• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףהחלטות ועדת ערר פסילת ספרי חשבונות לשנת 2019

החלטות ועדת ערר - פסילת ספרי חשבונות לשנת 2019

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  21.07.2020

החלטות ועדת הערר בדבר פסילת ספרי חשבונות - שנת 2019

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

ביום 21.6.2020 פרסמה רשות המסים את תקציר החלטות ועדות ערר לקבילות פנקסים לשנת המס 2019, בעניין החלטות פקידי השומה לפסול ספרי חשבונות של עסקים. לפי ההחלטות שפורסמו מסתבר כי ועדות הערר לקבילות פנקסים פוסקות ככלל כנגד בעלי העסקים ובעד עמדת רשות המיסים. החלטה כזו של הועדה היא סופית ואין עליה ערעור.

לכן, אנו ממליצים לפעול מראש לבדיקה ופיקוח על שיטת ניהול מכלול ספרי החשבונות בכל עסק, וככל שבכל זאת מתקבלת הודעת פקיד השומה או מנהל מע"מ על פסילת ספרי החשבונות של העסק, להמתין עם הערר על הפסילה, ולהגיש אותו יחד עם הערעור על השומה עצמה, לבית המשפט, כך שהדיון יהיה במישור משפטי מובהק ועל הפסיקה ניתן יהיה לערער בדין.

תמצית החלטות הועדה לקבילות פנקסים, כדלהלן:

      1. ערר 25/18, יהודה אוחיון נ' מנהל מס ערך מוסף ירושלים (ניתן ביום 30.6.2019)

מדובר בעסק למכירת ביצים וחמוצים. בביקורת שנערכה בעסקו התגלו ליקויים שונים. בין היתר, ניהול ספר תקבולים ותשלומים בסטייה מהותית. בנוסף, תצפיות אשר נערכו על העסק גילו אי הקלדה של מכירות, אי דיווח על קניות והוצאות וחוסר סרטי קופה ו- Z -ים.

מע"מ הטיל על העסק קנס בשיעור 1% ממחזור עסקאותיו לשנים 2013-2018 ופסל את ספריו.

הועדה דחתה את הערר והטילה על אוחיון קנס בסך 2,500 ₪ לכיסוי הוצאות הדיון.

      2. ערר 23/18, בטון הנצח בע"מ נ' פקיד שומה פתח תקוה (ניתן ביום 24.10.2019)

מדובר בחברה העוסקת בייצור ומכירת בטון. הדיון נסוב על פסילת ספרים לשנים 2013-2016 בטענה כי הספרים לא נוהלו בהתאם לתוספת א' ו-ב' להוראות ניהול ספרים. החברה לא ניהלה ספרי הזמנות כנדרש, ספר תנועות מלאי, תעודות משלוח ורשימת מלאי לסוף השנה.

הועדה החליטה לפצל את הדיון לשני מישורים: דיון לגבי השנים 2014-2013 בהם החברה  הייתה סיטונאית (תוספת ב' להוראות ניהול ספרים) – הועדה קבעה לא מצאה בהתנהלות החברה ובניהול ספריה סטייה מהותית המצדיקה פסילת ספרים. בדיון לגבי השנים 2016-2015 בהם החברה הייתה יצרנית (תוספת א' להוראות ניהול ספרים), נקבע כי יש לאשר את פסילת הספרים.

3. ערר 19/18, קאיד אבו פריח נ' מע"מ באר שבע (ניתן ביום 2.7.2019)

המנהל הטיל קנס לשנים 1997-2001 בגין אי ניהול ואי שמירה של ספרי החברה, ובכך נמנעה האפשרות לבדוק ולאמת את מחזור העסקאות עליהן היה צריך לדווח. מנגד, טען פריח כי לא היה חייב להחזיק ולשמור את הספרים לאור התקופה שחלפה ואין המנהל יכול כיום לפסול את ספריו.

החוק קובע כי תקופת שמירת ספרי חשבונות, תהיה שבע שנים משנת המס או שש שנים מיום הגשת הדו"חות, לפי המאוחר יותר. מסתבר כי כבר בשנת 2004 כשנדרש פריח להציג את ספריו לא עשה כן. בעקבות מחדליו ננקט נגדו הליך פלילי נגדו בו הורשע ונשלח למאסר בפועל.

נקבע, כי די בעובדה שפריח לא המציא את ספריו בשנת 2004 כדי לקבוע שלא ניהל ספרי חשבונות ו/או לא שמר עליהם. התנהלותו מצביעה על התחמקות נמשכת של העורר ממילוי חובותיו. לפיכך, הערר נדחה ובנוסף חויב בהוצאות בסך 3,000 ₪.

4. ערר 12/18, חברת כנרת גאלרי בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 2 (ניתן ביום 10.6.2019)

מדובר בחברה העוסקת במכירת מזכרות. הספרים נפסלו עקב אי מילוי הוראות ניהול ספרים בדבר חובת ניהול ספרים לפי שיטת החשבונאות הכפולה בהתאם למחזורים ומספר המועסקים בשנים 2012-2014. החברה לא המציאה חלק ניכר מהספרים ומהמסמכים כגון: ספר תנועות מלאי, סרט קופה רושמת ורשימות מלאי לסוף שנה.

הועדה החליטה לדחות את הערר, זאת לאחר שהחברה קיבלה ארכה נוספת להמציא את הספרים והמסמכים אולם לא המציאה אותם.

5. ערר 4/17, גופרמן זכריה זוהר נ' מע"מ אשדוד (ניתן ביום 19.9.2019)

מדובר בעסק לביצוע עבודות חשמל ושמאות רכב. לטענת גופרמן הייתה שריפה במשרד רואה החשבון של העסק וחלק מהחומר עלה באש. לטענת המנהל, מדובר במספר קטן של עוסקים שהנפיקו לגופרמן חשבוניות ולא הייתה מניעה לבקש את ההעתק מהספקים ולשחזרם.

ועדת הערר קבעה כי היה על גופרמן לנסות ולהביא לשחזור החשבוניות. במיוחד, לאור העובדה כי לרו"ח היה גיבוי של המסמכים בענן. הערר נדחה.

6. ערר 8/16, מרואן ג'ית נ' פקיד שומה ירושלים 2 (ניתן ביום 14.4.2019)

מדובר בעסק של מאפיית פיתות. מרואן לא ניהל, בין היתר, ספר הזמנות, ספר כניסת טובין, תעודות משלוח, יתרות לקוחות וספקים ועוד. כמו כן, הוברר כי תקבולים של שיקים אשר מתקבלים בעסק מוסבים אל הספקים ולא נרשמים כהכנסה. לפיכך, הועדה החליטה לדחות את הערר.

7. ערר 6/16, ברק אלי נ' מע"מ ת"א 3 (ניתן ביום 23.10.2019)

מדובר בעסק לשירותי פיקוח על העמסת עופות ושירותי כשרות. ברק לא ניהל ספר הזמנות, לא פירט את השירות בחשבוניות המס, וניהל את ספרי העסק בדרך שאינה מאפשרת לערוך ביקורת ולאמת נתוני עסקאות.

ועדת הערר החליטה לאשר את פסילת הספרים, וציינה כי אי ניהול ספר הזמנות בעסק, מהווה סטייה מהותית מהתקנות, המשמשת כנימוק לפסילת ספרי החשבונות.

8. ערר 9/15 יעקב סמנה נ' פקיד שומה רמלה (ניתן ביום 5.3.2019)

מדובר בעסק מספרה. פקיד השומה פסל את הספרים לשנים 2012-2010 עקב אי ניהול ספר הזמנות כנדרש בתוספת יא להוראות ניהול ספרים, אי קיום נוהל תיקון חשבונית כנדרש וליקויים בניהול קופה רושמת.

ועדת הערר החליטה לדחות את הערר ולאשר את פסילת הספרים.

 

לסיכום, אנו חוזרים וממליצים לפעול מראש לבדיקה ופיקוח על שיטת ניהול מכלול ספרי החשבונות בכל עסק וזאת בכל תחילת שנת מס מחדש, בהתאם למחזור העסקאות ומספר העובדים של העסק בשנה הקודמת.

וככל שבכל זאת מתקבלת הודעת פקיד השומה או מנהל מע"מ על פסילת ספרי החשבונות של העסק, להמתין ולהגיש את הערעור עם השומה עצמה, לבית המשפט, כך שהדיון יהיה במישור משפטי מובהק ועל הפסיקה ניתן יהיה לערער בדין, ולא למהר להגיש ערר לוועדה לקבילות פנקסים. כל מקרה לגופו.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני