• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהקיזוז הפסדיםקיזוז הפסדים כנגד הכנסה פטורה ופרשנות המונח רווח הון בעסק

קיזוז הפסדים כנגד הכנסה פטורה ופרשנות המונח "רווח הון בעסק"

20.04.2010

קיזוז הפסדים כנגד הכנסה פטורה

ופרשנות המונח "רווח הון בעסק"

חוזר מיסים 04.10

סוראיה ושות', רו"ח

בחודש פברואר 2010, דחה בית המשפט העליון את ערעור רשות המיסים בעניין פסק דין מודול בטון אשר קבע, כדלהלן: (א) אין חובה לקזז הפסדים כנגד הכנסות פטורות על פי חוק עידוד השקעות הון, ו- (ב) רווח הון ממכירת מניות בחברה בת ניתן לקיזוז כנגד הפסד עסקי מועבר, במידה והחברות מהוות יחידה כלכלית אחת. לפס"ד עשויות להיות השלכות מיסוי משמעותיות.

בחודש מרץ 2007 ניתן על ידי בית המשפט המחוזי פס"ד בעניין מודול בטון ( עמ"ה 1053/05, חב' מודול בטון השקעות בתעשייה בע"מ נ' פקיד שומה למפעלים גדולים ) (להלן: פס"ד). רשות המיסים ערערה על פס"דהאמור. בחודש פברואר 2010 דחה בית המשפט העליון את הערעור.

עיקרי פס"ד – בית המשפט המחוזי

המשיבה הינה חברה העוסקת בייצור ושיווק מוצרים נלווים לענף הבניה כגון: טיט, טיח, דבקים וכיו"ב. אין עיסוקה של המשיבה ברכישת ומכירת חברות. למשיבה מפעל תעשייתי לייצור טיח שהוענק לו מעמד של מפעל מאושר בהתאם לחוק עידוד השקעות הון, התשנ"ט-1959 (להלן:"חוק עידוד השקעות"). הכנסות המפעל המאושר, זכאיות להטבות מס על פי "המסלול החלופי". למשיבה חברה בת החייבת במס מלא, בהתאם לסעיף 126 לפקודה.

בשנות המס נשוא הערעור, דיווחה החברה הבת על הפסדים לצורכי מס. המשיבה וחברת הבת הגישו דוח מאוחד לרשות המיסים, בהתאם להוראת סעיפים 23 ו-24 לחוק עידוד התעשייה.

במסגרת הדוח המאוחד, המשיבה לא קיזזה את הפסדי חברת הבת כנגד הכנסתה המוטבת (הפטורה ממס), אלא רק כנגד הכנסתה הרגילה. יתרת ההפסדים הועברה לשנים הבאות.

בשנת המס 2002 מכרה המשיבה את מניות חברת הבת. ממכירה זו נבע למערערת רווח הון ריאלי בסך של כ- 1.3 מיליון ש"ח. המשיבה קיזזה את הרווחכנגד הפסד עסקי מועבר (שמקורו בחברה הבת).

פס"ד עסק בשתי הסוגיות להלן:

האם המשיבה נדרשת, במסגרת הדוח המאוחד, לקזז את הפסדי החברה הבת כנגד הכנסתה הפטורה (הכנסות במסלול החלופי), או שהיא רשאית לקזזם רק כנגד הכנסתה הרגילה ואת היתרה להעביר לשנים הבאות?

האם רשאית המשיבה לקזז הפסד עסקי מועבר כנגד רווח הון ממכירת מניות החברה הבת. לאמור, האם רווח ההון הנ"ל הינו בגדר "רווח הון בעסק", בהתאם לסעיף 28 לפקודה?

בית המשפט המחוזי קבע כי קיזוז הפסד (רגיל) כנגד הכנסה פטורה או כנגד הכנסה החייבת במס בשיעור מופחת מהווה כרסום בהטבת המס וגורם לכך שתכלית חוק עידוד השקעות לא מיושמת. בהתאם, קבע בית המשפט המחוזי כי המשיבה אינה חייבת לקזז הפסדים רגילים כנגד הכנסתה הפטורה. לעניין הסוגיה השניה, קבע בית המשפט המחוזי, כי יש לפרש את המונח "רווח הון בעסק" מתוך הקשר רחב של המושג "עסק". אין להבחין בין מכירה ישירה של פס ייצור לבין מכירתו במסגרת מכירה של חברה בת. כפועל יוצא, בית המשפט המחוזי קבע כי רווח ההון ממכירת מניות החברה הבת הינו בגדר רווח הון בעסק ועל כן הוא ניתן לקיזוז כנגד ההפסדים העסקיים המועברים.

עיקרי פס"ד – בית המשפט העליון

בית המשפט העליון, כאמור דחה את ערעור רשות המיסים ומאמץ פרשנות רחבה למונח "רווח הון בעסק" ולעקרונות הקבועים בחוק לקיזוז הפסדים.

בנוסף, בית המשפט העליון מדגיש כי לא בכל מקרה נישום יהיה רשאי לקזז רווח הון ממכירת מניות כנגד הפסד עסקי מועבר (הנושא הנ"ל חורג ממסגרת הדיון של בית המשפט).

הערות ודגשים:

חברות אשר קיזזו הפסדים כנגד הכנסה מוטבת, בהתאם לחוק עידוד השקעות הון, נדרשות לבחון הגשת דוחות מתקנים לרשות המיסים (במידה וטרם התיישנו או נחתם בגינם הסכם שומות).

כנ"ל לגבי חברות אשר יישמו את עמדת רשות המיסים לעניין קיזוז רווחי הון כנגד הפסדים עסקיים מועברים.

בית המשפט מאמץ גישה כלכלית רחבה לפרשנות המונח רווח הון בעסק וקיזוז הפסדים. ניתן להקיש מהחלטה זו למקרים אחרים.כך לדוגמה, לדעתנו, רווח הון ממימוש מניות בחברה מוחזקת (לא בהכרח חברה בת) אשר שימשה את העסק בייצור הכנסתו ומהווה חלק אינטגרלי מהשקעותיו היצרניות הינו בגדר רווח הון בעסק.כמו כן, לדעתנו, לאור החלטת בית המשפט העליון, רווח הון מפדיון מוקדם של אג"ח שהונפקו ושתמורתם שימשה למימון פעילות עסקית, הינו בגדר רווח הון בעסק, לעניין סעיף 28(ב) לפקודה.

כמו כן, לדעתנו, לא קיימת חובה לקזז הפסד עסקי של בן זוג כנגד הכנסה משכר עבודה של בת הזוג, בחישוב מאוחד, אשר לא מגיעה לחבות במס (לאור נקודות הזיכוי), הואיל וקיזוז ההפסד, למעשה יבטל את תכלית נקודות הזיכוי.

סוראיה ושות' רואי חשבון

חוזר זה נועד למסירת מידע כללי בלבד. אין לראות בחומר המתפרסם בחוזר זה משום ייעוץ או חוות דעת כלשהיא. לפני נקיטת צעדים כלשהם אנו ממליצים על קבלת ייעוץ מקצועי.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני