• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהרעיונות ייחודיים להוצאות מוכרות במס

רעיונות ייחודיים להוצאות מוכרות במס

05.11.2004

טיפים להוצאות מוכרות רמי אריה עו"ד רו"ח

קנקנה אוטו, סע לחו"ל, עשה תואר, קח משכנתא, תקים אתר, תן מתנות ותרומות, תשחד, תוותר, תזמין בייביסיטר, תאכל משהו. תתעדכן בחוקי המס > קרן צוריאל-הררי

מתמתוך ספרו החדש של עו"ד רו"ח רמי אריה, הוצאות מוכרות למס הכנסה, מס ערך מוסף, מס שבח מקרקעין וביטוח לאומי

קרן צוריאל-הררי – גלובס 14:38 31/10/04

מס בכל סוג של הוצאהבעיה, הוא מסביר, היא מודעות. "נדרשת מודעות לעמוד על הזכות להפחית את ההוצאות המוכרות מההכנסות לצורך חישוב המס, ולוודא כי אכן מוצו מלוא האפשרויות לניכויין. בנוסף להוצאות המוכרות הרגילות, שניתנות להפחתה מההכנסות, קיימות כיום אופציות נוספות להוצאות מוכרות, שנובעות מהפסיקה החדשה ואינן ברורות מאליהן".

בשבוע שעבר הוציא אריה את הספר "הוצאות מוכרות", שמספק, בשפה פשוטה יחסית, רשימה ארוכה של אפשרויות ליהנות מהחזרי מס. בחלק מהמקרים, אגב, מדובר בפרשנות שלו לרוח הפסיקה והחקיקה, אולם אריה סבור כי תעמוד במבחן המעשה. הנה כמה דוגמאות מרתקות:

* ניתן לשלם שכר עבודה לבני זוג או קרובי משפחה שעובדים בעסק: הפסיקה הכירה בהם כעובדים לכל דבר, בתנאי שיוכח שמתקיימים יחסי עובד-מעביד, והבדיקה היא די דקדקנית: צריך להוכיח שהם עובדים בפועל, את היקף המשרה, הוכחות לנוכחותם, התאמת שכר לכישורים, לתפקיד ולהיקף המשרה. תשלום השכר לבני זוג וקרובי משפחה מאפשר רישום הוצאות מוכרות בעסק, חישוב מס נפרד לבני הזוג וכיסוי לפי חוק הביטוח הלאומי של בן הזוג העובד. בעתיד, הוא גם יוכל לדרוש פיצויי פרישה פטורים ממס אם יפוטר.

* ניתן לרשום הוצאה מוכרת על החזקת כלי רכב: גם אם הוא רשום על שם אדם פרטי ולא על שם העסק. אם כלי הרכב צמוד לעובד מסוים, מוסיפים לשכרו את שווי החזקת כלי הרכב לפי הטבלה הקבועה בחוק. אם כלי הרכב עומד לרשות מספר עובדים, כך שאי אפשר לזהות מי מהם משתמש בכלי רכב ובאיזה היקף, לא מוסיפים לשכרם את שווי כלי הרכב, אלא משלמים מקדמות על חשבון הוצאות עודפות על כלי הרכב, וניתן לקבל עליהן החזרים.

* לא צריך לחכות 9,900 קילומטר כדי שההוצאות יהיו מוכרות: התקנות קובעות שעד שכלי הרכב הפרטי נוסע 9,900 קילומטר, ההוצאות אינן מוכרות, בהנחה כי חלקן משמש לנסיעות פרטיות. אולם קיימים כלי רכב שלעולם אינם משמשים לנסיעות פרטיות, כמו כלי רכב לשמירה ולאבטחה שמסיירים 24 שעות בין לקוחות או כלי רכב שאינם עוזבים בסוף היום את שטח מקום העבודה. בכלי הרכב האלה, שמשמשים מהיום הראשון רק לצורכי העסק, כל ההוצאות עשויות להיות מוכרות מהקילומטר הראשון.

* נסיעות לחו"ל: הוצאות בגין נסיעות לחו"ל, שמוכח שהן הכרחיות למטרות עסקיות ולשמירה על קיומו וקידומו של העסק, מוכרות, גם אם לנסיעה נשלחים יועצים עסקיים, כמו יועץ מיחשוב, מתורגמן או יועץ תקשורת. אין שום בעיה לקבל הכרה בנסיעה, גם אם היא משולבת בנסיעה פרטית. עם זאת, צריך להוכיח את ההפרדה בין ההוצאות בגין הנסיעה הפרטית לבין ההוצאות בגין הנסיעה העסקית, ולהקפיד שעיקר הנסיעה תמוקד בחלק העסקי. אם עיקרה פרטי, ההוצאות של החלק העסקי עלולות להיות לא מוכרות.

* לימודים והשתלמויות מוכרים למס: השתלמויות ולמידה לצורך עדכונים מקצועיים, כמו קורסי מנהלים, לימודי אנגלית ומחשב, הן הוצאות מוכרות. הוצאות ללימודי תואר ראשון או רכישת מקצוע אינן מוכרות, אולם מחצית ההוצאות ללימודים לקראת תואר שני יוכרו בתנאים מסוימים. אריה סבור שניתן לדרוש את ההוצאה כולה לרכישת תואר שני, בכפוף לנסיבות הלומד ולצרכים העסקיים.

* גם הוצאות הריבית על המשכנתא יכולות להיות מוכרות: אם אתם עצמאים שעובדים מהבית, הוצאות הריבית והפחת על הבית יכולות להיות מוכרות למס, כאשר ההכרה תהיה בחלק היחסי של שטח העבודה מכלל שטח הבית. אלה ההוצאות הכבדות לעובדים מהבית, אולם ניתן להכיר גם בהוצאות נמוכות יותר, כמו מים, כיבוד, חיבור אינטרנט וכו'. שימו לב לעניין קו הטלפון: אם הקו משותף לבית ולעסק, ההוצאה תוכר מעל תקרה מסוימת. אם יש הפרדה בין קו פרטי לקו עסקי ניתן לקבל החזר של עד 50%.

* ארוחות עסקיות: לפי מס הכנסה, ארוחות במסעדות אינן הוצאה מוכרת. אריה טוען שאם ניתן להוכיח שהארוחה היא למטרות עסקיות ברורות, אין סיבה שלא תוכר. למשל, פגישה עם בנקאי, ספק, או לקוח, ופגישה עם שותף עסקי מרוחק באזור נוח לצדדים באמצע הדרך.

* אתר אינטרנט שקול לערוץ שיווקי חדש: לפי מס הכנסה, הקמת אתר אינטרנט נחשבת להוצאה הונית שלא תוכר במלואה באותה שנה אלא תתפרס על כמה שנים, בדרך כלל שלוש. אולם לפי פסק דין של בית המשפט העליון, אומר אריה, אתר האינטרנט הוא לא נכס חדש אלא ערוץ שיווקי ופרסומי חדש, שניתן להכיר בו באותה שנה.

* מתנות מוכרות לעובדים עד 170 שקל לשנה: מעניין יהיה לראות את הפרצוף של העובד שיתחתן, ויקבל מהמעסיק שלו המחאה על סך 170 שקל. אלא שבמצב הקיים, מתנות לעובדים מוכרות עד לסכום הזה. אריה מעריך שמאחר שמדובר בסכום לא מעודכן שאף אינו מעוגן בתקנות, ניתן לדרוש שסכומים גבוהים יותר יהיו מוכרים.

* אין מע"מ על תרומות שאינן כספיות: כשהתרומה היא שוות כסף, כמו מסעדה שתורמת שאריות אוכל, צריך להוציא חשבונית מכירה לצורך מע"מ, לפי שווי התרומה. לפני שלושה חודשים יצאה הוראה שאם מוכיחים שמדובר במלאי מת, שלא ניתן לעשות בו שימוש, אפשר לתרום אותו נטו.

* הוצאות הגנה משפטית למנהלים ולעובדים: יכולות להיות הוצאות מוכרות, כל עוד מוכח שמדובר בחלק מהחברה שפגיעה בו, במוניטין שלו ובחירותו יפגעו בחברה פגיעה קשה. הכוונה, למשל, להליך פלילי בגלל קרטל, ניהול עסק ללא רישיון או תוספת בנייה ללא היתר וכו'.

* מתן שוחד מחוץ לישראל: כן, כן. בארץ, מתן שוחד הוא עבירה שהעונש עליה הוא מאסר בפועל. אולם מתן שוחד במדינה זרה, מחוץ לישראל, יכול להיות הוצאה מוכרת, כל עוד באותה מדינה נהוג לתת ולקבל שוחד כחלק מהפעילות העסקית. באופן דומה, תשלום דמי סחיטה לגורמים פליליים הוא הוצאה שאיננה מוכרת. אולם אריה סבור כי בנסיבות מסוימות, ניתן להכיר בהן, כל עוד יוכח קיומן והן הוצאות שוטפות לשמירה על העסק הקיים.

* החזר מע"מ על חובות אבודים של לקוחות: במצב הנוכחי, העוסק נותן שירותים ומשלם מע"מ ב-15 בחודש שלאחר הוצאת החשבונית, והתמורה מהלקוח מתקבלת זמן רב לאחר מכן, אם לא הופכת לחוב אבוד. לפי הפסיקה, אם החוב הופך לאבוד, המע"מ ייפול על כתפי המדינה והעוסק זכאי לקבל החזר בגין המע"מ ששילם. איזו הקלה. *

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני