• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןמס רכישהמשמעות בטלותה של שומה מתקנת

משמעות בטלותה של שומה מתקנת

ניר הורנשטיין, עו"ד*

 |  30.07.2014

משמעות בטלותה של שומה מתוקנת

ניר הורנשטיין, עו"ד

מהי המשמעות שיש לתת לבטלותה של שומה מתקנת שהוצאה לפי סעיף 85?

האם ביטול כאמור מסיים את המחלוקת בין הצדדים תוך קבלת עמדת הנישום?, או שמא שבה וקמה לתחייה השומה המקורית?

ששאלה זו התעוררה לאחרונה בהחלטה שניתנה ביום 16.7.2014 בו"ע 1597/08 הפניקס נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז, ע"י ועדת הערר שליד ביהמ"ש המחוזי בתל אביב. באותו עניין, התעוררה מחלוקת מס בעקבות שינוי הבעלות בקניון גבעתיים. עד שנת 2006, התחלקה הבעלות בזכויות בקניון בין חברת שיכון עובדים (בשיעור 50%) לבין חברות הביטוח, כלל והפניקס ( 25% כל אחת). בחודש פברואר 2006, הודיעה שיכון עובדים לכלל ולפניקס שהיא שוקלת למכור את זכויותיה בנכס לצד שלישי.

בהתאם לזכות סירוב שעמדה לה, הודיעה הפניקס לשיכון עובדים שברצונה לממש את זכות הסירוב ולרכוש את חלקה. בין הצדדים הוחלפו טיוטות חוזים, ואולם כחודש לאחר מכן, הודיעה הפניקס לשיכון עובדים, כי לא תממש את זכות הסירוב המוקנית לה, ובכוונתה למכור את זכויותיה לחברת נכסים ובניין.

בסופו של יום, רכשה נכסים ובניין 50% מהקניון: 25% מהפניקס ו – 25% משיכון עובדים. עם זאת, מנהל מיסוי מקרקעין סירב להכיר במתווה זה. לטענתו, זכות הסירוב הופעלה, הפניקס רכשה משיכון עובדים 25% נוספים בקניון מכוח זכות הסירוב, ומכרה זכויות אלה, ביחד עם הזכויות המקוריות שהיו לה, לנכסים ובניין. בהתאם לגישה זו, הוציא המנהל לפניקס שומת מס רכישה לפי שווי של 147 מיליון ₪ בגין מימוש זכות הסירוב.

על החלטה זו, הוגש ערר ע"י חברת הפניקס בשנת 2008. כשנה לאחר מכן, ובעוד הערר תלוי ועומד  ומבלי הודעה מוקדמת, הוציא מנהל מיסוי מקרקעין לפניקס שומה חדשה, במסגרתה הוגדל שווי המכירה ל – 153 מיליון ₪. הפניקס הגישה השגה על שומה זו, והמנהל לא הגיב להשגה במשך למעלה מ – 4 שנים (!).

אין מחלוקת על כך, כי לאור היעדר החלטה בהשגה במועד ( בתוך שנה), יש לראות את ההשגה של הפניקס כאילו נתקבלה.

המחלוקת שהתגלעה הייתה, מה משמעות קבלת ההשגה על השומה המתוקנת. לטענת הפניקס – במקרה כזה, יש לקבל את הערר במלואו ובכך לסיים את ההליך. מנהל מיסוי מקרקעין טען לעומת זאת, כי רק הגדלת השווי בשומה המתוקנת בטלה, ועל כן יש לשוב ולדון בעצם שומת מס הרכישה המקורית.

חברי הועדה נחלקו בדעתם.

חבר הועדה, עו"ד מרגליות, בדעת מיעוט, סבר שי להמשיך ולדון בערר ולהתמקד בשאלה המהותית – האם קיימת, או שלא קיימת עסקה בין שיכון עובדים והפניקס.

מנגד, יו"ר הועדה, השופטת שטרנברג אליעז, וחבר הועדה, רו"ח נדב הכהן, בדעת רוב, קבעו כי יש לקבל את הערר על הסף. זאת מהטעם שמעת הוצאת השומה המתוקנת, יש לראות בשומה המקורית כבטלה, וזאת בהתבסס, בין היתר, על פסיקת ביהמ"ש העליון בעניין איציק וצורי (ע"א 6155/99). מרגע שהשומה המקורית בטלה, ומאחר שבטלה גם השומה המתוקנת ( לאור אי מענה להשגה) – ממילא, יש לקבל את הערר.

לגישתנו, אין ספק שהחלטת הרוב היא המשקפת את הדין. בהוצאת שומה מתוקנת תחת השומה המקורית חדלה השומה המקורית מלהתקיים לצורך כלשהו. כל טענה אחרת, לא רק שתעמוד בניגוד לדין ולפסיקה, היא אף עלולה להביא לתוצאות קשות ומוזרות של שומות שהפכו  תקפות שוב שנים לאחר שבוטלו (וממילא לא נדונו כתקפות), בבחינת "תחיית המתים".

עם זאת, מחלוקת מעניינת התגלעה גם בדעת הרוב. לגישת השופטת שטרנברג אליעז, אין בקבלת הערר משום גריעה כלשהי מסמכותו של מנהל מיסוי מקרקעין להוציא שומה חדשה על פי סעיף 85 לחוק, והטענה, כי חלה על עסקה זו התיישנות לא תישמע.

לעומתה, חבר הועדה, רו"ח הכהן, חלק על עמדה זו, לפיה לא תישמע טענת התיישנות, וקבע, כי יש להותירה בדיון בעתיד, אם וככל שהדבר יידרש.

במחלוקת זו, דעתנו הינה כי טענת התיישנות ביחס לשומה עתידית תישמע גם תישמע! סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר למנהל להוציא שומה מתוקנת בתוך 4 שנים בלבד, ואף זאת, מקום בו קיימת עילה חוקית לכך, כגון גילוי עובדות חדשות, או טעות בעלת סיבה ראויה, ולא כאמצעי למנהל לשיפור עמדותיו. אך בחודש יוני השנה דחתה ועדת ערר שליד ביהמ"ש המחוזי בת"א (אותה ועדת ערר עצמה) את בקשתו של נישום לתיקון שומה, אף שטרם חלפו 4 שנים, זאת בנימוק של שיהוי והיעדר טעות המצדיקה תיקון שומה (ו"ע 4363-02-13 גפן). פסיקה דומה ביחס לבקשת נישום, ניתנה ע"י ביהמ"ש המחוזי מרכז ו"ע 53405-02-12 בעניין מיניס, אף היא אך מחודש יוני האחרון. תמהנו, הכיצד ניתן לגרוס אחרת כאשר מבקש התיקון הינו מנהל מיסוי מקרקעין ולא הנישום. לא כל שכן, אין מקום לתיקון בו המנהל כבר הפעיל בעבר את סמכותו לתיקון שומה פעם אחת, והמדובר בתיקון נוסף, וקל וחומר אלה הם פני הדברים, כאשר חלפה זה מכבר תקופת ההתיישנות הקבועה בסעיף 85 לחוק.

 

 

הכותב הינו ממשרד אלתר, עורכי דין.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני