• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםניהול עסקיםכיוונים בעסקיםהלוואת בעלים או הלוואה מהבנק מה עדיף

הלוואת בעלים או הלוואה מהבנק - מה עדיף ?

01.04.2005

מה דרך ההשקעה המיטבית בחברה שלך ?


30/3/2005 ענת כהן , גלובס


בעלי חברות פרטיות מתלבטים לעתים קרובות, כיצד לממן הן את פעילותה השוטפת של החברה שלהם, והן את ההשקעות הדרושות להרחבת הפעילות העסקית שלה. בשנות התשעים, נהגו בעלי חברות פרטיות, שהחברה שלהם נזקקה לכסף נזיל נטו, להשקיע בחברה באמצעות נטילת 'הלוואת בעלים', או באמצעות שטרי הון. הדרכים הללו היו מקובלות אז, מאחר שהפער בין רמות האינפלציה לריבית הפריים היה קטן ביותר. רואי החשבון, יוסי סינמן ושמעון ארליכמן, המתמחים בייעוץ ובתכנון מס, מצביעים על העובדה, שלמרות שהנסיבות במשק השתנו, עדיין הרבה בעלי חברות ממשיכים בשיטות מסורתיות אלו, על אף שהן כבר אינן כדאיות זה מספר שנים.

לדברי רוה"ח סינמן וארליכמן, "מדי יום ביומו אנו נתקלים בבעלי מניות בחברות פרטיות, שקובלים בפנינו כי הכסף האישי שהשקיעו בחברה נשחק ואינו מניב להם כל תשואה".

* מה הן הדרכים השונות שעומדות בפני בעל המניות בחברה שלו למימון פעילותה?

"קיימות שלוש אלטרנטיבות למימון פעילות של חברה. אפשרות אחת, היא באמצעות שטרי הון. בשיטה זו, החברה מנפיקה שטרי הון כתמורה להשקעת הבעלים. אפשרות שנייה, היא באמצעות הלוואת בעלים. בשיטה זו, בעלי המניות מלווים לחברה שלהם את הסכום הנדרש לפעילותה. האפשרות השלישית להשקעה בחברה, היא באמצעות הלוואה בנקאית, שבה החברה לווה כסף מהמערכת הבנקאית".

* מה הם ההבדלים בין שלוש האפשרויות הללו?

"שתי האפשרויות הראשונות, השקעה באמצעות שטרי הון או באמצעות הלוואת בעלים, מדברות על השקעות מכיסם של בעלי המניות, ואילו האפשרות השלישית היא באמצעות מימון בנקאי. בשתי הדרכים הראשונות, מקופלות גם הטבות מס. בשטרי הון יש הגנה אינפלציונית לחברה - כלומר, אם הייתה אינפלציה של 10% באותה שנה, הסכום שנשחק מן ההשקעה הראשונית בעקבות האינפלציה, ייחשב לחברה כהוצאה מוכרת. גם בהלוואת בעלים, שיעור עליית המדד ייחשב כהוצאה מוכרת לחברה. אבל, שימו לב, עדיין על אף הטבות המס האלו, בשורה התחתונה דווקא הלוואה בנקאית עשויה להתגלות לבעלים כעדיפה יותר בשבילו".

* דווקא הלוואה מהבנק? איך ומדוע?

"רוב הבנקים ישמחו מאוד להלוות לחברה כספים בריבית של פריים פלוס 1.5% (נכון להיום זו ריבית של 6.5%), שזה נאמר אותו סכום שהבעלים הילוו בעבר לחברה שלהם. במקביל, בעלי החברה ישקיעו את הכסף שלהם בכלים פיננסיים סולידיים למדי, כמו לדוגמה קרנות נאמנות, אשר התשואה שלהן היא כ-8%-10%, והמס עליהם נע בין 10% ל-15%. כך שהתשואה נטו שלהם יכולה להסתכם בכ-8.5%".

* ומה תהיה העלות האפקטיבית של ההלוואה מהבנק?

"לריבית שתשולם לבנק על ההלוואה צריך להוסיף גם עמלות למיניהן, כך שהעלות האפקטיבית של אותה הלוואה תעמוד על כ-7% (עלות לחברה). מאחר שאותה עלות תירשם כהוצאה בחברה, הרי שהחברה תחסוך מס בשיעור 34%, כך שהעלות נטו מצטמצמת ל-4.62%".

* מנקודת מבטו האישית של בעל המניות, מדוע הלוואה בנקאית עדיפה לו על הלוואת בעלים?

"המספרים מדברים בעד עצמם. באמצעות הלוואה בנקאית לחברה והשקעת כספו של בעל המניות בחברה בכלים סולידיים, התשואה נטו לבעל החברה לאחר מס תהיה כ-8.5%, בעוד שעלות הנטו לחברה מסתכמת בכ-4.62%. לעומת זאת, באמצעות הלוואת בעלים, יקבל בעל המניות שהלווה מכספו לחברה, אך ורק את שיעור עליית המדד, שבשנים האחרונות הפך להיות מאוד נמוך ולעתים אף שלילי".

* אז למה, למרות השינויים בתנאי המשק, ישנם עדיין בעלי מניות בחברות פרטיות, שדבקים בשיטות המסורתית של הלוואת בעלים ושטרי הון?

"התשובה טמונה בעצם בהיעדר מודעות לנושא זה. אנו מוצאים, כי לא קיימת מספיק מודעות לנושאים אלה, ואותם בעלי מניות בחברות ממשיכים לפעול כפי שהיו רגילים מהעבר, ואולי גם מכוח האינרציה, בלי לעצור,לבדוק, ולבחון מחדש את הכדאיות הכלכלית של הבחירות שהם עושים בנוגע לחברה שלהם".

* ואיפה רואי החשבון של בעלי החברות האלה? הרי הם אמורים להיות בתמונה, אז מדוע הם לא מסיבים את תשומת ליבם של הבעלים לנושא?

"הרבה פעמים קורה, שרואי-חשבון מסתכלים על התמונה הצרה יותר של פקודות מס-הכנסה, או של תקנות מיסוי חדשות והחלתן, והם נמנעים מלהעניק ייעוץ כלכלי רחב יותר, שקשור גם בשינוי תנאי המשק. אם כי הייעוץ הזה, לפי הבנתנו, חייב להיות חלק בלתי נפרד מתכנון המס של הנישום".

* מה הייתם מציעים לבעלי מניות בחברות פרטיות, שכבר נתנו לחברה שלהם הלוואת בעלים, או שהשקיעו תמורת שטרי הון מהחברה?

"אנחנו היינו מציעים להם, למשוך מיד את ההלוואה שלהם מן החברה, ולהשקיע את הכסף שמשכו ביותר תבונה פיננסית, ולאחר ניהול מו"מ עם הבנק, ליטול הלוואה מהבנק למימון פעילותה של החברה.

"כדאי לדעת שהעסקה עם הבנק, היא בעצם מין עסקת back to back. מצד אחד, הבנק מלווה לחברה כסף, ומצד אחר, כספו של בעל המניות מושקע באמצעות הבנק בכלי פיננסי סולידי, המהווה עבור הבנק ביטחון לפירעון ההלוואה. כך יוצא, שהבנק בעצם אינו מסתכן כלל. כדי לקבל את התנאים הטובים ביותר, ולהפוך את העסקה לכדאית, יש צורך שבעל המניות ינהל משא-ומתן עיקש עם הבנק, תוך מתן דגש מיוחד על אופי 'העסקה', שהיא בעצם נטולת סיכון מצידו של הבנק. מהניסיון שלנו, זה בדרך-כלל עובד".

* האם יש עוד מי שמרוויח מהמהלך הזה?

"כמובן, הבנק. הוא מרוויח 7% מריבית ומעמלות, וזה ללא כל סיכון מצידו. אם ניקח לדוגמה, 10,000 חברות, שבעלי המניות בכל אחת מהן לווים בממוצע 200 אלף שקל, אנו מגיעים לסכום של כ-2 מיליארד שקל. מתוך סכום כזה גוזרים הבנקים קופון של 140 מיליון שקל, ללא סיכון. אנו מעריכים, כי המספרים בפועל יהיו גבוהים בהרבה, כך שהבנקים עשויים להרוויח השנה מאות מיליוני שקלים רק ממהלך כזה".

* האם ובאילו תנאי שוק היית ממליץ לבעלי המניות בחברה פרטית, ללכת בכל-זאת על האפיק של הלוואת בעלים?

"נכון להיום, ח"כ אהוד רצאבי מציע להעניק פחת של 100% למפעלי תעשייה ולחברות היי-טק לזמן קצוב של שנה. אנו סבורים, כי אם ההצעה הזו תתקבל, הרי שבתנאים כאלו יהיה כדאי לבעלי החברות ללכת בכיוון של הלוואת בעלים. זאת, מאחר שהחברה תחסוך 34% מס על הסכום שהושקע על-ידי הבעלים, והרווחים של הבעלים יגדלו בסופו של יום.

להצעה הזו של ח"כ רצאבי, ישנן גם השלכות כלכליות על המשק. כך שלהערכתנו, אם ההצעה הזו - מתן 100% פחת לתקופה קצובה - תתקבל, הרי שנתחיל לראות גידול מהותי בהשקעות במשק, שיגרור גם צמצום באבטלה. *

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני