• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתאודותפרסומי המשרדחיוב בעלי חברות L L C בביטוח לאומי שלא כדין

חיוב בעלי חברות L.L.C בביטוח לאומי שלא כדין

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  08.12.2015

חיוב בעלי חברות L.L.C בביטוח לאומי שלא כדין

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

במבצע רחב, החל לאחרונה המוסד לביטוח לאומי לחייב בדמי ביטוח, הכנסות של בעלי חברות L.L.C הרשומות בארה"ב. זאת, לפי סכום ההכנסה אשר דווח ושולם עליו מס לפקיד השומה.

לדעתנו, מדובר בחיוב בדמי ביטוח שאינו כדין, מאחר ואין כל הוראה בחוק הביטוח הלאומי המאפשרת לחייב הכנסות שנבעו מחברות L.L.C   בארה"ב בדמי ביטוח לאומי בישראל.

בתי הדין לעבודה קבעו בפסיקות קודמות, כי הוראות בפקודת מס הכנסה המביאות לשיקוף הכנסת תאגיד אל שומתו האישית של בעל המניות, אינן רלבנטיות ואינן מהווה מקור לחיוב בדמי ביטוח לפי חוק הביטוח הלאומי (ראו דב"ע מט/0-98 המוסד לביטוח לאומי נ' מתתיהו וייס בעניין חברה משפחתית, ובל 3247/04 ברק יוסף בעניין חברה בית).

בעקבות הפסיקה דנן, הותקן תיקון 103 לחוק הביטוח הלאומי, אשר קבע את החריג היחידי לעיקרון היסוד של חיוב יחיד בדמי ביטוח. בתיקון זה הוסף סעיף 373א לחוק הקובע, כי תוטל חבות בדמי ביטוח על יחיד, גם בגין הכנסות מתאגידים מסוימים המפורטים בסעיף, כדלהלן:  

"373א. הפיקה חברה מהחברות המנויות בסעיפים 64 עד 64א1 לפקודת  מס הכנסה, לפי העניין, הכנסה חייבת כהגדרתה בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה, בשנת מס פלונית, יראו את ההכנסה האמורה כאילו חולקה בסוף אותה שנת מס לחברי החברה או לבעלי המניות בה, לפי העניין, והכל בהתאם לזכאותם היחסית ברווחי החברה במועד האמור".

            (ההדגשות שלנו – ר.א.)

לא יכולה להיות מחלוקת כי רשימת התאגידים המנויה בסעיף 373א לחוק היא רשימה סגורה. מדובר ברשימה של שלושה סוגי תאגידים המוגדרים בפקודת מס הכנסה, כלהלן:

  1. חברה בית - המוגדרת בסעיף 64 לפקודת מס הכנסה.
  2. חברה משפחתית - המוגדרת בסעיף 64א לפקודת מס הכנסה.
  3. חברה שקופה - המוגדרת בסעיף 64א1 לפקודת מס הכנסה.

כך גם קובעת הוראת ביצוע מס הכנסה 3/2002 מיום 18.2.2002, כי לחברת L.L.C   יש "ישות נפרדת משל חבריו בעלת קיום נצחי" (סעיף 1.3 א. לחוזר 3/2002). תאגיד כזה, יכול לבחור לפי דיני המס בארה"ב להיחשב כתאגיד שיחול עליו מס חברות רגיל, או להיחשב כתאגיד שקוף לפי דיני המס בארה"ב כך שהכנסותיו ישויכו לבעליו לצורך דיני המס בארה"ב.

הפסקה השלישית לסעיף 2 לחוזר מס הכנסה 5/2004 מיום 19.4.2004, אומרת מפורשות כי:

"לפי דיני המס בארה"ב, ברירת המחדל הקיימת ל-  L.L.C היא התייחסות כאל גוף "שקוף" לצורכי מס; דהיינו – הכנסתו נחשבת כהכנסת ה"חברים", וזאת בדומה לשותפות. יחד עם זאת, ה- L.L.C יכול לבחור להחשב לעניין מס כחברה רגילה . אין בחוזר זה כדי לשנות את עמדת האגף בעניין מעמדה של ה -  L.L.C כפי שהוצגה בחוזר מס הכנסה 3/2002(1) בעניין -  L.L.C ".


העקרונות לפיהם תאגיד L.L.C הוא תאגיד בעל ישות משפטית נפרדת מבעליו, וכי עקרונות המס החלים לגביו הם כעקרונות המס של תאגיד, מופיעים במפורש בהחלטת מיסוי 1267/09.

אשר על כן, הפרשנות של רשות המיסים בישראל, לפיה ניתן במקרים מסוימים להשקיף את הכנסת התאגיד מסוג L.L.C לבעליו, ולחייב את הבעלים במס הכנסה בישראל בשומתו האישית, אינה רלבנטית לעניין חוק הביטוח הלאומי, באשר החריג היחידי לעיקרון החיוב בדמי ביטוח של יחיד בגין הכנסת תאגיד נמצא בסעיף 373א לחוק הביטוח הלאומי, אשר הוא רשימה סגורה ותאגיד מסוג L.L.C לא נכלל בו. 

לא למותר לציין, כי תאגיד מסוג L.L.C כלל אינו מוזכר ואינו מוגדר בפקודת מס הכנסה בישראל. כך שאם נקבע לעניין ביטוח לאומי בפסיקה בעבר, כי לגבי תאגידים שקופים המוזכרים במפורש בפקודת מס הכנסה לא יחול העיקרון של חיוב אישי בביטוח לאומי, הרי בוודאי הדבר נכון גם לגבי תאגיד מסוג L.L.C .

לסיכום, בהיעדר חלוקה לבעלי המניות בפועל, מחברת L.L.C . אין הצדקה לחייב את בעלי המניות שלהם בדמי ביטוח לאומי וראוי כי כל החיובים שהוטלו על ידי המוסד לביטוח לאומי עד היום בגין הכנסות לא מחולקות מחברות L.L.C יבוטלו.

 

לפרטים נוספים בענין מיסוי וחבויות ביטוח לאומי בגין רווחי חברות מסוג L.L.C - הקישו כאן.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני