• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי בינלאומי בכפר הגלובלי חובה לפני כל עסקה בינלאומית

מיסוי בינלאומי בכפר הגלובלי - חובה לפני כל עסקה בינלאומית

03.07.2004

מיסוי בינלאומי – בכפר הגלובלי

 

רמי  אריה   עו"ד  ,  רו"ח

 

 

בעידן הגלובליזציה שבו הפך העולם ל"כפר קטן", נעלמו למעשה הגבולות בין המדינות באשר ליחסי המסחר, ההשקעות והכלכלה, במיוחד כשמדובר בעולם המערבי.  המשפט הבינלאומי הישן העוסק בדין הבינלאומי, להבדיל מהדין הפנימי של כל מדינה אינו יכול לתת מענה לחברות בינלאומיות המתפרשות על מדינות שונות בעולם, ולא ליחסי ייצור, ייבוא, שיווק המתפרשים במדינות שונות בעולם כל אחת לפי יתרונה היחסי בחלק מסוים מתוך כלל התהליך הכלכלי.

 

בנסיבות אלו, גיוס הון, השקעות  וקידום פעילות עסקית, תלויים לא רק בשאלה של גבולות פתוחים בין מדינות, אלא גם בשאלה מהו שיעור המס שיחול על התשואה שתיווצר מהפעילות העסקית.  לא מתקבל על הדעת כי חברות בינלאומיות או חברות שלהן משקיעי חוץ ישלמו מס גם במדינה בה הופקה ההכנסה וגם במדינה בה היא נתקבלה, מה עוד שלפעמים ההכנסה מופקת או מתקבלת כיום במספר מדינות בו זמנית.

 

דברים ברוח זו כתב השופט ד' לוין במאמרו "הגבול בין המותר והאסור בתכנוני מס"[1] :

"במציאות שתארתיה, טבעי שהאזרח-הנישום, בשיקוליו הכלכליים ובקביעת מדיניותו העסקית יתן דעתו במידה רבה וגוברת לעול המסים המונחת עליו, שהרי התעלמות מהיקף ועומק המיסוי ומהשלכותיו על חוסנו של המפעל הכלכלי, על יכולת העמידה של העסק, עלולה לדרדר אלי התמוטטות עסקית וחיסול".

 

 

שיטת אמנות כפל המס אמורה לפתור את הבעיה של כפל המס, אלא שבפועל עדיין אין לרוב המדינות לרבות ישראל, אמנות כפל מס עם מרבית מדינות העולם. קצב ההתקשרות באמנות אמנם עלה בשנים האחרונות, אך אינו משיג את מהירות התקדמות יחסי המסחר הבינלאומיים כיום בעולם.  ישראל התקשרה עד היום רק עם כ- 40 מדינות בעולם באמנות כפל מס, וחסרות עדיין אמנות עם מרבית מדינות העולם, ביניהן כאלו שיש לחברות ישראליות אתם יחסי מסחר הדוקים, כגון, עם רוב מדינות דרום אמריקה, רוב מדינות המזרח הרחוק ורוב מדינות מזרח אירופה.

 

לפני קבלת כל החלטה על השקעה, גיוס הון או ביצוע יחסי מסחר עם חברות ויחידים במדינות חוץ, חובה לערוך בדיקת המס שיחול על העסקה ועל התשואות שינבעו ממנה.  שיעורי המס הנהוגים ברוב מדינות העולם עלולים להפוך עסקה כדאית לעסקה לא כדאית, במיוחד כשעל אותו רווח, יהיה צורך לשלם מס במדינות שונות.

 

מאידך, תכנון מס נכון יכול לא רק למנוע כפל מס על אותה עסקה, אלא גם לנצל את ההטבות והקלות המס הנמצאות באמנות כפל מס, כמו גם במדינות המהוות מקלט מס בעולם.  תכנון נכון יכול לחסוך מס אפקטיבי אף מתחת לשיעור המס המקובל בכל אחת מהמדינות שביניהן נעשית ההתקשרות הכלכלית.

 

מוצע שכל משקיע או ארגון עסקי יקבל ייעוץ מס ספציפי להשקעה ולהתקשרות הבינלאומית שלו, עוד לפני תחילת ההשקעה, ממומחה מס למיסוי בינלאומי בבחינת הסתמכות על מומחה.   בפס"ד פרומדיקו, נתן בית המשפט משקל רב, להתייעצות עם מומחי מס, לעניין בדיקת הכוונה הפלילית שבתכנון המס, וקבע כי ההסתמכות מהווה קנה מידה לחוסר כוונה פלילית בתכנון המס של המשקיע.

 

 



[1]  ביטאון " רואה חשבון"  לט (109 (1990, בעמ' 110.  

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני