• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי בינלאומיתכנוני מס במישור הבינלאומיאין למסות הכנסות של קבוצת חברות כמקשה אחת

אין למסות הכנסות של "קבוצת חברות" כמקשה אחת

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  05.03.2019

אין למסות הכנסות של "קבוצת חברות" כמקשה אחת

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביהמ"ש העליון קיבל את ערעור רשות המסים בעניין רוזבאד וקבע כי כל חברה היא ישות מיסויית נפרדת לצורכי מס, ללא קשר להשלכות פעילותה בתוך קבוצת חברות, גם כשמדובר בקבוצת חברות העוסקת בפעילות השקעות בינלאומית.

במאמרנו מיום 23.10.2017 בנושא "מיסוי קבוצת חברות כמקשה אחת גם בח.נ.ז" , הבאנו את פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי בעניין רוזבאד (ע"מ 7678-09-11, רוזבאד נכסים (אירופה) בע"מ נ' פקיד שומה למפעלים גדולים, ניתן ביום 15.8.2017) , אשר קבע כי יש לראות את הפעילות המהותית של החברות במאוחד, אף אם באופן פורמאלי חברת הבנות החזיקו בנכסי הנדל"ן אשר נמכרו ע"י החברות הבנות. זאת, מאחר ובפועל, המהות הכלכלית היא מיזם עסקי אחד של איתור, מימון, רכישה, אחזקה, השבחה ומכירה של נכסי נדל"ן, המנוהל ע"י חברת האם.

רוזבאד הינה חברה ציבורית, העומדת בראש קבוצת חברות המשקיעה בנכסי נדל"ן מחוץ לישראל, ובין היתר מחזיקה ב-100% מהון המניות המונפק של חברת רוזבאד נכסים, המחזיקה בשליטה מלאה בחברת רוז אשר התאגדה בהולנד, ולה אחזקה בחברות בנות אשר התאגדו בלוקסמבורג .

המחלוקת העיקרית הייתה באשר להכנסות אשר הופקו ע"י חברת רוז והחברות הלוקסמבורגיות, מעסקאות של מכירות נדל"ן.

פקיד השומה טען, כי יש לראות בהכנסות כ- "הכנסה פאסיבית"  של חברה נשלטת זרה, אשר חייבת במס כאילו קיבלה רוזבאד דיבידנד מכח הוראות סעיף 75ב(ב) לפקודה .

מנגד, רוזבאד טענה, כי ההכנסות אינן הכנסות פאסיביות אלא יש לראות בהן כהכנסות מעסק, כלומר כ-  "הכנסה אקטיבית" , אשר אינן באות בגדר הוראות סעיף 75ב לפקודה .

ביהמ"ש המחוזי קבע, כי יש להידרש לעקרון המנחה בדיני המס, לפיו יש לבחון את הפעילות הכלכלית המהותית ולא את הכיסוי הפורמאלי בו השתמש הנישום. לפיכך, נקבע כי למרות שהנדל"ן הוחזקו באופן פורמאלי ע"י החברות הבנות הלוקסמבורגיות, בפועל המהות הכלכלית היא של מיזם עסקי אחד .

כמו כן, ביהמ"ש המחוזי קבע, כי לאור העובדה שהנדל"ן אשר נמכר שימש את החברות בעסק, המסקנה היא כי ההכנסה ממכירת הנדל"ן אינה "הכנסה פאסיבית", ולכן אין להחיל על הרווחים מהמכירה את הוראות סעיף 75ב(ב)(1) לפקודה.

על פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי, הגיש פקיד השומה ערעור לבית המשפט העליון (ע"א 10241/17, פקיד שומה למפעלים גדולים נ' רוזבאד נכסים אירופה בע"מ,  ניתן ביום 25.2.2019), אשר הפך את פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי.

ביהמ"ש העליון קבע, כי אכן יש לבדוק האם יש לראות בחברות הלוקסמבורגיות "חנ"ז - חברה נשלטת זרה", ונדרש לבחון האם הכנסות החברות הן "הכנסות מעסק"  או "הכנסות פסיביות".  ככל שמדובר בהכנסה פסיבית של חנ"ז – יחולו הוראות המיסוי המיוחדות לעניין חברות אלו.

הדין הישראלי לעניין מיסוי חברות, קובע כי כל חברה היא " יחידת מס נפרדת " ואין להטיל מיסוי על מכלול " קבוצת חברות ", אלא אם ניתנו לכך הוראות מפורשות על ידי המחוקק.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני