• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהדיוני שומותעקרונות פרשנות מיסוי מקלה פס ד ידין סגל

עקרונות פרשנות מיסוי מקלה - פס"ד ידין סגל

רמי אריה עו"ד רו"ח

 |  09.07.2017

עקרונות פרשנות מיסוי מקלה - פס"ד ידין סגל

רמי אריה עו"ד רו"ח

 

מתוך היכרות עמוקה עם הנסיבות וההליכים שהיו בעניין ידין סגל (ע"מ 10456-03-12, ידין סגל נ' פקיד שומה כפר סבא, ניתן ביום 26.6.2017), אשר יוצג על ידי משרדנו הן בהליכי ההשגה והן בהליכים המשפטיים, ניתן ללמוד על פרשנות מקלה בנושאי מס בה נוקט בית המשפט, לעומת הפרשנות המחמירה של רשות המיסים, במספר היבטים חשובים, כמפורט להלן:

1.         הוכחת "עסקה מלאכותית" – בהמ"ש חוזר וקובע כי כאשר פקיד השומה טוען לעסקה מלאכותית, עליו להרים את נטל ההוכחה להוכחת טענתו. פקיד השומה נדרש להוכחת הטענה באמצעים פוזיטיביים של בדיקות עצמאיות מטעמו, ולאו דווקא בהסתמכות על הראיות שמציג לו הנישום. פקיד השומה חייב לרדת לעומק טענות הנישום ולבחון ולהבין אותם באופן יסודי. במקרה דנן, מדובר היה בעסקאות מורכבות של ליווי בנקאי מסחרי לרכישת זכויות במקרקעין ועסקה בזכויות באיגוד מקרקעין, בהמ"ש קיבל את טענתנו כי היה על פקיד השומה לרדת לחקר הבנתן כדי לבחון את הטעם המסחרי אשר לו טען המערער, באופן נכון ורלבנטי.    

2.         הכרה בהפסדים מהשקעה הונית – בהמ"ש קובע כי ניתן להכיר בהפסדי הון מירידת ערך של השקעה הונית, לפי ערך הנכס ההוני, במחירי שוק הוגנים ולפי כללים חשבונאיים מקובלים, במועד שבו הוכח כי ערכו ירד, ולא רק בעת מימוש הנכס ההוני לצד ג' - כעמדת רשות המיסים עד כה.

3.         רכישה או מכירת הפסדים מחברה לחברה – בהמ"ש חוזר על הלכות משפטיות קודמות ומדגיש כי אין מניעה לרכוש או למכור חברה מפסידה, כל עוד יש טעם מסחרי של ממש לרכישה/מכירה, כגון איחוד פעילויות, התגוננות מפני בנקים וכדומה. 

4.         הסתמכות על שומות מנהל מיסוי מקרקעין – בהמ"ש קובע כי כאשר המחלוקת היא בעניין זכויות במקרקעין או באיגוד מקרקעין, יש להסתמך על ההליכים שנעשו בפני מנהל מיסוי מקרקעין ובמיוחד על השומה הסופית שהוצאה באותו עניין גם לעניין ערעור מס הכנסה.

5.         הזכאות למסלול 10% בהשכרה למגורים – בהמ"ש קיבל את גישת משרדנו, לפיה הזכאות למסלול 10% מס על ההכנסות מהשכרה למגורים, לפחות משנת המס 2007 ואילך, אינה מותנית בתשלום המס המתחייב בתוך 30 ימים מתום שנת המס שבה נתקבלו תשלומי השכירות. הסנקציה היחידה בגין אי התשלום במועד הזה, היא הוספת הצמדה וריבית בגין האיחור בתשלום.

6.         הזכות לתיקוני דוחות בכל שלבי דיוני השומות והדיונים המשפטיים – בהמ"ש קיבל את גישתנו, לפיה ניתן להגיש דוחות מתקנים לפקיד השומה בכל שלב של דיוני השומות וההליכים המשפטיים, כולל אך לא רק, הגשת דוחות הכנסות והוצאות לגבי ההכנסות משכירות בחישוב המס על הכנסות משכירות למגורים וחישוב המס לפי שיעור המס השולי על הרווח, כטענה חלופית לחישוב המס לפי מסלול 10% כפי שדרש המערער בדו"ח השנתי שהגיש בעדיפות ראשונה.

7.         חשיבות הטענות והראיות שהוגשו בשלב ההשגה – בהמ"ש מסתמך ומפנה בפסיקתו לטיעוני ההשגה אשר פורטו כלשונו: "ברחל ביתך הקטנה". לכן, כאשר מתברר עם הוצאת שומה לפי מיטב השפיטה כי היקפי חבות המס שנקבעו על ידי פקיד השומה הם משמעותיים, יש להקפיד ולערוך השגה מפורטת ומדויקת, היות וזו הגרסה הראשונית עליה יסתמכו טענות הנישום בהמשך. להשגה יש לצרף כל מסמך לאימות האמור בה. נציין כי בדיוני ההשגה בעניין ידין סגל הגיש משרדנו עוד שתי הבהרות נוספות להשגה במהלך הדיונים בהשגה, אליהן צורפו עשרות אסמכתאות לאימות האמור בהן.  

8.         לסיכום – מעיון בפסק הדין רואים כי בית המשפט נתן דגש רב לראיות שהוגשו על ידינו לצורך הוכחת טענות המערער, הן בשלב ההשגה והן בשלב ההליכים המשפטיים. הן לראיות במסמכים והן לעדויות עדי המערער. סופו של יום, טענות כשלעצמן המובאות באופן כללי, לא יועילו, ללא ביסוס ראייתי במסמכים ועדויות ממשיים, אמינים ומהימנים. ראוי כי מייצגים יישמו לעניין זה את תורת הליטיגציה המשפטית גם לעניין דיוני השומות. בוודאי כשמדובר בסוגיות מהותיות או בסכומי חבות מס פוטנציאליים משמעותיים. הדברים נכונים להליכי התדיינות בכל ענפי המיסוי.    

 

 

לעיון בסקירה המפורטת של פסק הדין הנ"ל – הקש כאן !

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני