• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםניהול עסקיםכיוונים בעסקיםלחכור או לקנות רכב עסק קטן לקנות גדול ליסינג

לחכור או לקנות רכב? עסק קטן- לקנות, גדול- ליסינג

07.03.2005

לחכור או לקנות רכב?
עסק קטן - לקנות, גדול – ליסינג

1/3/2005 ענת כהן (גלובס)

התפיסה שרווחה עד לפני שנים אחדות בקרב מנהלי חברות ומנהלי כספים, הייתה, כי עדיף לרכוש מכוניות לעסק ולא לשכור אותן. זאת, משתי סיבות עיקריות:

צבירת נכסים ושיקול כלכלי, שלפיו היה נראה כי עסקת רכישה משתלמת יותר משכירת רכב.

אלא שנסיקת עסקי ההיי-טק הביאה להתגשמות החזון של "מכונית לכל עובד". כאשר חברות טכנולוגיה רבות הביאו עמן תפיסת ניהול אמריקנית פתוחה יותר, מנהליהן לא ראו ברכבי החברה 'נכס', שגם הצריך טיפול בהם, אלא העדיפו להתמקד בעיקר בידע מקצועי, בפיתוח וביישום טכנולוגיות חדישות, ומנגד להעסיק קבלנים חיצוניים לתפעול ולניהול ציי הרכב של החברה. וכך הגיע עידן החגיגות של חברות הליסינג.

רואי החשבון יוסי סינמן ושמעון ארליכמן, שותפים בכירים במשרד רואי החשבון ארליכמן, סינמן ושות', המתמחה בייעוץ ובתכנון מס לחברות ולארגונים, ערכו בדיקה מקיפה, בעקבות השינויים הגדולים שחלו בעסקים, בנוגע לכדאיות הכלכלית של רכישת רכב או שכירות תפעולית (ליסינג).

לדברי סינמן וארליכמן, "נפילת ההיי-טק, הביאה לירידה חדה בפעילות של חברות הליסינג, והן החלו לחפש מקורות הכנסה חדשים. כך הן פנו לשוק חברות 'התעשייה הישנה', לרבות לבעלי מקצועות חופשיים, כמו משרדי עורכי-דין או רואי-חשבון, ואף לאנשים פרטיים, כשהן מציעות להם עסקאות אטרקטיביות. אפשר לומר, כי השוק היום הוא אטרקטיבי למבקשים להיכנס לעסקת ליסינג, כי קיימת תחרות רבה בין החברות".



l אם נשפוט לפי פרסומים, מדובר במחירי רצפה. חברות ליסינג מציעות מכונית משפחתית בכ-2,100 שקל לחודש, ואף פחות מזה למכוניות קטנות, מה שנראה טוב מדי. עד כמה הנתונים משקפים את המצב בשוק?

סינמן וארליכמן: "המחיר הריאלי קרוב יותר לכ- 3,000 שקל לחודש כולל מע"מ. צריך להיזהר ולקרוא את האותיות הקטנות של ההצעה. בדרך-כלל המחיר של 2,100 שקל אינו כולל מע"מ, כאשר עוסק מורשה יכול לקזז את המע"מ רק על חלק קטן של התשלום – המע"מ ממרכיב הטיפולים בלבד שעומד על כ- 20 שקל – והעוסק בעצם סופג את רוב המע"מ".

l מהיבט צרכני, אילו מוקשים שכיחים מופיעים בעסקות ליסינג שכדאי לדעת ולהיזהר מהם מראש?

"אנו נתקלים לעתים בלהטוטנות שיווקית של חברות, שמבוססת על הצעות מחיר סתומות, שלא מפרטות מספיק את רכיבי הביטוח, את הגבלת הקילומטרז', או את תנאי הזמן לקבלת רכב חלופי. ישנם מקרים, שבהם הלקוח חותם על חוזה ליסינג עם הגבלה על מספר הקילומטרים לשנה, ואז על כל תוספת חריגה הוא מחויב בסכומי כסף מהותיים. לרוב זה מופיע באותיות הקטנות ולא תמיד תואם להצעה המקורית שהוגשה, כאשר ייתכן שסוגיית הקילומטרז' לא הוזכרה בה כלל".




l האם בליסינג יש בעיות עם הביטוח?

"מלכודת נפוצה אחרת קשורה לנושא הביטוח, כאשר לא כל חברות הליסינג מעניקות ביטוח מקיף לכל נהג. בהצעת המחיר יהיה רשום 'ביטוח' בצורה סתמית בלבד,



יש חברות השכרה שמלהטטות בחוזה ולא מפרטות רכיבי ביטוח, קילומטרז', או זמן לקבלת רכב חלופי. מי שחותם על ליסינג עם הגבלת קילומטרים, ישלם הרבה על חריגה. מוקש אחר קשור באי מתן ביטוח מקיף לנהג. סייגים כאלה מוזילים את הרכב, אבל השוכר יידרש בסופו של יום לשלם על זה. יש להתמקח על החוזה.

ובחוזה יתברר שזה ביטוח המוגבל לנהג מעל גיל מסוים. במילים אחרות, הכנסת סייגים מאפשרת לחברת הליסינג למכור מוצר יותר זול, אבל הלקוח יידרש בסופו של יום לדאוג לתוספת ביטוח, שכרוכה בעלויות נוספות".



l ומה בנוגע לרכב חלופי במקרי תאונות?

"זהו מוקש נוסף. ייתכן שבהצעת המחיר יהיה כתוב 'רכב חלופי' אבל בלי לציין ממתי. חברות ליסינג מסוימות אכן מעניקות מיד רכב חלופי במקרי תאונה. לעומת זאת, חברות אחרות מגבילות את ההטבה לרכב חלופי כעבור שבוע בלבד. במילים אחרות, המסקנה המתבקשת היא - לא לסמוך על ההצעה, אלא לקרוא בעיון את החוזה, לחפש את הסעיפים שמדברים על הנקודות האלו, ולהתעקש עליהן".



l מהבדיקה שערכתם, עד כמה החוזים של חברות הליסינג גמישים? האם לקוח יכול להתמקח, או שמדובר בחוזים קשיחים?

"יש בהחלט אפשרות להתמקח, ואנחנו אף מופתעים לעתים מהקלילות שבה חברות ליסינג מתקנות את החוזה, לפי דרישות הלקוח ובאותו המחיר. ההצעה כמעט תמיד תהיה מוצר זול יותר, ובהחלט כדאי לבקש תיקונים בחוזה".



l בשורה התחתונה, האם רכישת רכב כדאית יותר לעומת ליסינג תפעולי?

"אין תשובה חד-משמעית, כי תכנון מס נכון ומבחן מחודש של מקורות המימון בפירמה, מהווים גורם בלתי-נפרד מההחלטות הדרושות בעקבות המציאות הפיננסית של השנים האחרונות. לא פעם מתלבטים בעלי עסקים אם לרכוש רכב לחברה, באמצעות הלוואה בנקאית, או לשכור רכב בליסינג תפעולי".



l אז מה השיקולים בעד ליסינג תפעולי? מדוע כדאי להיכנס בכלל לעסקת ליסינג?

"השיקולים בעד ליסינג תפעולי הם: חיסכון בזמן הכרוך בטיפול בכלי הרכב, כי זה נעשה על-ידי שירות הנהגים של חברות הליסינג. קבלת רכב חלופי במקרה צורך או תקלה. חיסכון בכל הטיפול הכרוך במכירת כלי הרכב. קבלת רכב 'גישור' עד לקבלת הרכב המוזמן, וגם פינוי משאבים כספיים להשקעות בעסק".

l תוכלו לתת השוואה מספרית עבור מי שמתלבט בין שתי האופציות?

"כדי להשוות את הכדאיות בין שתי האופציות - ליסינג-תפעולי מול רכישה - נבחן רכישת רכב טיפוסי, בעלות של 125,000 שקל. כמו כן, לצורך פישוט החישוב ההשוואתי, נניח כי הרכבים הנרכשים נמכרים לאחר שלוש שנים, וכי הם מאבדים מערכם 15% בשנה, שהם ירידת ערך מצטברת של 45%. אחוזים אלה תואמים את שיעורי הפחת המוכר לצורכי מס-הכנסה, כך שלא נוצר רווח הון המתחייב במס בעת המכירה. במקרה של ליסינג, העלות עומדת על 38,000 שקל (כולל מע"מ), וברכישה על 34,000 שקל: מחיר - 125,000 שקל, ביטוחים ורישוי - 7,500 שקל, טיפולים - 2,000 שקל, ירידת ערך - 18,750 שקל, הוצאות מימון - 5,750 שקל.

l אם ככה, הנתונים מצביעים שבעצם יש עדיפות לרכישת רכב.

"לכאורה, אכן קיימת עדיפות לרכישת רכב באמצעות הלוואה בנקאית. החיסכון מסתכם
בסך של כ- 4,000 שקל לשנה, ברוטו לפני מס וכ- 2,640, שקל נטו לאחר חיסכון במס בשיעור 34%. כמו כן, לרכישת רכב יש יתרון נוסף, אשר מתבטא באופציית מימוש הרכב במהלך התקופה, להבדיל מליסינג-תפעולי, אשר ביטולו כרוך בסנקציות כספיות לא מבוטלות".



l אבל מדבריכם נשמע, כי הנטייה היא ללכת יותר לכיוון הליסינג? מדוע?

"כי צריך להסתכל על הנושא בראייה רחבה יותר. העלות הנוספת הכרוכה בעסקת ליסינג-תפעולי מהווה כ- 3.2% בלבד מכלל העסקה, כך שלטובת הליסינג התפעולי עומד היתרון של פינוי משאבים לטובת השקעות בחברה. מעבר לזה, תוספת העלות האפקטיבית מעסקת הליסינג התפעולי לאחר ניכוי המס, מצטמצמת ל- 2.1% בלבד. בנוסף לאלה, אין הבדל מהותי בין ההוצאה המוכרת לצורכי מס בשתי האפשרויות – רכישה או ליסינג-תפעולי. תקנות מס-הכנסה לניכוי הוצאות רכב, התשנ"ה 1995 יחולו בשתי החלופות, והתוצאות יהיו כמעט זהות".



l בנוגע לרכישת רכב, האם הנתונים משתנים כאשר מדובר בחברות גדולות הרוכשות מספר רב של כלי-רכב, לעתים עשרות עד מאות כלי-רכב?

"כן. כאשר חברה אמורה לרכוש עשרים מכוניות ויותר, מתחילה התמונה להשתנות באופן חד יותר לכיוון הליסינג התפעולי, שכן אחזקת כמות רבה של מכוניות בחברה, מחייבת העסקת 'קצין רכב' וככל שהחברה גדולה יותר, עלול גרף ההוצאות להביא להעסקת עובדים נוספים לצורך תפעול ואחזקת כלי הרכב בחברה. בליסינג-תפעולי אין צורך בפונקציה כזאת, שכן העובד המחזיק ברכב פונה ישירות למחלקת השירות בחברת הליסינג, והם דואגים לטפל בו".

l אז באילו מקרים מומלץ לחברות פרטיות להעדיף רכישת רכב באמצעות הלוואה, או ניצול משאבים מהארגון, על-פני ליסינג –תפעולי?

"כשמדובר, לדוגמה, בחברות סטארט-אפ, שקשה להן להתחייב על חוזה של שלוש שנים בליסינג, הלקוח מתחייב לתקופה של 36 חודש, ואלטרנטיבות של תקופות קצרות יותר הן לרוב יקרות ובלתי משתלמות. חברת סטארט-אפ מאופיינת בעצם הגדרתה באי-ודאות מסוימת, ולכן מוצע להן להימנע מליסינג, כי אם הפעילות העסקית תיפסק במקרה, האלטרנטיבה הזו תתגלה כיקרה בהרבה לעומת רכישה".



l יש עוד חברות שעדיף להן לרכוש ולא לשכור?

"כן, כשמדובר בחברות עם עודפי נזילות מהותיים, גורם המימון הופך ללא רלוונטי, ולכן הפער בין רכישה לליסינג גדל לטובת אלטרנטיבת הרכישה.

אפשרות עדיפה נוספת לרכישה, היא במקרה של עובדים נכים, שזכאים לרכב ללא מיסוי. גם כאן הרכישה תהיה משתלמת על פני הליסינג".



l ומה בנוגע למגזר הפרטי? האם קיימים שם תנאים מסוימים שבהם מומלץ להם ליסינג-תפעולי במקום רכישת רכב?

"במגזר הפרטי מומלץ דווקא על רכישה ולא על ליסינג-תפעולי, כיוון שרכישה תהיה זולה יותר. במגזר העסקי, משחקים גם הרכיבים של היבטי מיסוי ושל פינוי משאבים לפעילות עסקית, מרכיבים שלא קיימים בשיקולים של אדם פרטי".

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני