• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהברשות המסים מנסים להתנתק מההיי טק

ברשות המסים מנסים להתנתק מההיי-טק

23.03.2006

 

 

ברשות המסים מנסים להתנתק מההיי-טק

 

 

רו"ח יוסי סינמן ורו"ח שמעון ארליכמן

 

 

פקידי שומה מסוימים החליטו להתעלם מתקנות מס הכנסה ולהפסיק להכיר בהוצאות רכב של אנשי הפיתוח. הם אינם ערים לנזק העצום שייגרם כתוצאה מכך

 

בשעה שזרוע של המדינה (משרד האוצר, תוך דרבון של התמ"ת) השכילה, לאחר אינספור דיונים ומאבקים פנימיים, לשנות חוקים במטרה לעודד השקעות של גופים זרים בחברות היי-טק, פוגעת אותה זרוע במשאב היקר ביותר של החברות - העובדים.

 

פקידי שומה מסוימים החליטו לטלטל את ענף ההיי-טק ולהפסיק להכיר בהוצאות הרכב של אנשי הפיתוח - עמוד השדרה של התעשייה. לא ברור אם זו החלטה של הנהלת הרשות, או של מספר פקידים שאינם ערים לנזק העצום שהם עלולים לגרום.

 

ההיי-טק מושתת בעיקר על פעילות מחקר ופיתוח, והוא מעסיק עשרות אלפי אנשי פיתוח המקבלים רכב כחלק מקובל מתנאי העסקתם. בדרך כלל, המעסיק שוכר את הרכב בליסינג תפעולי. עד לאחרונה היה מעין סטטוס-קוו, לפיו תקנות מס הכנסה קבעו באופן שרירותי כי לכל עובד נצמחה טובת הנאה, ולכן 9,900 הקילומטרים הראשונים לנסיעותיו נחשבו פרטיות, ולא הוכרו כהוצאה למעביד. כמו כן, כל עובד חויב בתשלום מס בגין שווי שימוש ברכב, שאף עודכן לאחרונה.

 

כעת, כאמור, החליטו פקידי שומה מסוימים להתעלם מהתקנות ולנסות לאכוף את סעיף 17 לפקודת מס הכנסה, האומר כי "הוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסתו בשנת המס ולשם כך בלבד". לטענתם, השימוש בכלי רכב של עובדי הפיתוח לא תורם לייצור הכנסה, ולכן לא יוכר כהוצאה. למהלך זה עלולות להיות מספר השלכות משמעותיות:

 

החברות יצטרכו לספוג את מלוא ההוצאה. כך ייווצר מצב אבסורדי שבו כסף רב אשר יוצא מקופת החברה, אך אינו מוכר כהוצאה, מצטרף לשורת ההכנסות ובגין "הרווח" שנוצר תחויב החברה ב"מס חברות", עובדה שתיפגע בתזרים המזומנים שלה. ומי יוכל להתמודד עם משמעות פיננסית כזאת? - רק חברות ענק.

חברות הזנק, שלישראל יש עניין עצום בטיפוחן, לא יוכלו להרשות לעצמן להוציא כספים ללא הכרה בהוצאות. כך ייצא שהעובדים הטובים יעדיפו את החברות הגדולות.

שוק הליסינג מהווה כ-70% מכלי הרכב החדשים. המשמעות: מכה קשה לשוק ותגובת שרשרת שתכלול פיטורי עובדים ואובדן הכנסות מהמיסוי העצום על כלי רכב חדשים, ממיסוי יבואני הרכב וחברות הליסינג כתוצאה מירידה ברווחיהם, ממיסוי העובדים שיפוטרו, ומגידול בתשלום דמי אבטלה לאלפים שיצטרפו למעגל האבטלה.

 

כיצד תיראה ישראל, העושה מאמץ אדיר לגייס השקעות זרות, לאור הגחמה החדשה של פקידי השומה?

 

במצב הקיים נהנית רשות המיסים מעיוותים רבים, כגון הדירוג ברישיון הרכב ממנו נגזר שווי השימוש, שאינו משתנה בכל חיי הרכב המשומש למרות שערכו צנח. כמו כן, תקנות מס הכנסה קובעות ללא אבחנה כי 9,900 הק"מ הראשונים הינם למטרות פרטיות, גם אם מדובר בסוכני מכירות, אנשי תמיכה או נציגי שירות, העושים שימוש ברכב רק לצורכי עבודתם.

 

אם החליטו ברשות המיסים להשתמש בפקודת מס הכנסה ולהתעלם מהתקנות, מדובר בהחלטה דו-צדדית שתגרום לחברות בכל המשק לתבוע הכרה מלאה בהוצאות רכב של עובדים העושים בו שימוש רק לצורך עבודתם.  בנוסף, מעסיקיהם של אנשי פיתוח ידרשו הכרה בנסיעות עסקיות כמו כנסים, תערוכות, פגישות עם קולגות ונסיעות לשדה התעופה.

 

אין ספק כי רשות המיסים לא תוכל לעמוד באלפי בדיקות נוספות. ומה התמורה? סביר להניח שההכנסות אף יפחתו. האם לילד הזה פיללו פקידי השומה, שהחליטו להתעלם מהתקנות?

 

הכותבים הם שותפים בכירים במשרד ארליכמן, סינמן ושות', המתמחה בייעוץ ותכנון מס לחברות וארגונים

http://www.ec-cpa.com/

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני