• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותכוונה מסוכנת לגבות מס במחלוקת רק לפי צווי שומה

כוונה מסוכנת לגבות מס במחלוקת רק לפי צווי שומה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  30.06.2020

כוונה מסוכנת לגבות מס במחלוקת רק לפי צווי שומה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

כוונת מנהל רשות המיסים לגבות מס במחלוקת מייד עם הוצאת צווי שומה לעסקים ולא להמתין לביקורת שיפוטית על צווי השומה, מסוכנת, באשר היא תייצר אינטרס חזק של פקידי השומה ומנהלי מע"מ לייצר שומות גבוהות יותר לפי מיטב השפיטה, כדי להוכיח עמידה ביעדים של גבייה. זאת במקום לייעל את המערכת ולקצר את תקופת הדיונים בדוחות המס, כך שצווי שומה לא יוצאו רק לאחר כחמש עד שבע שנים משנת המס הנבחנת, כפי שהמצב כיום.

מנהל רשות המיסים, הודיע כי בכוונתו לתקן במסגרת חוק ההסדרים, את פקודת מס הכנסה ואת דיני המס האחרים, לפי "המודל האיטלקי", כך שתהיה חובת תשלום של מס במחלוקת, מיד לאחר הוצאת צווי שומה, לאחר שלב ההשגה, אך לפני הגשת הערעור לבית המשפט. לשיטתו, תהיה חובה לשלם שליש מהמס במחלוקת ולבקש דחיה לגבי היתרה. דחיה אשר תינתן לפי שיקול דעת של רשות המיסים.

מטרת התיקון המוצע היא להביא לגביית מס מהירה יותר, ולא להמתין תקופה של מספר שנים עד הכרעת בית המשפט בערעור המס המוגש לגבי צווי השומה. מנהל רשות המיסים טוען כי העובדה שמרבית ערעורי המס המוגשים על ידי נישומים – נדחים ולא מתקבלים על ידי בתי המשפט, מצדיקה את גבית המס מראש.   

אלא, שכמאמר הפתגם "הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו", גם רשות המיסים מתעלמת מהעובדה כי העיכוב העיקרי בגביית המיסים, אינו נובע מערעורי הנישומים לבתי המשפט. אלא דווקא מהעובדה שדיני המס מאפשרים לפקידי המס להמתין חמש עד שבע שנים, עד שהם בכלל מקבלים החלטה בדבר הוצאת צווי שומה. פקידי המס נוהגים מצידם לנצל את כל התקופה.

כך חוק מע"מ מאפשר למנהל מע"מ להוציא שומות תוך חמש שנים ממועד הגשת דו"ח המע"מ, ואילו פקודת מס הכנסה מרחיבה ומגדילה את תקופת הוצאת השומות לשש עד שבע שנים משנת המס בה מדובר, כתלות במועד בו מוגש הדו"ח השנתי לפקיד השומה.

זאת בעוד, ערעורי מס בבתי המשפט, מוגשים רק לאחר תום תקופות אלו, והם עצמם נמשכים במרבית המקרים רק שלוש או ארבע שנים בלבד.

התמשכות התקופות לבירור, קבלה או דחייה, של דוחות של עסקים וחברות, מעמידה את בעליהם במצב של אי וודאות בדבר מצבם המיסויי שנים ארוכות. אי וודאות כספית שלפעמים עלולה להיות הרת גורל, כאשר בעל עסק מחויב בשומות מס לשבע שנות מס לאחור בבת אחת. לכך, כמובן, מצטרפים גם לחצים נפשיים לא מבוטלים בעת תקופת הדיונים הארוכה בדוחות.

אך מסתבר שאפשר גם אחרת, כך בשנת 2011 תוקן חוק מיסוי מקרקעין ונקבע בו, כי החלטות מנהל מיסוי מקרקעין לגבי דיווחים המוגשים לו על עסקאות במקרקעין, יינתנו בתוך שמונה חודשים בשלב ראשון, ובתוך שמונה חודשים עד שנה בשלב ההשגה. כלומר, עד כשנה וחצי בלבד ממועד הגשת הדיווח על העסקה במקרקעין.

ברור גם כי חיוב לתשלום מס על בסיס שומה של פקיד השומה, ללא ביקורת שיפוטית של בתי המשפט, תהפוך את פקיד השומה, לבוחן הדוחות, התובע, השופט וגם התליין. כאשר ידוע כי תפקידו של פקיד השומה אינו מסתכם אך ורק בבדיקת הדוחות הכספיים המוגשים לו, אלא הוא נמדד בעיקר בסכומי גביית המס שהוא מצליח לגבות, ברי כי האינטרס שלו להוציא צווי שומה בסכומי חבות מס גבוהים יעלה מאד, על חשבונם של בעלי עסקים שיידרשו לשלם לפקיד השומה מיד לאחר הוצאת הצווים, על חשבון ההון החוזר הנדרש להם לצורך עסקם. פגיעה שתפגע גם בצמיחה הכלכלית במדינה.

מניסיוני, מרבית ערעורי מס הנדונים בבתי המשפט מסתיימים בדרך של פשרה בין הצדדים, כך שהטיעון לפיו מרבית ערעורי המס נדחים, תופס בעיקר למקרים שבהם הפשרה לא הסתייעה. בנוסף, היות ונטל ההוכחה מוטל במרבית ערעורי המס על בעלי העסקים, לא קל להוכיח את צדקת הטענות, להביא עדים ולהוכיח דברים, לאחר שחלפו חמש עד שבע שנים משנת המס שחויבה. כך משרדנו ייצג לאחרונה בערעור מס לגבי שנת המס 2005, כאשר המצב העובדתי היה קשה מאד להוכחה 14 שנים מאוחר יותר.

ככל שצווי השומה היו יוצאים תוך שנה וחצי מיום הגשת הדוחות לפקיד השומה, כמו שנקבע לגבי דיווחים לפי חוק מיסוי מקרקעין, אזי היה קל הרבה יותר לבעלי העסקים להוכיח את טענותיהם בבית המשפט, העדים היו זמינים והראיות היו נגישות. מאזן קבלת הערעורים היה משתנה לחלוטין. בדיקה מהירה של הדוחות תסיר את אי הוודאות, תקל על הלחצים של בעלי העסקים, ואף תביא להרתעה טובה יותר, כמו גם לתיקון תקלות וטעויות במהירות רבה יותר.

לסיכום, אנו מציעים למנהל רשות המיסים, להחליף את הכוונה לגביית המס לאחר הוצאת שומות ולפני ביקורת שיפוטית עליהן, ברעיונות הבאים:

        1.     לקבוע כי משך בדיקת דוחות המס על ידי פקיד השומה אן מנהל מע"מ, יהיה זהה
       למשך הזמן שנקבע לכך לפי חוק מיסוי מקרקעין. דהיינו: תוך שנה וחצי לכל היותר,
       ממועד הגשת הדוחות, כולל שלב א' ושלב ההשגה.

  1. להקים מנגנון בוררות חובה לכל מחלוקת מס – אשר יפעל לפי הוראות חוק הבוררות ובזמן מוקצב לקביעת החלטה. בסכומי מס קטנים – בורר יחיד, בסכומים גדולים – שלושה בוררים.
  2. בינתיים ומיידית, כדי לקצר את ההליכים בערעורי המס, מוצע לפעול להגדלת מספר שופטי המיסים, במיוחד באזור תל אביב ומרכז, כדי לזרז את ההליכים המשפטיים בערעורי המס.

ברור כי בדיקה וסיום דיוני שומה תוך שנה וחצי, תיצור בשלב הראשוני עומס כבד על מפקחי המס כמו גם על המייצגים, אולם, כיוון שגם כך לפי הפרסום נבדקים רק כ- 3% מהדוחות המוגשים לפקידי השומה ורק כ- 1% מהדוחות המוגשים למע"מ, ייתכן וצריך לחשוב על התייעלות דווקא במישור דיוני השומות, ולקבוע סדרים ברורים, יעילים ומהירים לבירור דוחות, דיוני השומות, הגשת השגות וכל ההליך של הדיון, לרבות התמקדות בהדרכה והרתעה, על חשבון ניהול דיונים ארוכים על חבויות מס שאינן מהותיות.   

אני תקווה כי מנהל רשות המיסים יאמץ את ההצעות האמורות לעיל, לייעול וקיצור תקופות קביעת השומה, לטובת בעלי העסקים והחברות ולטובת אוצר המדינה.

 

 


הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני