• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםפיצויי מס רכוש – מלחמת חרבות ברזלפיצויי ממס רכוש למעבידים שעובדיהם הגיעו לעבודה אך שהו במרחבים מוגנים במהלך היום

פיצויי ממס רכוש למעבידים שעובדיהם הגיעו לעבודה אך שהו במרחבים מוגנים במהלך היום

18.12.2006

פיצויי ממס רכוש למעבידים שעובדיהם הגיעו לעבודה

אך שהו במרחבים מוגנים במהלך היום

רמי אריה עו"ד רו"ח

התיתכן פרשנות, כפרשנותה של רשות המיסים, כי לא יינתן פיצוי בשל עובדים שהגיעו לעבודה במהלך מלחמת לבנון השנייה, אך שהו במהלך היום במרחבים מוגנים ככל שנתבקשו לכך על ידי פיקוד העורף או לפי קצב האזעקות שלא פסק באותה תקופה.

לדעתנו, אין ספק כי "יום היעדרות" כהגדרתו בתקנות מס רכוש, כולל גם חלק מיום, לרבות היעדרות של עובד מעבודתו, גם אם היעדרות זו נבעה בשל שהייה במרחבים מוגנים במהלך יום העבודה, עקב המצב הבטחוני.

בהתאם לתקנות מס רכוש שנקבעו לתקופת המלחמה האחרונה, זכאי לפיצוי ממס רכוש כל מעביד שלפחות אחד מעובדיו גר ב"ישוב ספר" או ב"אזור הגבלה" כהגדרתו בתקנות, ללא קשר למיקומו של העסק. כמו כן, זכאי לפיצוי כל מעביד, יהא מקום משרדיו ועסקו אשר יהיו, אשר עובדיו היו אמורים לעבוד באזור ההגבלה בעת המלחמה ונבצר מהם לעבוד עקב המצב.

פיצוי יינתן בגין הנזק העקיף שנגרם ביישובים שהוגדרו כיישובים המצויים ב-"איזור ההגבלה" והכל לפי הוראות פיקוד העורף לגבי כל יישוב ויישוב ובתאריכים הרלבנטיים לכל אזור, אשר נקבעו על ידו.

"יום היעדרות בשל המצב הבטחוני", מוגדר בתקנות בסעיף 1 (4) (ב), כדלקמן:

"יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" - יום, לרבות חלק מיום, שבו עובד נעדר מעבודתו אצל ניזוק, למעט יום שבו נעדר בשל מחלה, תאונה, חופשה שנתית, מילואים, או בשבת ובחג וביום שישי - למעט מי שעובד באופן רגיל בימים אלה;

(ההדגשות שלנו- ר.א.)

המונח "לרבות" המאוזכר בסעיף 1(4)(ב) לתקנות כדלעיל, מטרתו להרחיב את הגדרת המונח "יום היעדרות", גם לעובדים אשר נעדרו בחלק מיום העבודה. כולל עובדים אשר שהו מחוץ למקום העבודה זמן כלשהוא עקב המצב הבטחוני אף אם היעדרות זו הייתה בשל הצורך לשהות חלק כלשהוא מיום העבודה במרחב מוגן במקום העבודה - גם אלו ייראו כמי שנעדרו יום שלם מעבודתם.

הרחבה נוספת לאמור לעיל, ניתן ללמוד מתוך דיני העבודה ודיני הפרשנות הכלליים. עובדים ב-"איזור הגבלה" אשר הגיעו לעבודתם, אך במהלך יום העבודה נאלצו לשהות במרחבים מוגנים, ניתן לראות בהם כמי ש"נעדרו" מהעבודה. שהרי במהלך שהייתם במרחבים המוגנים, עובדים אלו לא עבדו בפועל ועל כן נעדרו מעבודתם הלכה למעשה.

שעות עבודה הנן שעות בהן העובד עומד לרשות המעביד לצורך ביצוע עבודה. כאשר העובד שוהה במרחב מוגן במקום העבודה, עובד זה אינו עומד לרשות המעביד לביצוע העבודה. מצב זה יש לראות כהיעדרות של העובד מעבודתו.

מבחן ההיעדרות מהעבודה, הנו מבחן פיסי אשר תוצאתו כלכלית. אי המצאותו של עובד במקום ביצוע עבודתו (העובד אינו מצוי ליד המכונה, כלי עבודתו, שולחן כתיבה וכ'), הוא אינו עומד לרשות העבודה, על כן ניתן לראותו כמי שנעדר ממנה, במצב זה נפגע המעביד מאחר ותפוקתו מהעובד שולית אם לא אפסית בשל המצב הבטחוני.

בהתאם לפרשנות סבירה, הרי ניתן להרחיב את המונח היעדרות גם למונח "נבצרות". עובד אשר בשל המצב הבטחוני הגיע למקום העבודה אך לא תפקד בה הלכה למעשה בשל מצב נפשי לקוי אשר פגע בתפקודו הלכה למעשה, כמוהו כמי שנבצר ממנו לעבוד. "נבצרות" בשל מצב נפשי, עקב המצב הבטחוני, כמוה כהיעדרות.

איזור הצפון הוכרז כ-"איזור הגבלה" אשר חלות עליו הוראות פיקוד העורף בעניין שהות התושבים ובכללם חובת העובדים לשהות במקומות סמוכים למרחבים מוגנים ולהתגונן בתוך מרחבים מוגנים בעת אזעקה.

על פי הגדרת חוק שעות עבודה ומנוחה, עובדים ששהו במרחבים מוגנים, כלל לא ביצעו עבודה בפועל ולא עמדו לרשות המעביד לעבודה.

אשר על כן, הרי לדעתנו, עובדים אשר שהו בסמוך למרחב מוגן או במרחב מוגן או נעדרו בחלק מיום עבודה באופן פיזי או נפשי ("נבצרות"), הנם עובדים אשר נעדרו מעבודתם בהתאם לתקנות. פרשנותה המחמירה של רשות המיסים, כאילו עובדים שהגיעו לעבודה אבל לא עבדו בשל שהייתם במרחבים מוגנים, ייחשבו כעובדים שעבדו יום עבודה מלא אינה סבירה ואינה תואמת את התקנות.

היפוכו של דבר לפי התקנות, עובדים שהגיעו לעבודה אך נבצר מהם לעבוד בשל שהייתם ולו זמן קצר עקב המצב הבטחוני, ייראו כאילו נעדרו יום היעדרות מלא, כהגדרת מונח זה בתקנות עצמן.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני