• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

פקיד השומה האוטומטי

15.02.2006

פקיד השומה האוטומטי

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בקרוב יוצאו זימונים לבדיקות שומות מס לחברות ולעצמאים "ללא מגע יד אדם". בעתיד יתכן וגם לשכירים יינתנו החזרי מס או יוצאו שומות בשל תאום מס באופן אוטומטי.

שלום לך נישום יקר, דע לך כי בעקבות הדו"ח השנתי האחרון שהגשת, הנך נדרש לתת הסברים מדוע הרווח בעסקך בשנת המס האחרונה היה נמוך מהממוצע בענף. כמו כן, מצאנו כי סעיף הכיבודים בעסק שלך עלה באופן משמעותי לעומת שנת המס הקודמת – נא הסבר מדוע ?

אלו סוגי ההודעות שיקבלו חברות ועצמאים, בעקבות הפעלת החובה להגיש למס הכנסה פירוט ממוחשב של כל הנתונים העסקיים לרבות מאזן ודו"ח רווח והפסד, החל מהדוחות שיוגשו למס הכנסה מספטמבר 2006.

בטופס חדש (שמספרו 6111) שיצורף לדו"ח השנתי למס הכנסה, החל משנת המס 2005, מחויבים חברות ועצמאים למסור נתונים מפורטים על המצב הכספי שלהם לתום שנת המס ועל ההכנסות וההוצאות שלהם לשנת הפעילות, באופן מקודד. כך שנתונים אלו יקלטו אחד לאחד במחשבי רשות המיסים.

החובה החדשה לפיה רוב סוגי העסקים, חברות או עצמאים, שמחזור הכנסותיהם כולל מע"מ עולה על 300,000 ₪ לשנה, חייבים בהגשת פירוט ממוחשב על מצבם ופעילותם העסקיים מידי שנה למס הכנסה, תביא ליצירת מאגר נתונים סטטיסטי ענק על המצב הכספי ועל הפעילות של העסקים החייבים בהגשת דו"ח בישראל. נתונים אלו אומנם הוגשו גם בעבר למס הכנסה יחד עם הגשת הדו"ח על ההכנסות על הפעילות העסקית מידי שנה. אך החובה החדשה דורשת כי הם יוגשו גם כשהם מקודדים ישירות למחשב מס הכנסה.

מעת שתתחיל חובת הגשת הפירוט הממוחשב למס הכנסה מספטמבר 2006, לגבי דוחות המס של שנת 2005 ואילך, יוכלו במס הכנסה לפקח ולבקר תיקי מס של חברות ועצמאים באופן אוטומטי. שהרי יהיו להם הנתונים על כל המצב הכספי של כל עסק בישראל, כולל מצב יתרות הבנק שלו, מצב חובות הלקוחות, ספקים, הלוואות שנטל מבנקים, השקעות, הון עצמי וכן נתונים על הפעילות העסקית ברמה של סוגי הכנסות, סוגי קניות, סכומי הקניות, המשכורות, הוצאות החזקת העסק, החזקת משרד, נסיעות, כיבודים ועוד ועוד. פירוטים מדוקדקים על מצב הכספי של העסק ועל כל סוגי ההכנסות וההוצאות שלו בכל שנת מס.

פקיד השומה האוטומטי יוכל להוציא זימונים לדיוני שומות ללא מגע יד אדם, לכל העסקים שבהם שיעור הרווח הגולמי נמוך משיעור הרווח הגולמי המקובל בעסקים דומים באותו אזור שגם נתוניהם דווחו לו. אתראות ובקשות להשלמה ייצאו באופן ממוחשב לכל עסק אשר לפי הנתונים במאגר המחשב קיימות בפעילותו סטיות משמעותיות לרעה לעומת עסקים אחרים דומים.

למעשה, מאגר המידע שייווצר במשרדי מס הכנסה לגבי מצב ופעילות העסקים בישראל יעלה עשרות מונים על כל מאגר סטטיסטי אחר של עסקים בישראל. למס הכנסה יהיו אפשרויות הפקת שאילתות על מצב ופעילות עסקית ברמת כל העסקים בישראל, רמה ענפית, רמה אזורית לפי מען העסק ועד הרמה הפרטנית לכל עסק ועסק. הצלבות נתונים בין עסקים שונים ייעשו באופן אוטומטי לחלוטין הן באותה שנה והן לעומת שנים קודמות. אין ספק שיהיו לכך השלכות עצומות לגבי יכולתה של רשות המיסים לאתר ולזהות חריגות בדיווח העסקי של כל עסק ועסק, חברות או עצמאים, החייבים בדיווח למס. לפקיד השומה האוטומטי יהיה הכוח לפקח ולבקר על כל דיווח עסקי, כוח רב שיאפשר איתור העלמות מס ודיווחים חריגים למס הכנסה.

יש לקוות כי במקביל לכוח השומה שניתן לפקיד השומה שיופעל, יש להניח, בעוצמה ובמיקוד רב על דיווחים בעיתיים, הרי יינתן קרדיט משמעותי לחברות ולעצמאים שהדיווחים שלהם ישקפו דיווח אמת מעל המקובל בענף בו הם פועלים. בכך תינתן גושפנקא ותמיכה הולמים למדווחים אמת לרשויות המס. מחד, שומות לתשלום מס לחשודים בהעלמות מס, מאידך, הפקה מיידית של שומות סופיות מאושרות לחברות ולעסקים המדווחים ומשלמים מס אמת.

לעובדים שכירים, יכול כבר כיום, פקיד השומה האוטומטי, להפיק שומות החזרי מס או שומות לתשלום מס בשל תאום הכנסות של שכירים העובדים במקומות שונים, על בסיס הנתונים המסופקים לו באופן ממוחשב, הן על ידי המעבידים והן על ידי המוסד לביטוח לאומי. שימוש מושכל במידע זה יביא גם הוא לתשלום מס הכנסה של שכירים העובדים בכמה מקומות עבודה ולא עשו תאום מס או יביא להחזר מס לשכירים הזכאים לכך.

מובן שפקיד השומה האוטומטי לא יחליף את מפקחי מס הכנסה בשיקול הדעת שיופעל לגבי כל נישום ונישום, חברה, עצמאי או שכיר. אלא, שהוא יאפשר מיקוד פעולות הבדיקה והגבייה בנישומים הבעייתיים. גביית מס אמת מכלל הנישומים במשק יביא, יש לקוות להמשך הפחתת שיעורי המס בעתיד.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני