• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי פלילימס הכנסה בהיבט הפליליהפחתת חיוב כפל מס במע מ בגין חשבוניות פיקטיביות

הפחתת חיוב כפל מס במע"מ בגין חשבוניות פיקטיביות

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  29.03.2017

הפחתת חיוב כפל מס במע"מ
בגין חשבוניות פיקטיביות שדווחו למע"מ

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

מנהל מע"מ מוסמך לחייב בכפל מס בגין חשבוניות פיקטיביות, אך סעיף 100 לחוק מע"מ מסמיך אותו גם לוותר או להפחית חיוב בכפל מס, מטעמים מיוחדים שיירשמו. יש מקום לעשות שימוש בסעיף 100 כאשר הטלת כפל מס אינה מוצדקת, כגון במקרה שבו החשבונית הוצאה מתוך טעות או אי ידיעה או במקרה שבו העוסק שילם את המס לפי החשבונית.

בעניין גולד (ע"א 6267/14 גולד נגד מנהל מע"מ תל אביב, ניתן ביום 26.3.2017) המערערים הורשעו בגין מרמה שביצעו במסגרתה הוציאו חשבוניות מס בגין עסקאות שמעולם לא יצאו לפועל. זאת כדי לקבל מענקים והלוואות ממרכז ההשקעות.  

במשך מספר שנים ביצעו גולד, שורה ארוכה של פעולות שבעקבותיהן הצליחו לקבל במרמה כספים ממרכז ההשקעות, בסכומים של עשרות מיליוני שקלים. בתוך כך הגישו בקשות לאישור תכניות ללא כוונה להשקיע את ההון העצמי הנדרש ומבלי לדווח על הקשר בין החברות, הציגו מצג שווא של השקעה של הון באמצעות חשבוניות כוזבות, כאשר בפועל העבודות לא בוצעו או שהתמורה ששולמה עבור ביצוען הייתה נמוכה מזו שדווחה וביקשו החזר מס תשומות על בסיס חשבוניות כוזבות. בערעור לבית המשפט נדחה ערעורם של גולד הן נגד עצם הרשעתם, הן נגד חומרת העונש.

מנהל מע"מ חייב את גולד בתשלום כפל מס עקב הוצאת חשבוניות מס שלא כדין, מכוח סעיף 50(א) לחוק מע"מ.

גולד פנה לבהמ"ש בערעור על החלטת מנהל מע"מ, ובבקשה כי יופחת כפל המס מכוח סעיף 100 לחוק מע"מ, המסמיך את מנהל מע"מ לוותר או להפחית חיוב בכפל מס,  מטעמים מיוחדים שיירשמו.

בעניין אדוריים (ע"א 6825/98 חברת אדוריים בע"מ נ' מנהל מע"מ ירושלים) צוין בהקשר זה כי לחיוב בכפל מס "חשיבות פחותה, כאשר החשבונית הונפקה שלא בכוונת מרמה. על-מנת לאפשר בחינה קונקרטית של כל מקרה לנסיבותיו, סעיף 100 לחוק מע"מ מקנה למנהל מס ערך מוסף סמכות לוותר על רכיב הסנקציה". כך גם הובעה בספרות העמדה שלפיה יש מקום לעשות שימוש בסעיף 100 כאשר הטלת כפל מס אינה מוצדקת, כגון במקרה שבו החשבונית הוצאה מתוך טעות או אי ידיעה, או במקרה שבו העוסק שילם את המס לפי החשבונית.

בענייננו, גולד והחברות שילמו את המס הנקוב בחשבוניות, ונראה כי לא היה בכוונתם להתחמק מתשלום מע"מ. אמנם, פסק הדין הפלילי אינו מותיר כל ספק בכך שגולד לא הוציאו את החשבוניות בשגגה או בתום לב. הוכח כי מדובר היה בפעולה שמטרתה העיקרית הייתה ליצור מצג שקרי כלפי מרכז ההשקעות על מנת לקבל מענקים במרמה.

אך השאלה אם יש מקום להפחית במידה מסוימת מגובה כפל המס צריכה להיבחן בפריזמה של חוק מע"מ, על הרציונאלים שעומדים בבסיסו בדבר נסיבות הוצאת החשבוניות, מבלי ליתן משקל לכך, בין אם לחומרה או לקולה, שמדובר במעשה מרמה לפי חוק העונשין.

לכן, קבע בית המשפט כי חרף הנסיבות החמורות של הפרשה כולה, היה מקום לייחס משקל לעובדה שגולד לא התחמקו מתשלום המס בהתאם לנקוב בחשבוניות הכוזבות, הגם שהוציאו את החשבוניות כחלק מתכנית פלילית אחרת, והורה על הפחתה של מחצית החיוב בכפל המס.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני