• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםעצמאי או חברה?בעלי מקצועות חופשיים - כחברהלפרשנות רשות המיסים חברת רופא היא חברת ארנק

לפרשנות רשות המיסים חברת רופא - היא "חברת ארנק"

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  06.01.2021

לפרשנות רשות המסים חברת רופא היא "חברת ארנק" 


רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

חברה בע"מ, עלולה להיחשב כ-"חברת ארנק", כאשר יש לה לקוח מהותי המהווה לפחות 70% מהכנסותיה. אולם, האם יש לזהות את הלקוחות של בעל מקצוע חופשי כמו סוכן ביטוח או רופא לפי זהות חברת הביטוח או הקופה ממנה הם גובים את התקבולים, או לפי זהות הלקוחות הפרטניים המגיעים לקבל מהם שירות.


לאבחנה זו בין חברה רגילה החייבת במס חברות בלבד בגין רווחיה, לבין חברת ארנק אשר חייבת במס על רווחיה לפי המס השולי החל על בעליה, יש נפקות מיסויית משמעותית.


זאת, לפי הוראות 62א לפקודת מס הכנסה, בתוקף משנת המס 2017, אשר קובע, כי במקרים מסוימים יראו את הכנסתה של חברת מעטים הנובעת מפעילות של יחיד שהוא בעל מניות מהותי בה, כהכנסתו של היחיד והיא תמוסה במלואה בשיעור מס מלא בידי היחיד ("חברת ארנק").


בעיקרון, הוראות חברת ארנק, יחולו לגבי חברות שבעליהן נושא משרה בחברה אחרת, חברות שבעליהן עובד בפועל עבור חברה אחרת ומתקיימים ביניהם יחסי עובד-מעביד וחברות מעטים שלפחות 70% מהכנסתן נובעת מלקוח אחד והן מעסיקות עד ארבעה עובדים.


בהחלטת מיסוי שלא בהסכם 7615/20
, התכוון רופא משפחה אשר היה קשור בהסכם למתן שירותי רפואה עם קופת חולים אחת, להקים חברה בבעלותו אשר אליה יועברו אותם שירותים על ידו לקופת חולים. מנתוני הבקשה עולה, כי 99% מההכנסה יהיו מקופה אחת בלבד, השירותים יבוצעו במתקני הקופה כולל עלויות שכירות חשמל מים, ביטוח וכיוצ"ב ושירותי מזכירות, כאשר הקופה קובעת את הימים ואת השעות למתן השירותים, תוך שימוש במערכות המחשוב של הקופה.


רשות המיסים דחתה את בקשת הרופא, שלא יראו בהכנסת החברה כהכנסה הנעשית בידי עובד עבור מעסיקו, וקבעה כי החברה שתוקם תחשב כחברת ארנק והכנסתה תמוסה כהכנסת היחיד.


ברם, לדעתנו, לא בהכרח כל חברה הנותנת שירותי רפואה על ידי בעל המניות המהותי בה, תיחשב כחברת ארנק, שכן יש לבחון בכל מקרה לגופו.


במקרה דנן, חברת הרופא הייתה אמורה לפעול במתקני הקופה, בלי שהיא לוקחת על עצמה הוצאות וסיכונים כלשהם, כי כולם על חשבון הקופה.


במקרה של חברת רופא הפועל מקליניקה עצמאית אשר היא הייתה משלמת את הוצאותיה, אזי נראה כי היא לא הייתה נחשבת כחברת ארנק.


כך, בחוזר מס הכנסה 10/2017, נקבע כי במקרה של סוכן ביטוח בעל סוכנות עצמאית אשר בבעלותו תיקי לקוחות עימם הוא מתקשר עצמאית, אך בפועל מקבל את ההכנסה מחברת הביטוח בה מבוטח הלקוח, לא מתקיימת החזקה, שכן הכנסותיו אינם מאדם אחד – חברת הביטוח, אלא מכל לקוח בנפרד וחברת הביטוח היא רק הצינור המעביר את הכסף.


באותו אופן מציין החוזר, כי זמר המקבל את הכנסותיו מאמרגן אחד בגין מתן שירות ללקוחות שונים, לא יחשב כחברת ארנק. נזכיר כי בטיוטת חוזר מס הכנסה 10/2017 צוין, כי ישנם מצבים בהם רופא יחשב כמי שנותן את השירות ישירות ללקוחות ולא לקופה ועל כן לא יחשב כחברת ארנק  -אולם בנוסח החוזר הסופי הושמטה התייחסות זו.


לדידנו, שירותי רפואה אינם בהכרח מסוג השירותים שנותן עובד למעבידו, אלא ניתנים במישור הפרטי ללקוחות. נראה כי החלטת המיסוי הסתמכה במקרה דנן בעיקרה על המבחנים שנפסקו בדין בדבר קיומם של יחסי עובד מעביד (הרופא והקופה) לשם הקביעה, כי מדובר בפעולות הנעשות על ידי עובד בעבור מעסיקו.


אנו ממליצים, כי בטרם הקמת חברה, יישקל היטב האם מדובר בחברה שתיחשב כחברת ארנק שאז אין יתרון מיסויי לחברה על פני עצמאי, או בחברה שניתן לגבות אותה כחברה שאינה חברת ארנק, באופן דומה לקביעות שניתנו על ידי רשות המיסים בחוזר 10/2017.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני