• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהתאונה שארעה לעובד בזמן עבודה מהבית כתאונת עבודה

תאונה שארעה לעובד בזמן עבודה מהבית כתאונת עבודה

מיטל דולב בלט, עו"ד

 |  07.09.2020

תאונה שארעה לעובד בזמן עבודה מהבית כתאונת עבודה

עו"ד מיטל דולב בלט

 

בעידן בו עובדים רבים מועסקים מהבית באופן מלא או חלקי, וביתר שאת בימים אלה, בעקבות משבר הקורונה, היבט נוסף שעשוי להתעורר בהקשר זה הוא פגיעה במהלך העבודה מהבית.

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה- 1995 מגדיר "תאונת עבודה" כ-תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי - תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו".

סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי, מונה שורה של מקרים אשר יוכרו כתאונת עבודה כמו פגיעה בדרך לעבודה וממנה, פגיעה בזמן ההפסקה ופגיעה בידי אחר.

חוק הביטוח הלאומי אינו עוסק בסוגיה בה עובד מועסק מהבית ונפצע בביתו.

בפסיקת בית הדין הארצי נקבע כי המבחנים של 'תוך כדי העבודה' (תנאי המועד) ושל 'עקב העבודה' (תנאי הקשר הסיבתי) אינם מבחנים נפרדים, אלא כמאמר השופט חשין: " 'עקב' היא הגבירה ואילו 'תוך כדי' נגררת ונשרכת אחריה...". הלכה למעשה, תנאים אלה פורשו בפסיקה כמכוונים לבחון בעיקרו של דבר אם יש קשר סיבתי בין התאונה לבין העבודה, אפילו זו ארעה שלא ב'מקום העבודה' או ב'זמן העבודה' - במשמעותם הרגילה והפשוטה של ביטויים אלה, אלא בעת פעולה שנהוג לכנותה - 'פעולה נלווית' או 'פעולה קשורה' לעבודה.

המושג 'סביבת העבודה' "מתייחס לא רק למקום המדויק בו מבוצעת העבודה, אלא גם לסביבה העוטפת אותו". לפי הנפסק שם מקום בו העבודה מבוצעת ב'בית' יש לאתר את 'סביבת העבודה' שכן גבולותיה לא תמיד ברורים. גבולות אלה, כך נפסק, צריכים להבחן "בגישה גמישה ופונקציונלית ולא בגישה מקובעת ופורמליסטית". לפי גישה זו, "לעתים, במצבים גבוליים, יכולים תחומי תפקוד שונים להתערב זה בזה, כגון – שסביבת תפקודי הבית חודרת אל תוך סביבת תפקודי העבודה" (עבל (ארצי) 131/09, אריה ברזילי נגד המוסד לביטוח לאומי, דינים ארצי לעבודה 2010 (151) 44 (10/10/2010)

בית הדין הארצי לעבודה הכיר כתאונת עבודה תאונה שארעה לעובדת בזמן שעבדה מביתה. באירוע בו החליקה עובדת על רצפת ביתה, שהייתה רטובה מנוזל ששפכו ילדיה הפעוטים, בעודה בדרכה לבצע עבודה ליד המחשב, ונחבלה (עבל (ארצי) 376/03 יפה אלגריסי נ' המוסד לביטוח לאומי, מיום 6.4.2005).

לפיכך, פגיעה שארעה לעובד בביתו בזמן שהועסק מהבית עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה, המזכה בדמי פגיעה מביטוח לאומי, אולם המוסד לביטוח לאומי הוא הגורם היחיד המוסמך לאשר פגיעה כתאונת עבודה.

הכותבת – עו"ד, מנהלת "כל עובד" מבית חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ.

אין במידע המופיע באתר "כל עובד" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני