• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההערכות לסוף שנת המסמכירה רעיונית של ניירות ערך דצמבר 2005

מכירה רעיונית של ניירות ערך - דצמבר 2005

04.12.2005

דצמבר 2005

"מכירה רעיונית" של ניירות ערך

הילמן ושות', רואי חשבון

כללי

ביום 1 בינואר 2006 ייכנסו לתוקף הוראות תיקון 124 לפקודת מס הכנסה אשר העלה את שיעור המס החל על מכירת ניירות ערך כמפורט:

· שיעור המס על רווח ריאלי ממכירת ניירות ערך סחירים בבורסה בישראל ובחוץ לארץ בידי יחיד, שאינו "בעל מניות מהותי", ובידי חברה משפחתית שאין לה הכנסה מ"עסק" - יעלה לשיעור 20% (במקום 15%)

· שיעור המס על רווח הון במכירת מכשירים (אג"ח או מק"מ) שקליים שאינם צמודים למדד או למט"ח - יעלה ל-15% (במקום מס בשיעור 10%).

· נייר ערך זר, אשר נרכש לפני 31.12.2004 - על חלק רווח ההון הריאלי, שנצבר עד ליום 31.12.2004, יחול מס בשיעור 35%; ועל היתרה - יחול מס בשיעור 20% (במקום 15%).

· ל"בעל מניות מהותי" (מי שמחזיק, במישרין או בעקיפין, ב-10% ומעלה מאמצעי השליטה השונים בחברה) יהיו שיעורי המס על הרווח הריאלי מניירות ערך סחירים 25% ו-20% בהתאמה (במקום 15% ו-10%).

· חברה מחוץ לחוק התיאומים בשנת 2005 שיעור המס החל עליה, בגין רווח ריאלי מניירות ערך סחירים, יהיה 25% (במקום 15% או 10%).

העלאת שיעורי המס תחול על כל הרווח שנצבר ממועד הרכישה ועד למועד המכירה. כלומר - גם על הרווח, שנצבר לפני 31.12.2005.

מכירה רעיונית

על מנת להימנע ממיסוי רווחים שנצברו עד 31 לדצמבר 2005 לפי שיעורי המס החדשים נקבעה בחוק הוראה לפיה - במהלך חודש דצמבר 2005 בלבד - יוכלו המשקיעים, שהעלאת שיעורי המס רלוונטית לגביהם, הלא הם יחידים, "חברות משפחתיות" שאין להן עסק, חברות מחוץ לחוק התיאומים, קרן נאמנות חייבת) למכור את ניירות הערך ולרכשם מחדש בעסקה מחוץ לבורסה באמצעות חבר בורסה בישראל. ההוראה לא תחול על מי שעסקו מסחר בניירות ערך או מי שלא חלים עליו שיעורי המס המופחתים.

לגבי מי שבחר באפשרות של מכירה רעיונית, "יום הרכישה" של נייר הערך יהיה היום שבו בוצעה המכירה הרעיונית ו "המחיר המקורי" יהיה המחיר שנקבע בבורסה בתום יום המסחר, שבו ניתנה ההוראה לעשות את המכירה הרעיונית. בצורה זו משולם על הרווחים שנצברו מס בשיעורים הנמוכים יותר הנהוגים עד תום שנת 2005.

החוק קובע כי המכירה הרעיונית חייבת להיעשות בכל ניירות הערך מאותו סוג, כולל אם הם מוחזקים במספר חשבונות בנקים שונים או נרכשו במועדים שונים. המכירה תיעשה כעיסקה מחוץ לבורסה, באמצעות מתן הודעה בכתב שתימסר במהלך חודש דצמבר.

המכירה תיעשה לגבי ניירות הערך הבאים:

· מניות וכתבי אופציה נסחרים בבורסה בארץ ובחו"ל

· יחידות בקרן נאמנות פטורה ובקרן נאמנות מעורבת

· אג"ח ומק"מ הנסחרים בארץ ואג"ח הנסחרות בחו"ל

· אג"ח של מדינת ישראל

השיקולים שיש להביא בחשבון בעת ביצוע מכירה רעיונית

· הרווח, הצבור ממועד הרכישה ועד למכירה הרעיונית על כל ניירות הערך מאותו סוג. יש לזכור כי אין כל בטחון ששערי ניירות הערך לא ירדו בעתיד – מה שיהפוך את המכירה הרעיונית ללא כדאית לאור הקושי בקיזוז הפסדים מניירות ערך (אם כי גם בנושא זה צפויות הקלות).

· העמלות, שיגבו הבנקים וחברי הבורסה על ביצוע המכירה הרעיונית צפויות להיות מחושבות בשיעור משווי האחזקה בנייר הערך ועלולות להיות בסכום משמעותי. בהקשר זה יש לציין כי עמלות הבנק על המכירה הרעיונית יהוו הוצאה מוכרת ויפחיתו את רווח ההון (חלק העמלה הנובע מה רכישה יצטרף לעלות נייר הערך, והוא יובא בחשבון כהוצאה במכירה עתידית).

· המכירה הרעיונית מהווה למעשה, הלוואה לאוצר המדינה בתשואה בשיעור 33% (עלית שיעור המס מ – 15% ל – 20% היא עליה של 33%) עד מועד המכירה בפועל, בהנחה ששערי הנייר יעלו. (אצל מי שמהווה בעל מניות מהותי מדובר בתשואה כפולה – 66.6%). כדאיות מתן ההלוואה מותנית בפרק הזמן הצפוי עד למימוש נייר הערך ובסכומי העמלות המוטלות על העיסקה.

דחיית תשלום המס

תשלום המס הנובע מהמכירה הרעיונית הוא מיידי, והמס ינוכה במקור ויועבר בתוך 7 ימים מעת ביצוע המכירה הזו.

עם זאת, מאפשר סעיף 186 לפקודה לפקיד השומה לדחות את תשלום המס לתקופה שימצא אותה לנכונה, ובלבד שהנישום ישלם לתקופת הדחייה הפרשי הצמדה למדד המחירים וריבית (כיום - הצמדה + 4%). רשות המסים בישראל הודיעה, כי היא תאפשר את דחיית תשלום המס לתקופה של עד שנה בכפוף לביטחונות מתאימים (כגון: שיעבוד ניירות הערך) ולשיקולו של פקיד השומה.

מי שמבקש לבצע מכירה רעיונית, והמעוניין לדחות את תשלום המס - עליו לפנות אל פקיד השומה, להגיע עמו להסדר, ולקבל ממנו אישור על פטור מניכוי מס הכנסה במקור, אותו יש להציג עם ביצוע המכירה הרעיונית.

סיכום

מומלץ לבחון לגבי כל נייר ערך בנפרד את כדאיות ביצוע המכירה הרעיונית. הבחינה תיעשה בהתייחס לפרמטרים הבאים:

· הערכת השינוי הצפוי במחיר נייר הערך עד מועד המכירה הצפויה בפועל.

· סכום הרווחים שנצבר נכון להיום על נייר הערך.

· סכום המס הנדרש לתשלום.

· מועד המימוש הצפוי.

· סכומי העמלות הצפויים על העסקה.

הילמן ושות', רו"ח

[email protected]

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני