• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםניהול עסקיםכיוונים בעסקיםכלכלה של פיראטים טייקונים ואירופאים

כלכלה של פיראטים, טייקונים ואירופאים

25.07.2012

כלכלה של פיראטים, טייקונים ואירופאים

יעקב מורשת, יו"ר דירקטוריון , רו"ח

נפוליאון בונפרטה פגש את אדום הזקן ושאל אותו איזו התנהגות זאת לבזוז אניות ששטות בשלווה בלב ים ולהרוג אנשים ללא סיבה?

אדום הזקן ענה לו: גם אתה נפוליאון עושה אותו דבר אבל פי כמה יותר ממני: אני שודד כמה אניות והורג כמה עשרות אנשים, ואילו אתה נפוליאון שודד ארצות שלמות והורג מאות אלפי אנשים. נכון אתה צודק אמר אדום הזקן, יש הבדל בינינו.

מה ההבדל שאל נפוליאון? לך ענה אדום הזקן לך יש מיליון חיילים ולי רק אלף, לך יש צי של מאות אניות ולי רק 6, לך יש 1,000 קני תותחים ולי רק 100 ובגלל זה נפוליאון לך קוראים מצביא ולי פיראט.

גם עם הטייקונים אנחנו רואים אצלנו דבר דומה. שאדם פרטי לוקח הלוואה מהבנק של 100 אלף ולא מחזיר יש לו בעיה. אם הוא לקח מיליון ₪ לערבים יש בעיה. שטייקון לוקח מיליארד ולא מחזיר, לבנק יש בעיה. וטייקון שיחליט לא להחזיר 50 מיליארד למדינה תהייה בעיה.

גם בנושא תשלום המיסים אנו רואים בימים אלו בארץ תופעה דומה. נישום או חברה קטנה שחייבת שקל למס הכנסה ירדפו אותה עד חורמה. אבל חברות גדולות שחייבות מיסים בגובה עשרות מיליארדי ₪ יכולות להתווכח ולכופף את המדינה. בימים אלו אנו קוראים על אינטל, טבע, מוטורולה, צ'ק פוינט, אמדוקס ועוד שקיבלו כבר הטבות במסלולי עידוד השקעות דורשים הטבות נוספת. טבע למשל הרוויחה 9 מיליארד ₪ ושילמה מס חברות אפסי כתוצאה מההטבות וכעת היא דורשת הטבה נוספת על הדיבידנד שהן רוצות לחלק לבעלי מניותיהן.

השבוע אנחנו רואים זאת בפשיטות הרגל של מדינות באירופה. כשאירלנד, פורטוגל ויוון נזקקו לחילוץ, הגרמנים וקרן המטבע הכתיבו תנאי צנע חריפים כולל פקחים מטעמם לבדיקה העמידה ברפורמות ובתקציב הצנע. אולם שזה הגיע לספרד הגדולה פי 10 מיוון הסיפור נראה שונה לחלוטין.

ראש ממשלת ספרד שלח SMS לשר האוצר שלו בזמן השיחה עם האיחוד על החילוץ: "תתנגד, אנחנו מספר 4 באזור היורו. אנחנו לא אוגנדה". וכאן הם ניצחו. לא תכניות צנע ורפורמות כואבות מידי, לא השפלה ע"י שליחת פקחים לבדיקת עמידה ביעדים וכל זאת בגלל שספרד גדולה מידיי מכדי ליפול. את זה הם שידרו לגרמנים שיהיו עכשיו תחת סחיטה מתמדת כמי שמובילים היום את גוש האירו.

תארו לכם מה חושבת איטליה לאחר ה"הישג הספרדי". ברור לה כי היא בצד החזק ולא צריכה לטרוח אפילו למראית עין להתאמץ עם תכניות צנע. להיפך , דרדור של המצב כנראה רק ייטיב עמה ויקרב תכנית חילוץ מרוככת במיוחד.

הבעיה היא לדעתי שעוד זמן קצר גם המדינות האחרות יתחילו להרגיש שהם לא אוגנדה והמצב עלול להידרדר.

ואכן אירלנד כבר הודיעה שהיא רוצה לדון מחדש על תנאי חבילת הסיוע שקיבלה על מנת להשוות תנאים לאלו שקיבלה ספרד. היוונים מקבלים את המסר שלאיים עובד טוב יותר וכי התנאים שהם קיבלו הם "כפייה גרמנית" ואפשר גם אחרת אם אתה מספיק מאיים. יתכן מאד כי לאירוע של הסיוע לספרד תהיה השפעה ממשית על תוצאות הבחירות ביוון, לכיוון של המתנגדים לחבילת הסיוע.

כך בהדרגה, בפועל האיחוד יאבד שליטה בפועל על התקציבים של המדינות הבעייתיות שישחררו את הרסן בלי פיקוח אמיתי, דבר שיחמיר בעתיד את המצב.

קשהלראות איך אירופה שעד לפני 68 הייתה שסועה במלחמות עקובות מדם, עם עוצמה כזו של ניגוד אינטרסים, הבדלי תרבויות ושפה, וחשבונות היסטוריים, יאפשרו למצב להימשך בשקט ולהגיע לאיחוד מלא שכה נדרש כדי להגיע לפתרון אמיתי ולא לכיבוי שרפות.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני