברואר 2009: האומנם לעצמאים בלבד?

16.03.2009

הארכת תקופת התשלום לקופת גמל עד לתום פברואר 2009:

האומנם לעצמאים בלבד?

גיל רוזנשטוק, רו"ח (משפטן)

תקנות הארכת תקופת התשלום לקופת גמל

לאור המצב הביטחוני ששרר בדרום הארץ בתום שנת 2008, הותקנו ביום 5 בפברואר 2009 תקנות מס הכנסה (הארכת תקופת התשלום לקופת גמל ולביטוח חיים) (הוראת שעה), התשס"ט-2009. לפי התקנות, יראו תשלומים מסוימים ששילם נישום לקופת גמל, לביטוח חיים ולקרן השתלמות בחודשים ינואר ופברואר 2009, כאילו שולמו בשנת 2008.

התקנות עוסקות בסעיפים 17(5א), 45א(א) ו– (ב), ו– 47(ב) ו– (ב1) לפקודת מס הכנסה. סעיפים אלו עוסקים בקרן השתלמות לעצמאים, וכן בזיכוי וניכוי בשל הפקדות לקופת גמל ולביטוח חיים.

יצוין, כי מלבד האפשרות להקדים לשנת 2008 ניכויים וזיכויים בשל תשלומים שבוצעו בחודשים ינואר ופברואר 2009, ההקלה האמורה מהווה הטבת המס קבועה (ולא רק "הפרש עיתוי"), בשל ירידת שעורי המס ליחידים. עבור כל 100 ש"ח הפקדה לקופת גמל בינואר ופברואר 2009, שאמורה לחסוך 46 ש"ח בגין ניכוי מההכנסה בשנת 2009, יהנה המפקיד מחסכון במס בסך 47 ש"ח בשנת 2008. כלומר, בהנחה כי הנישום מצוי במדרגת המס המקסימלית, עסקינן בהקדמת הניכוי - ובהרחבתו.

מדוע מופלה לרעה ציבור המעסיקים?

בתקנות לא קיימת התייחסות לסעיף 18(א) לפקודה, לפיו תשלומים ששילם מעביד לקופת גמל בשל עובדו, יותרו בניכוי בשנת המס שבה שולמו בפועל, ובלבד שתשלומים לקופת גמל בגין חודש דצמבר, יראו אותם כאילו שולמו בשנת המס, אם שולמו במהלך חודש ינואר של השנה העוקבת.

המצב הביטחוני ששרר בדרום הארץ בתום שנת 2008, לא היפלה בין עצמאים, עובדים ומעבידים. מדוע אם כן, התקנות לא מעניקות את ההקלה גם למעבידים, כפי שנהנים ממנה עצמאים? מדוע מתקין התקנות לא מצא לנכון להתיר את ההוצאה בניכוי בשנת 2008, בשל חלק המעביד של תשלומים לקופת גמל בגין עובדו, אשר שולמו עד תום חודש פברואר 2009?

ציבור המעסיקים נשכח פעמיים

לא זו אף זו, בגרסה הראשונה של ההקלה, הוצע להעניק את ההארכה עד תום חודש ינואר 2009 בלבד. בתזכיר החוק שהוגש בעניין זה (ימ. 2008-25032), נקבע כך: "תשלומים בשל חודש דצמבר 2008 לגבי עמיתים שכירים (כלומר: עמיתים שמעבידם משלם בשלם כספים לקופת גמל), מועברים על ידי המעבידים בחודש ינואר 2009".

משכך, מדוע ההקלה לא מוענקת למעבידים, אשר שילמו בחודש ינואר 2009 תשלומים לקופת גמל בשל משכורות ינואר עד נובמבר 2008, בדומה להקלה שנהנים ממנה עצמאים? כזכור, עצמאים רשאים להעביר ביום 28 בפברואר 2009 את התשלומים לקופת גמל ולקרן השתלמות, וליהנות מהטבות המס בגין שנת 2008 כולה.

ואף למעלה מכך: משנקבע בתקנות להאריך את חלון ההזדמנויות לעצמאים עד לתום חודש פברואר 2009, מדוע לא נפתח חלון זהה למעבידים, ולכל הפחות בגין תשלומים בשל משכורת דצמבר 2008? שהרי חלון ההזדמנויות של המעבידים הקבוע בסעיף 18(א) לפקודה, דרכו ניתן להעביר תשלומים לקופת גמל בגין משכורת חודש דצמבר, נסגר בתום חודש ינואר של השנה העוקבת. ומדוע שלא להשאיר חלון זה פתוח עבור המעבידים עד לתום חודש פברואר?

עקרון השוויון בין העובד למעביד?

ההקלה שנקבעה ב"תקנות ההארכה" חלה גם על סעיף 45א(א) ו– (ב) לפקודה. על פי הקלה זו, יינתן זיכוי ממס בשנת 2008 בגין תשלומים ששולמו לקופת גמל ולביטוח חיים בחודשים ינואר ופברואר 2009. סעיף זה חל על "יחיד", ובין היתר גם על חלק העובד שנוכה ממשכורתו על ידי המעביד, והועבר לקופת הגמל.

ניקח לדוגמה עובד ומעביד תושבי עוטף עזה, אשר נקראו לשירות מילואים בצו 8 בחודש דצמבר 2008. עם שובם מהלחימה, העביר המעביד בחודש פברואר 2009 תשלומים לקופת גמל עבור עובדו, וזאת בגין משכורות שנת 2008 כולה. כמקובל, שלח המעביד שיק לקופת הגמל בסך כולל, המורכב משני חלקים – חלק העובד וחלק המעביד.

הייתכן שהעובד יהנה ממלוא הזיכוי בשנת 2008, ואילו למעביד לא תותר ההוצאה בשנה זו? הייתכן שהמעביד יצטרך להמתין בסבלנות ולהכיר בהוצאה זו בשנת 2009 (בהנחה שאכן תהיה לו הכנסה בשנה זו), בעוד עובדו נהנה מהזיכוי בשנת 2008? האומנם זו כוונת המחוקק? והיכן עקרון השוויון בין הנישומים?

אחרית דבר

תקנות הארכת תקופת התשלום לקופת גמל הותקנו בשל המצב הביטחוני ששרר בדרום הארץ בתום שנת 2008. "המצב הביטחוני" לא היפלה בין נישומים, ופגע בכולם - עצמאים, עובדים ומעבידים.

על פי התקנות, יראו תשלומים מסוימים ששילם נישום לקופת גמל, לביטוח חיים ולקרן השתלמות בחודשים ינואר ופברואר 2009, כאילו שולמו בשנת 2008. טוב יעשו מתקיני התקנות, אם ירחיבו את ההקלה האמורה, ויחילו אותה גם על ציבור המעסיקים במדינת ישראל.

גיל רוזנשטוק, רו"ח (משפטן), מנהל המחלקה המקצועית במשרד שיף הזנפרץ ושות' רואי-חשבון.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני