• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגהחזרי מס הכנסה לחברות עצמאים ושכירים

החזרי מס הכנסה לחברות, עצמאים ושכירים

09.11.2005

החזרי מס הכנסה לעצמאים, חברות ושכירים

רמי אריה עו"ד , רו"ח

בטוחים ששילמתם יותר מידי מיסים – אולי אתם צודקיםומגיע לכם החזר מס ?

עכשיו הזמן לבדוק שמא מגיע לכם החזרי המס.

לכם, שכל השנים אתם בטוחים ששילמתם יותר מידי מיסים, מיועדת רשימה זו שמטרתה לנסות ולהציל ברגע האחרון חלק מתשלומי המס העודפים ששילמתם בשנים האחרונות. לקבל החזרי מס בחזרה בשל הוצאות עסקיות שלא נתבעו בדוחות המס שהגשתם או לתבוע פטורים, זיכויים וניכויי מס שלא ניצלתם. החזרי מס המגיעים לחברות, לעצמאיים ואפילו לשכירים.

הספירה לאחור לקראת תום שנת המס 2005 כבר התחילה . עוד פחות מחודשיים ומסתיימת לה עוד שנת מס ותחל שנת המס 2006. פקודת מס הכנסה קובעת כי החזרי מס ניתן לקבל רק עד שש שנים לאחור מתום השנה שבה נתבע ההחזר. ספירת השנים מראה כי כיום ניתן להגיש בקשה להחזרי מס גם בשל שנת 1999 ואילך. בעוד פחות מחודשיים כשתגמר שנת 2005 לא יהיה ניתן יותר לדרוש החזרי מס בשל שנת המס 1999.

חשוב לדעת, החזרי מסיכולים לקבל חברות, עצמאים וגם שכירים. אין זה משנה באם הגשתם בעבר דו"ח שנתי למס הכנסה. בהמ"ש העליון בעניין הארגון למימוש האמנה לביטחון סוציאלי, כבר קבע כי לכלאדם זכות מוקנית להגיש דוחות להחזר מס, אפילו במסגרת של דוחות שנתיים מתקנים במקום דוחות קודמים שהגיש. לכל אדם הזכות לדרוש את זכויות המס המגיעות לו ולקבל את החזר המס בחזרה מפקיד השומה. בהלכת דניאל שחר קבע בהמ"ש העליון כי את החזר המס ניתן לקבל עד שש שנים לאחור. כיום ועד תום 2005 – משנת המס 1999. המגבלה היחידה היא רק כאשר כבר הייתה הסכמה עם פקיד השומה לגבי שומה סופית מוסכמת בשנה מסוימת.

החזרי מס לחברות ועסקים

מס הכנסה לעולם ידאג לבדוק שחברות ועסקים דיווחו על כל הכנסותיהם, ואכן זהו תפקידו של פקיד השומה. אולם, פעמים רבות ניתן להכיר בהוצאות מוכרות שבעת הגשת הדו"ח השנתי השוטף, נשכחו בשל טעות או כיום לאור הלכה משפטית חדשה שנקבעה בינתיים, ניתן לתבוע אותן. כגון בדוגמאות הבאות:

הוצאות פחת והפחתות – לאור ההלכות המשפטיות החדשות בדבר הזכאות לתבוע הוצאות ופחת על בסיס כלכלי, הרי ניתן לתקן דוחות באופן רטרואקטיבי ולתבוע הוצאות פחת שלא נתבעו במלואן בשנים קודמות, הוצאות פחת מוגדל בשל הפעלת נכסים עסקיים במשמרות, הוצאות פחת מוגדלות על בניינים לחברות תעשייתיות לרבות חברות לייצור מוצרי הי-טק, הוצאות הפחתת נכסים לא מוחשיים כמוניטין ועוד.

הוצאות ללימודים והשתלמויות – בהתאם להלכת בנק יהב והלכת אמיר מאיר ניתן במקרים מסוימים לתבוע הוצאות ללימודים לתואר ראשון ולתואר שני כהוצאות מוכרות. אפילו באם הוצאות אלו הוצאו בשל לימודים של העובדים.

הוצאות החזקת רכב – לפי הגישה הכלכלית ניתן במקרים מסוימים, לתבוע הוצאות רכב עסקי במלואן ללא קביעת שווי רכב צמוד לעובדים וללא תאום הוצאות הרכב לפי מספר הק"מ כאמור בתקנות הרכב.

הוצאות בשל תביעות משפטיות – תשלומים ופיצויים ששולמו לשותפים לשעבר או בהקשרים אחרים לעסק, יוכרו לפי הלכת בבלי והלכת בן שלום כהוצאות פירותיות שוטפות ולא כהפסדי הון כפי שהיה מקובל בעבר. כלומר כהוצאות מוכרות במלואן. למעשה, ניתן לרשום תביעות משפטיות כהוצאות מוכרות כבר בעת בירורם המשפטי באם ניתן לקבוע לפי חוות דעת משפטית את סכום החבות לתשלום שתחול כתוצאה מהתביעה. לא צריך לחכות לסיום כל ההליכים. כך גם לגבי תביעת חובות של לקוחות שאינם משלמים, כחובות אבודים מוכרים למס.

החזרי מס לבני זוג העובדים יחד

לפי הלכת קלס זכאים בני זוג העובדים יחד באותו עסק או באותה חברה שהיא בבעלותם לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם. הלכה זו שנקבעה בשנת 2003 מתקנת שנים של עיוות מס שהיה מנת חלקם של בני זוג שעבדו יחד. הפרשהמס להחזר יכול להגיע לסך של כ- 50,000 ₪ נטו לכל שנה. כאמור, רטרואקטיבית משנת 1999 ואילך. בני זוג שיעמדו על זכותם לקבלת ההחזר לפי ההלכה החדשה שאומצה גם בחוזר מס הכנסה יכולים ליהנות מהחזרי מס בסכומים של מאות אלפי ₪.

החזרי מס ליחידים ולשכירים

כל אדם עצמאי או שכיר זכאי לפטורים מסוימים ממס, זיכויי מס או ניכויי מס שניתן לקבל בגינם החזרי מס בסכומים גבוהים ביותר. לפי הלכת שחר גם אלו זכאים להחזרי המס עד שש שנים לאחור. כלומר משנת 1999 ואילך.

החזרי מס יכול לקבל כל אדם שעבד באופן חלקי משנת 1999 ואילך. אדם שנעשה לו תאום מס שיתכן וגרם למס גבוה מזה שנדרש ממנו לבסוף. משקיעים בשוק ההון בבורסה בישראל או בחו"ל שנוכה להם מס במקור ביתר בשל מימוש השקעתם בבורסה. גמלאים ומשפחות מיעוטי יכולת הזכאים להקלות מס מיוחדות בשל רווחים בשוק ההון מניירות ערך או פיקדונות וחסכונות בבנקים ועוד.

פטור ממס הכנסה יכולים לקבל נכים שיש להם נכות של למעלה מ- 90% בשל הכנסתם.

זיכויי מס ניתן לקבל בשל הפקדות לקופות גמל או לקרנות פנסיה, תשלומים לביטוח חיים, תשלומים לביטוח לאומי או לקרנות השתלמות של עצמאים. זיכויי מס מגיעים בשל החזקת בני משפחה מקרבה ראשונה במוסד סיעודי או בשל בני משפחה הנטולים יכולת לקיים את עצמם או בשל ילדים בעלי בעיות פיגור, קשב וריכוז שהוכרו ככאלו על ידי המסגרות המתאימות. כמו כן, ניתן לקבל זיכוי מס בשל מגורים ביישובי ספר וישובים אחרים שהפקודה קבעה לגביהם זיכוי ממס כגון, באילת, עכו, באר שבע, ישובי ספר בצפון או בדרום ועוד.

לא ניתן ברשימה זו למצות ולו את הקצה של הטבות המס והחזרי המס שניתן לקבל ממס הכנסה. לפעמים גם חלומות מתגשמים ואפילו ממס הכנסה ניתן לקבל החזר כספי. במיוחד בגלל העובדה כי ברוב המקרים אין אנו מודעים לזכויות המגיעות לנו.

כדאי למהר ולנצל את האפשרות לתבוע את החזרי המס המגיעים בשל שנת המס 1999. בעוד פחות מחודשיים כשתגמר שנת 2005, כבר לא יהיה ניתן לדרוש החזר אלא משנת 2000 בלבד. הפסד של שנה אל יקל בעינכם. במקרים רבים הוא יכול להיות שווה סדר גודל של 50,000 שקל נטו. חברות ועסקים יקבלו את החזרי המס בתוך 90 יום ואילו שכירים ויחידים שלא היו חייבים בהגשת דוחות בעבר, יוכלו לקבל את החזר המס עד שנה ממועד הגשת הדו"ח להחזר. בכל מקרה כדאי לעשות את בדיקת ההחזר ולהגיש את הדרישה ככול שמתברר שאכן מגיע החזר מס. אך שימו ליבכם כי יש לוודא כי חישוב החזר המס ייעשה בידי יועץ מקצועי מהימן שבדק היטב ומצא כי הנכם זכאים להחזרי המס והוא אחראי לעבודתו.

רמי אריה עו"ד ורו"ח, הינו מחבר הספר "הוצאות מוכרות במס" בהוצאת מיסים ועסקים www.ralc.co.il .

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני