• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי שווי רכב צמודכללי הזהב לחיסכון במיסוי רכב צמוד

"כללי הזהב" לחיסכון במיסוי רכב צמוד

23.05.2011

"כללי הזהב" לחיסכון במיסוי רכב צמוד

יואל רטנר, עו"ד ורו"ח , דורון מאוטנר, רו"ח ועו"ד *

פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בירושלים בעניינה של עיריית מעלה אדומים שיוצגה על ידי עו"ד (רו"ח) רמי אריה, מחזק את הפרשנות לפיהזכאי נישום לסתור את החזקה הקיימת בדין באשר להכרה בהוצאות הרכב לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), תשנ"ה-1995 .

פרשת עיריית מעלה אדומים נקבע כי זכותו של נישום להוכיח את הנסיעות העסקיות בפועל ולשלם מס אמת ע"י שימוש ביומן רכב ממוחשב. בית המשפט מאפשר לנישום לסתור את החזקה הקיימת בדין באשר להכרה בהוצאות הרכב לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), תשנ"ה-1995 . לכן התקבל בחלקו ערעורה של עירית מעלה אדומים בקשר לשווי רכב של רכבי ביטחון למרות שאינם מסווגים כ"רכב ביטחון" בתקנות התעבורה וברישיון הרכב. נפסק שהעירייה הוכיחה כי "רכבי הביטחון" שבצי הרכב העירוני שמשו בפועל למטרות העבודה ולא למטרות פרטיות הגם שרכבים אלו משמשים לנסיעה מהבית לעבודה וחזרה.

כפועל יוצא מפסיקה זו ופסיקות דומות בעבר, מעסיק רשאי, לדעתנו, להציג כראיה נתונים עובדתייםלגבי כמות הנסיעות העסקיותוכמות הנסיעות הפרטיות של כל עובד ברכב בכל שנת מס וכן את סכום הוצאות הרכבשבו נסע העובד בפועל. על בסיס נתונים אלו רשאי המעסיקלזקוף לעובד הנוסע ברכב צמוד בעיקר לצרכי העבודה שווי רכב מופחת לצרכי מס, המחושב רק לפי סך הנסיעות הפרטיות בפועל ביחס לסך כל הוצאות הרכב בפועל, דהינו לפי - "שווי שימוש כלכלי ברכב ".

"כללי הזהב" ליישום יומן רכב ממוחשב, להצגת נתונים עובדתיים של השימוש העסקי והשימוש הפרטי ברכב כפי שנקבעו בפרשת עיריית מעלה אדומים:

1. קביעת נהלים של השימוש ביומן ברכב הממוחשב.

2. עריכת מעקב ובקרה של המעסיק על השימוש ברכב.

3. ביצוע אכיפה על ידי המעסיק לבחינת אמיתות תוכנם של יומן הרכב, והערות לנוהג ברכב כאשר מתגלה רישום לקוי.

4. קיומם של מכשירי איתור רכבים מסוג איתורן, פוינטר או מכשיר מסוג אחר שנועד לצורך פיקוח וביקורת מדגמית ואקראית על פעילות הדיווח של הנוהגים בכלי הרכב .

5. גורם אובייקטיבי המפקח על יומן הרכב ובודק את העניין .

6. פירוט של כל הנסיעות המתבצעות ברכב במשך היום.

7. ביצוע רישום מפורט שלכל הנסיעות העסקיות ברכב, הכוללבין היתר: פירוט של שעת התחלה ושעת סיום נסיעה, מס' ק"מ (לגבי מונה הקילומטרז', אפשרות בדיקה שנסיעה שהסתיימה במונה מסוים והנסיעה העוקבת מתחילה במספר מונה זהה), יעד, מטרה.

להערכתנו, מעסיקים שיחייבו את עובדיהם בזקיפה מופחתת בגין הרכב צמוד רק לפי השמוש הפרטי דהיינו לפי "שווי רכב כלכלי", ועצמאים שידרשו ניכוי הוצאות רכב לפי הנסיעות העסקיות בפועל (עובדים ועצמאים שעיקר נסיעותיהם נסיעות עסקיות), יוכלו לחסוך בשנה, כל אחד ובכל רכב, סכומים של עשרת אלפים ₪ עדארבעים אלף ₪ נטו תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי.

פרשת עירית מעלה אדומים, מהווה המשך ישיר למגמה לה ניתן ביטוי בפסיקות הקודמות של בית המשפט המחוזי בעניין מדידת הנסיעות הפרטיות והעסקיות ברכב. להלן מספר דוגמאות:

בעמ"ה 872/06 עיריית נהרייה נ' פקיד שומה עכו, קבעה כבוד סגנית הנשיא שלומית וסרקרוג, כי המבחן להתרת ניכוי הוצאות הרכב צריך להיות מבחן תכליתי ועל-פי השימוש שנעשה בפועל.

בעמ"ה 1134/03 אהוד צברי נ' פקיד שומה רחובות , קבע כבוד השופט מגן אלטוביה, כי מספר הקילומטרים המוכר כנסיעות פרטיות נקבע בתקנות מס הכנסה. כל נישום אשר מבקש להשיג על קביעה זו, מן הראוי, כי יביא הוכחות לכך.

בעמ"ה 539/03 אגבריה מערוף עבד אל קאדר נ' פקיד שומה חדרה , קבעה כבוד סגנית הנשיא שלומית וסרקרוג, כי כשמבקש נישום לסטות מן ההסדר הקבוע בתקנות לעניין גובה ניכוי הנסיעות הפרטיות מתוך כלל הנסיעות ברכב, עליו הנטל כי יש הצדקה לסטייה המבוקשת .

ובעמ"ה (ב"ש) 537/05 מיכאלי מרדכי נ' פקיד שומה אשקלון , קבע כבוד השופט יוסף אלון, כי לו היה רישום מדויק של הנסיעות, הרי היה ניתן להבדיל בין נסיעה עסקית לנסיעה פרטית, אך בהיעדרו אין אפשרות להבדיל בין הנסיעות, ויש להסתמך על נתונים סטטיסטיים שנקבעו בתקנות הרכב.

אחד הפיתרונות הלגיטימיים והמעשיים לחישוב שווי רכב על בסיס כלכלי, הוא מכשיר שבו מותקנת תוכנה ממוחשבת בעזרת סיוע לווייני ותקשורת סלולארית, המאפשר למדוד בכל רכב צמוד את כמות הנסיעות העסקיות בפועל לעומת הנסיעות פרטיות בפועל, תוך התחשבות בהוצאות אחזקת הרכב וע"י כך לחשב "שווי רכב כלכלי" אמיתי לכל רכב צמוד. החישוב המדוד והאמין יגבר על החזקות השרירותיות והאחידות שבתקנות הרכב.

נדרש כי המכשיר יהיה מסוגל לזהות את הרכב שבו הוא מותקן, ולשדר ממנו את נתוני הנסיעות העסקיות והפרטיות, את שעת הנסיעה וזמן הנסיעה המדויק, את מיקום הרכב בכל רגע נתון ואת מרחק הנסיעה המדויק. מכשיר כזה יהווה פיתרון נכון לסתירת החזקה בדבר שווי הרכב הפרטי הנזקף לעובדים שנוסעים ק"מ רב ברכבם הצמוד למטרות עסקיות.

תשלוםמס האמת יבוסס על מערכת מדידה ודיווח אובייקטיבית זו המפרידה בין נסיעות פרטיות לנסיעות לצרכי עבודה.

* עו"ד ורו"ח יואל רטנר מכהן כמנכ"ל חברת הוצאה מוכרת בע"מ, המשווקת את השירות של יומן רכב ממוחשב, לחישוב שווי רכב כלכלי בגין השימוש הפרטי ברכב.

רו"ח ועו"ד דורון מאוטנר, רו"ח משנת 1981. רו"ח מאוטנר שותף בסניף החיפאי של משרד רואי החשבון פאהן קנה ושות', החבר ברשת העולמית Grant Thornton . Grant Thornton International .

הוסף למועדפים

דרוגים

דרג

תגובות גולשים

שלח תגובה
  • מוטי  (28/05/2011 11:58)
    לדעתי נסיעות אילו הן חלק מהנסיעות העסקיות למשל של 1. נסיעות של איש היי טק מהבית לעבודה למעשה זו נסיעה מעבודה לעבודה ,יוצא ממקום עבודה וממשיך עבותו בבית 2. מנהלים שלוקחים חלק נכבד מעבודתם הבייתה זו גם נסיעה מעבודה לעבודה יש מקרים רבים כאלה,כמו כן מה כבר עושה עובד ברכב אם הוא דתי או מגיע מאוחר הבייתה. ממליץ על חשיבה על מנת לחסוך לעובדי ומשתמשים ברכב בעיקר לעבודה
  • yemimaa  (26/05/2011 13:39)
    האם נסיעה למקום העבודה וחזרה יכולה להחשב כנסיעת עבודה?
  • ittayr@gmail.com  (25/05/2011 11:24)
    המאמר מצויין ומראה כי ישראל הולכת בעקבות מדינות המערב של תשלום מס אמת ולא לפי הערכות. יש לציין כי מדידה מדוייקת של הנסועה יכולה להיטיב עם חלק מהמשתמשים ולהרע לאחרים. חברה צריכה לשקול את כלל המשתמשים ברכב שכן כפי הנראה לא ניתן להשתמש בשתי השיטות בתוך אותה החברה לעובדים שונים. נקודה נוספת - בחלק מהמקרים מדובר ברכב הפרטי של העובדים או בעובדים בכירים שלא מעוניינים שהמעביד ידע בזמן אמת היכן הם נמצאים. לכן יש להקפיד שלא תהיה יכולת למעביד "לעקוב" בזמן אמת אחרי העובדים כמו שהוא יכול לעקוב על רכב שירות ובנוסף, יש לשקול שימוש במערכת שרושמת את הקילומטרים אך לא כוללת תקשורת סלולרית. מערכת כזו היא גם זולה ופשוטה הרבה יותר להתקנה ולשימוש. בברכה, איתי רונן SATLOGIX
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אוקטובר
לא רשומים אירועים לחודש נובמבר
לא רשומים אירועים לחודש דצמבר