• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

חובת דו"ח שנתי ליוצאים לחו"ל ועוד

רמי אריה, עו"ד ורו"ח שחר נח, עו"ד

 |  22.02.2017

חובת דו"ח שנתי ליוצאים לחו"ל, למשקיעים בשוק ההון ועוד

רמי אריה, עו"ד ורו"ח                     שחר נח, עו"ד

 

תושבי ישראל שעשו רילוקשיין לחו"ל, מעבירי כספים לחו"ל, משקיעים בשוק ההון ועוד, התווספו מעתה לרשימת חייבי דיווח שנתי למס הכנסה. מומלץ להם לא להזניח את חובותיהם בנושא!

יחידים אשר עשו רילוקיישן לחו"ל בשלוש השנים האחרונות, ואילך, חייבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה לשנת המס 2016, אשר אותו יש להגיש עד 30.4.2017. כך לפי תיקון 223 לפקודת מס הכנסה אשר נכנס לתוקף משנת 2016 ואילך. הפרת חובת הדיווח תהווה עברה פלילית בישראל על כל המשתמע מכך.

הכלל הוא כי ככל שיחידים אלו עשו רילוקיישן חלקי לחו"ל, הם חייבים במס הכנסה בישראל על ההכנסות שהם יקבלו מחו"ל, היות והם עדיין נחשבים כתושבי ישראל. אולם, יחידים שעשו רילוקשיין מלא מישראל לחו"ל, פטורים ממס הכנסה על הכנסותיהם מחו"ל ממועד הרילוקשיין.

אך רשות המסים אינה מכירה בקלות ברילוקשיין מלא, ולכן תוקנה פקודת מס הכנסה והיא קובעת רטרואקטיבית משנת המס 2016, חובת דיווח מורחבת על היוצאים לרילוקשיין לחו"ל, כך או כך.

סעיף 131(5ה) החדש לפקודת מס הכנסה, מטיל חובת דיווח על כל יחיד היוצא לחו"ל וטוען כי הוא כבר אינו תושב ישראל ולכן אינו חייב במס בישראל על הכנסותיו מחו"ל. זאת, כל עוד מתקיימות לגביו של אותו יחיד אחת משתי "חזקות הימים" האמורות בהגדרת "תושב ישראל" בפקודת מס הכנסה.

חזקות אלו מודדות את מספר ימי השהייה של אותו יחיד בישראל בשלוש השנים האחרונות, החל משנת 2014 ואילך. שהייה בישראל 30 ימים בשנה אחת מתוך שלוש השנים האחרונות עלולה להיות מספיקה כדי לחייב בחובת הדיווח. 

יחיד כזה חייב בהגשת דיווח מפורט, בו יציין את העובדות עליהן מבוססת טענתו כי אינו תושב ישראל, ואליו יצרף את המסמכים התומכים בטענתו. דהיינו, כבר בעת הגשת הדוח על הנישום להגיש את כל הטיעונים והמסמכים התומכים בטענתו כי אינו "תושב ישראל".

יחיד אשר שהה בישראל בשנת המס 183 ימים או יותר, או לחילופין שהה בישראל לפחות 30 ימים בשנת המס וסך כל תקופת שהייתו בישראל בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה הוא 425 ימים או יותר- חזקה עליו שמרכז חייו בישראל והוא תושב ישראל.

חזקה זו ניתנת לסתירה. כל עוד הנישום יוכיח כי מרכז חייו על פי המבחן המהותי הכולל את זיקותיו המשפחתיות, חברתיות וכלכליות אינו בישראל, הוא לא ייחשב לתושב ישראל רק בשל העובדה שחזקת הימים מתקיימת לגביו .

עוד שימו לב ל-"מס היציאה" לפי סעיף 100א לפקודת מס הכנסה. לפיו, נכס של אדם, שחדל להיות תושב ישראל, ייחשב כנמכר ביום שלפני היום שבו חדל להיות תושב ישראל. הנישום יכול לבחור בין תשלום המס במועד בו חדל להיות תושב ישראל, או תשלום ביום מכירת הנכס בפועל.

לא פחות חשוב, ליוצאים לרילוקישיין לחו"ל, הוא לשים לב לנפקויות של המשך תשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות בעת השהייה בחו"ל. הן מבחינת הזכויות הביטוחיות והן מבחינת היות תשלומים אלו חלק מהמבחנים להגדרת "תושב ישראל" לפי הפסיקה.

חובת הגשת דוח למי שמעביר 500,000 ₪ ויותר לחו"ל   - בהתאם לסעיף 131(5 ו ) לפקודה יחיד תושב ישראל, אשר בשנת המס העביר אל מחוץ לישראל כספים בסכום כולל של חצי מיליון שקלים או יותר, חייב בהגשת דוח שנתי לרשויות המס. לפיכך, כל יחיד אשר רכש נכס נדל"ן או הפקיד לחשבון בנק בחו"ל, סכום של מעל 500,000 ₪ - חייב בהגשת דוח למס הכנסה.  

חובת הגשת דוח לנהנה תושב ישראל ששוי נכסי הנאמנות 500,000 ₪ ויותר - סעיף 131(5ב)(7) לפקודת מס הכנסה קובע חובת דיווח גם על נהנה תושב ישראל שמלאו לו 25 שנים, ובלבד ששווי נכסי הנאמנות בסוף שנת המס עולה על 500,000 שקלים חדשים. לעניין "נכסי הנאמנות" – לרבות מזומן, פיקדונות, ניירות ערך ומקרקעין, בישראל או מחוץ לישראל .

נזכיר, כי החל משנת המס 2013 חלה גם חובת הגשת דוח על משקיעים בשוק ההון, אשר המחזור השנתי הכולל (ולא רווח) שהם גלגלו ממכירת ניירות ערך הנסחר בבורסה או נייר ערך זר או מק"מ, עולה על הסכום 640,000 ₪ (נכון לשנת 2017). 

כך אדם שיש לו תיק ניירות ערך בסך של 50,000 ₪ בלבד, אך עשה 12 פעולות של קנייה ומכירה בשנת המס ובסה"כ 24 פעולות בסכום זה, כדי לחייב אותו בהגשת דו"ח שנתי.  

אי הגשת דוחות לרשויות המס גוררת אחריה קנסות ועיצומים כספיים משמעותיים ואף להגשת כתבי אישום פלילי כנגד מי שהיה חייב ולא הגיש דו"ח שנתי, או הגיש אותו באיחור ניכר.

כך, תושבי ישראל היוצאים לחו"ל, מעבירי כספים לחו"ל, נהנים תושבי ישראל, משקיעים בשוק ההון ועוד, התווספו מעתה לרשימת חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה. מומלץ להם לא להזניח את חובותיהם בנושא!

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני