• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי שווי רכב צמודחדשות אחרונות בתחום מיסוי הוצאות החזקת רכב

חדשות אחרונות בתחום מיסוי הוצאות החזקת רכב

05.07.2006

חדשות אחרונות בתחום מיסוי הוצאות החזקת רכב

ומיסוי רכב צמוד לעובד

רמי אריה עו"ד רו"ח

בימים אלה, כאשר רשות המיסים בישראל דנה בעדכון סכום שווי הרכב הצמוד לעובדים לצורכי מס, כדאי לשים לב לפס"ד שניתן לאחרונה בעניין התקנות הקובעות את ההכרה למס בהוצאות החזקת רכב, על ידי כב' השופט מגן אלטוביה.

העמדה כי תקנות מס הכנסה, הקובעות כמה מתוך כלל הוצאות החזקת רכב עסקי יוכרו לצורכי מס הכנסה וכמה לא, אינן מחייבות בהכרח, קיבלה לאחרונה חיזוק בפס"ד חדש שתוצאתו היא כי אם לא נעשות ברכב העסקי נסיעות פרטיות ניתן להכיר בכל הוצאות החזקת הרכב כהוצאות מוכרות למס הכנסה.

פסיקה זו של כב' השופט מגן אלטוביה מובאת בפרשת אהוד צברי (עמ"ה 1134/03) שפסה "ד בה ניתן ביום 25 במאי 2006. . פקיד השומה טען בבהמ"ש כי חישב סך של 10,000 ק"מ כנסיעות פרטיות על פי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה – 1995. צברי מצידו טען כי חישוב זה אינו משקף נאמנה את מצבו הוא, שכן המונית משמשת כרכבו היחיד וכמו כן, יש לו 9 נכדים ומשפחתו פזורה מחדרה ועד מצפה רמון ועל כן מספר הקילומטרים המוערכים על ידו כנסיעות פרטיות הינו 15,000 ק"מ בשנה.

בהמ"ש אינו פוסל את טענתו של צברי. אמנם, מספר הקילומטרים המוכר כנסיעות פרטיות נקבע בתקנות מס הכנסה, אך אין מניעה כי כל נישום אשר מבקש להשיג על קביעה זו שבתקנות, יוכל להביא הוכחות למספר הקילומטרים אשר ביצע כנסיעות פרטיות. במידה וירים את נטל הראיה בדבר כמות הנסיעות הפרטיות ברכב הרי יוכרו לו הוצאות החזקת הרכב בהתאם.

דעתו זו של בהמ"ש מעניינת במיוחד כיום, כאשר ברשות המיסים שוקלים להגדיל משמעותית את המיסוי על שווי ההטבה של רכב צמוד לעובדים. כבר רשמנו במאמר קודם בעניין זה, כי לדעתנו רשות המיסים צודקת לחלוטין בעניין זה.

אין ספק כי הוצאות רכב בפועל עולות משמעותית על שווי הרכב הצמוד הנקוב כיום בתקנות מס הכנסה. במיוחד כשמדובר ברכב שנרכש בליסינג ולכן אין הצדקה כי העובד לא ישלם את מלוא מס ההכנסה וכן את דמי הביטוח הלאומי על טובת הנאה זו ככל שכר אחר שהוא מקבל ממעבידו. השווי הנמוך נותן יתרון לקבוצות עובדים מסוימות שאינן עושות שימוש עסקי ברכב הצמוד.

לעומת זאת, התקנות הקיימות מקפחות עובדים ועסקים שבהם הרכב משמש רק לנסיעות עסקיות והשימוש בו לצרכים פרטיים אפסי אם בכלל. כגון, רכבים של טכנאי שירות, הובלות ומשלוחים וסוכני מכירות. במיוחד, במקרים שנאסר עליהם לעשות שימוש פרטי ברכב. הם משלמים מיסים על טובת הנאה שכלל לא קיבלו. חברות ועסקים מחויבים כיום במס הוצאות עודפות לפי 10,000 ק"מ לכל רכב שהם מפעילים בעסק, גם אם לא נעשה ברכב כל שימוש פרטי.

יישום האמור לעיל, יביא למיסוי מוגדל על עובדים שמקבלים רכב צמוד ממעבידם המשמש רובו ככולו לשימושם הפרטי והינו שכר לכל דבר, אך יקטין את המיסוי על עובדים שמקבלים רכב צמוד ממעבידם כשהוא משמש בעיקר לצורכי עבודה ואף יבטל את מיסוי שווי הרכב כאשר העובד משתתף בעלות ובהוצאות הרכב או כאשר הרכב משמש רובו ככולו לטובת המעביד.

בפרשת צברי מצטרף בהמ"ש לעמדה לפיה ההיגיון הכלכלי גובר על תקנות מס הכנסה. נזכיר כי עמדה זו, כפי שרשמתי בספרי "הוצאות מוכרות", היא גם עמדת בהמ"ש העליון וניתנת ליישום גם כיום וגם באופן רטרואקטיבי, על בסיס הפסיקה הכלכלית המודרנית (כגון, הלכת אינטר בילדינג), כך שבפועל תקנות מיסוי החזקת רכב ומיסוי שווי רכב צמוד לעובדים כבר בטלות הלכה למעשה.

עם זאת, נותרה החובה ליצור מנגנון ראייתי טוב להוכחת הנסיעות בפועל. כגון: ניהול כרטיסי עבודה ונסיעה ברכב על ידי המשתמשים בו, הוכחות כי הרכב נשאר בתחומי המפעל בתום יום העבודה וכדומה.


<!-- Inject Script Filtered -->

הוסף למועדפים

דרוגים

דרג

תגובות גולשים

שלח תגובה
  •   (13/01/2007 18:34)
    אני מנהל חברה שהקמתי ונרשמה בבעלות אשתי. ברשותי רכב מסוג פאסט, מנוע 1800, שנת 2002 . נדהמתי לראות שהרכב שייך לקבוצה 5 (מבחינת שווי רכב). זהו רכב ששוה משהוא כמו 80,000 ₪. הרבה פחות מרוב הרכבים החדשים הניתנים לעובדים ממקום העבודה, אפילו נמוך משווי רכבים שנחשבים זולים כמו הקוראניים למינהם. כמובן שההוצאות החודשיות שלי רחוקות מטה משווי של 3380 ₪ לפי הקבוצה. האם למישהו יש עצה כיצד להתגבר על הקיפוח הזה שלוקים לי שווי רכב כמו רכב יוקרה חדש ? למי שסתם סקרן – קניתי את הרכב הזה כי חשוב לי במיוחד הבטיחות של המשפחה. זהו הרכב הזול ביותר עם 6 כריות אויר, גם שט על הכביש וגם רמת בטיחות מעולה.
  • יגאל  (07/11/2006 14:47)
    נחמד . תסביר בעברית "קלה" שהתחשיב הוא :לנהג מונית - נסעת - הרווחת, לכן רצה הנהג לומר שק"מ נכבד מסך ק"מ בשנה שייכות לנסיעות פרטיות ולא עסקיות. יום טוב
  • weana  (08/07/2006 07:50)
    לאריה שלום רב, אם במשפחה יש 2 רכבים ובאחד מהם משתמשים לנסיעות עסקיות בלבד, אך אין רשום מדויק לגבי כל נסיעה עסקית, האם עדיין אפשר לדרוש את כל הוצאה כהוצ' מוכרת? אודה לתשובתך
  • סלים חלאילה  (11/07/2006 19:34)
    שאלתך במקומה אך חשוב להבין כי תוצאת פסק הדין היא כי נפתח פתח רחב לטענה כי כלל הנסיעות הן עיסקיות ואין מקום ליחס חלק מההוצאות כשווי שימוש.
  • vaosad  (07/07/2006 10:10)
    נתקלתי לא פעם בעמדת פקיד שומה שלפני תקנות יש לבדוק האם הוצאות רכב יצאו בייצור הכנסה בכלל. במסגרת דיון פקיד שומה טוען שהוצאות רכב של עצמאי למקום עיסוקו קבוע ובחזרה אינן מוכרות כלל במלי שעברנו לשלב תקנות בכלל.
  • moti@gvilicpa.co.il  (06/07/2006 19:43)
    החוק מדבר בפירוש על התאמות ברכבים אשר לא נותרים בחצרי המפעל לאחר שעות העבודה. באם אכן הרכב נעול בחניון ולא משמש העובדים בשעות הפנאי, הרי שמדובר בהתנדבות מיותרת לתשלום מס לא מוצדק .
  • רמי אריה  (06/07/2006 18:21)
    אני סבור כי לפי הפסיקה יגיעו לאותן עיריות ומלכר"ים אחרים, החזרי מס גדולים ובצדק. (90% מס). בהחלט הייתי מתכבד לקחת תיק כזה לטיפול, מול רשות המיסים ואף לפי הצורך להכרעת בהמ"ש. לדעתי הסיכויים טובים מאד . רמי אריה ,,,
  • יזהר כהן  (06/07/2006 14:57)
    עיריות משלמות "הוצאות עודפות" אפילו על טנדר יעודי במשך 24 שעות לתיקונים ברשת המים,וכן על כלי-רכב שנסגרים בחניון נעול משעות אחה"צ עד לבוקר שלמחרת. כך נקבע בפסקי-דין שונים. האם יש סיכוי לפסיקות הפוכות? מלכ"רים משלמים 90% משווי ההוצאה העודפת וזכות הקיזוז למלכ"רים היא עלבון מוסרי למחוקק.
  • מורדי בן דוד  (06/07/2006 08:14)
    אני מקוה שאתה לא עוסק בתחום המיסים בכל אופן זה קשור לקביעת שומה על פי תחשיב ואז אם עשית הרבה ק"מ פרטיים הכנסתך קטנה
  • אהרונוביץ  (06/07/2006 07:43)
    חיזוק לדברים אפשר למצוא בסעיף 18 לתקנות מע"מ. ב-18 (א) ניתן לעוסק לקבוע את החלק היחסי שיוכר ורק כשאין לו רישום מדוייק ו/או שחישוב מדוייק לא נוח לעוסק יופעל 18 (ב).
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש ספטמבר
לא רשומים אירועים לחודש אוקטובר
לא רשומים אירועים לחודש נובמבר