• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםניהול עסקיםכיוונים בעסקיםתמורה במשפט שלא צוין לגביה שאינה כוללת מע מ

תמורה במשפט שלא צוין לגביה שאינה כוללת מע"מ

14.02.2011

תמורה במשפט שלא צוין לגביה שאינה כוללת מע"מ
רמי אריה עו"ד ורו"ח

בסגירת מחיר בלא ציון העובדה האם הוא כולל מע"מ או לא כולל מע"מ, ייחשב המחיר כאילו הוא כולל מע"מ, אלא אם הוכח כי הצדדים הסכימו אחרת באופן מפורש וברור. כך נקבע בעניין המשביר לצרכן ע"י בית המשפט העליון (ע"א 1113/09 אבנר כהן נ' המשביר לצרכן החדש בע"מ שניתן ביום 27.1.2011), כי חוסר ציון הוראה מפורשת כי למחיר עסקה יתווסף מע"מ, יוצר חזקה כי המע"מ כבר נכלל במחיר, כפי שיפורט להלן :

1. הנאמנים לחברת המשביר לצרכן ישראל בע"מ ניהלו משא ומתן עם שני משקיעים פוטנציאלים (סאקל ושביט) למכירת הפעילות המסחרית של המשביר הישן כ"עסק חי", שבסופו שנמכרה הפעילות למשביר החדש.

2. מפרק המשביר הישן דרש כי חברת המשביר החדש תשלים את התמורה שעליה התחייבה ברכישה בתוספת מע"מ כחוק. המשביר החדש סירבה להוסיף מע"מ על הסכום שנדרש וטענה כי כל ההתחייבויות הכספיות שנטלה על עצמה במסגרת הסכם רכישה ובהן ההתחייבות הכספית הנוגעת לאופציה, כללו מע"מ.

3. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את הבקשה למתן הוראות שהגיש המפרק וקבע כי המשביר החדש אינה חייבת להוסיף מע"מ על סכום האופציה אותו התחייבה לשלם לקופת הנושים. בהקשר זה, עמד בית המשפט על החזקה שפותחה בהלכה הפסוקה ולפיה בהיעדר הוראה אחרת בחוזה יש לראות את מחיר העסקה כמחיר הכולל את רכיב המע"מ. חזקה זו אומנם ניתנת לסתירה בהתחשב בנסיבות שבהן נערכה העסקה, ככל שניתן להסיק מהן כוונה אחרת של הצדדים, אולם בענייננו, כך סבר בית המשפט המחוזי, לא עלה בידי המפרק לסתור את החזקה.

4. בערעורו לבהמ"ש העליון הדגיש המפרק כי הצעת שני המשקיעים הפוטנציאלים לרכוש את המשביר הישן ניתנו על בסיס אחיד ומשצוין בהצעתה של סקאל מפורשות כי על הסכומים שהציעה יש להוסיף מע"מ המסקנה המתבקשת מכך היא כי גם הסכומים שהציעה שביט לא כללו מע"מ.

5. בית המשפט העליון קובע כי במסמכים המגבשים את העסקה אין התייחסות כלשהי לסוגיית המע"מ ונוכח "שתיקת" מסמכי החוזה בהקשר זה, קמה חזקה לפיה נכלל המע"מ במחיר העסקה. (ע"א 736/82 כפר חסידים נ' אברהם, ע"א 3616/04 מגדל הזוהר בע"מ נ' מנהל מע"מ).

6. חוסר המודעות של צדדים לעסקה לרבות כאלו שמונו לפי דין כגון: נאמנים, מנהלים מיוחדים, מנהלי עיזבון או מפרקים לסוגיית מע"מ על התמורות הנובעות מפעולותיהם, גורם לא פעם לנזקים לקופות הנושים או לקופה הרלבנטית ועל כך ציין כב' השופט א' רובינשטיין בפסק הדין את המילים הבאות: "ראוי לזכור את רלבנטיות נושא המע"מ בהקשרים כספיים שונים. הבהירות חשובה לא רק לעצם החיוב במע"מ, כמו בדוגמה, אלא גם לשאלת הגורם החייב. העצה יעוצה איפוא לבעלי הסכמים ומנסחיהם להיות מודעים לעניין זה ולקבוע מראש באופן מוסכם ובהיר ומהדר בכך תבוא עליו הברכה".

7. מניסיוננו, אכן לא רק שיש להבהיר בכל עסקה האם היא כוללת מע"מ אם לאו, אלא שיש בכלל לבחון תמיד את היבטי המיסוי בכללותם החלים על העסקה במישורי דיני המס כולם, לרבות מס שבח מקרקעין ומס הכנסה. במיוחד חשובה חובה זו אצל עושי עסקאות שמינויים נעשה על פי דין כאמור המשמשים כנאמנים לאחרים והם אחראים על התמורה נטו שתגיע סוף דבר לשולחיהם.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני