• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי פלילימס ערך מוסף בהיבט הפליליקנסות מנהליים והוצאות משפטיות לגביהם אינם הוצאות מוכרות במס

קנסות מנהליים והוצאות משפטיות לגביהם אינם הוצאות מוכרות במס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  05.06.2014

קנסות מנהליים והוצאות משפטיות לגביהם אינם הוצאות מוכרות במס

רמי אריה , עו"ד ורו"ח

הפרות של הוראות דיני המס ודינים אחרים, עלולות לגרום הטלת קנסות מנהליים על עסקים ונישומים. האם תשלומי הקנס המנהלי הם הוצאה מוכרת במס ?

בסוגיה זו ובשאלה האם הוצאות משפטיות שהוצאו למימון משפט פלילי במסגרתו זוכה הנישום, עסק בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו בעניין מגרי (ע"מ 32631-01-10 מ.ג.ר.י. שרותי ניהול בע"מ נ' פקיד השומה תל אביב 1, אשר ניתן ביום 20.5.2014).

בדוח לשנת המס 2004 ו- 2005, דיווחה מ.ג.ר.י על הוצאות משפטיות בסך של 43,500 ₪ ו- 43,265 בהתאמה, אותן ביקשה להתיר בניכוי. פקיד השומה לא התיר את ההוצאות בניכוי, וטען כי מדובר בהוצאות משפטיות שהוצאו לצורך ייצוג במשפט הפלילי של מנהל החברה, אשר אינן הוצאות לייצור הכנסה של החברה אלא הוצאות משפטיות שהוצאו לשם הגנה על חירותו של המנהל.

בית המשפט קבע כי מכיוון שהמנהל לא המציא את המסמכים המוכיחים את מהות ההוצאה, לא ניתן להסתפק בתצהיר של המנהל לעניין זה בלבד. המעט שניתן היה לעשות הוא לדרוש את הוצאת התיק הפלילי מהארכיון החיצוני הנזכר בתצהיר, על מנת לאתר את הראיות הדרושות. בנסיבות המקרה, קיבל בית המשפט את עמדת פקיד השומה, כי אין בחלוף הזמן כדי לתת למ.ג.ר.י הכשר לדרוש ההוצאה שלא על סמך ראיות של ממש דוגמת חשבוניות.

2 מתוך 4 החשבוניות שהוצגו ע"י מ.ג.ר.י לפקיד השומה להוכחת ההוצאות בגין שנות המס שבערעור (בסכום של 10,085 ₪), הן עבור טיפול משפטי בהמרת כתב אישום לקנס מנהלי. לטענת פקיד השומה, הטלת קנס מנהלי כמוה כהרשעה ומשהורשעו מ.ג.ר.י ומנהלה אין מקום להתיר את ההוצאה. לטענת מ.ג.ר.י, מדובר בעבירה בעלת אופי טכני/מנהלי אשר היסוד הנפשי השלוב בה הוא לכל היותר רשלנות.

בית המשפט מפנה, באשר להוצאות בגין תשלומים הנובעים מאי מילוי הוראות החוק, לקביעת כב' השופט גולדברג, בע"א 438/90, פקיד שומה חיפה נ' הד הקריות בע"מ:

"בבואנו לבחון אם יש להתיר ניכוי תשלום הנובע מאי מילוי הוראות חוק, כשאין בתשלום משום עבירה פלילית (כגון: שוחד), יש לתת את הדעת בראש ובראשונה לאופי התשלום. כאשר אופיו של התשלום הוא אזרחי-תרופתי, נקודת המוצא הראויה היא שיש להתיר ניכוי התשלום כהוצאה. אם החיוב בתשלום – לאור אופיו ומטרתו – לא נועד להכביד על הנישום, אין הצדקה להרע את מצבו על ידי שלילת ניכויו. ואילו כאשר אופיו של התשלום הוא עונש-התרעתי, אין להתיר ניכוי התשלום כהוצאה".

קנס מנהלי הוא בבחינת תשלום עונשי שנועד בין השאר גם להכביד. הלכה כי אין מקום לגרוע ממידת הכבדתו של קנס, על ידי מתן היתר לנכות את התשלום כהוצאה מוכרת במס - כך אין מקום לגרוע ממידת ההכבדה גם בהתרת ההוצאות המשפטיות הקשורות לתשלום הקנס עצמו ומכאן שאינן מותרות בניכוי.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני