• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותאנחנו מתגרשים כיצד להתנהל נכון מבחינת מיסים

אנחנו מתגרשים - כיצד להתנהל נכון מבחינת מיסים?

רמי אריה, עו"ד רו"ח ויועץ מס

 |  16.06.2022

אנחנו מתגרשים - כיצד צריך להתנהל נכון מבחינת מיסים?

רמי אריה, עו"ד רו"ח ויועץ מס

 

גירושין, הסיום הפורמלי של קשר נישואים בין שני בני זוג, זה אירוע עצוב וכואב, שבמרבית המקרים מערב בעל-כורחם גם ילדים, משפחה וחברים. עם זאת, מדובר בתהליך שהולך ומתרחב בישראל עם השנים;לפי נתוני הלמ"ס, אם בשנת 1970 היו בישראל 2,442 זוגות שהתגרשו, ובשנת 2000 המספר זינק ל-10,723 זוגות, בשנת 2019 המספר כבר הגיע ל-15,992 זוגות.

משבר הקורונה, שפרץ בשנת 2020, "תרם" אף הוא למגמה כאשר סגר משפחות בבתים, משפיע במישרין על חיי היומיום של זוגות ומשפחות. כולם מכירים ויודעים כי בגירושין צריך לעשות "חלוקת נכסים" (דירות, כלי רכב, זכויות בעסק וכד'). עם זאת, מעטים יודעים כי כאשר מתגרשים – צריך לקחת בחשבון גם שיקולים של מיסים, כדי להפסיד כמה שפחות כסף ואולי גם כדי להשאיר כמה שיותר ל"יורשים".

"כבר בתחילתם של הליכי גירושין, עוד בטרם מגיעים להסכמות לגבי אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, חשוב לקבל ייעוץ והכוונה בקשר להיבטי המס השונים", אומר עו"ד ורו"ח רמי אריה, מומחה למיסוי ושותף במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' . "תכנון מיסויי נכון, הכולל בחינה מדוקדקת של האפשרויות השונות והתחשבות בעיתוי ודרך ביצוע הפעולות, יכול לחסוך לבני הזוג כסף רב, למנוע מהם חיובי מס גבוהים ולהשאיר יותר כסף ונכסים להם וליורשיהם".

ביום 12.6.2022 פורסמה כתבה בעיתון "ישראל היום", במסגרתה עו"ד ורו"ח רמי אריה עונה לשאלות ולהתלבטויות בנושא ומפרט כיצד עושים זאת? איך נכון לחלק את הרכוש? האם יש התנהלות שונה ל"ידועים בציבור"? האם זה בכלל כדאי?

***

1. לבעלי ולי יש דירה בבעלות משותפת. האם כדאי לנו למכור אותה, או שעדיף להשכיר ולהתחלק בדמי השכירות?

סוגיית המכירה או השכרה אינה בהכרח מיסויית בלבד, זו שאלה גם רגשית האם בני הזוג רוצים להמשיך בקשר ביניהם בבעלות על הדירה, ותלויה בכדאיות כלכלית של מכירת הדירה לעומת התשואה מהשכרה.

מבחינת המיסוי, ככל שמדובר בדירה יחידה של שני הזוג, אזי אין חשיבות למועד המכירה, בכל מקרה מגיע להם פטור מלא ממס שבח בהנחה שלא מדובר בדירת יוקרה. ככל שיש למי מהם דירה אחרת, או מי מהם מתכוון לקנות דירה חלופית, נראה שמכירת דירה מוקדם ככל האפשר תיטיב עם בני הזוג. אולם, אין לשלול לגמרי את כדאיות השכרת הדירה, היות ויש פטור מלא ממס להשכרה עד 5,100 ₪ לחודש או מסלול מס בשיעור של 10% בלבד, שהם בוודאי הטבות מס משמעותיות שלא קיימות במישורי השקעה אחרים.  

2. משכורתה החודשית של אשתי היא כ-40% יותר ממני. אנחנו מתגרשים "בטוב". איך נכון לחלק את הרכוש כך שהמס שנשלם יהיה הנמוך ביותר האפשרי?

חלוקת הרכוש המשותף בין בני הזוג פטורה ממס, לרבות לגבי נכסי נדל"ן, כל עוד החלוקה אינה כרוכה בתשלומים נוספים שבן זוג מביא ממקורות אחרים. לכן, אין משמעות לגובה השכר של מי מבני הזוג עובר להיפרדות.  

3. האם הורה גרוש זכאי להנחות מס מסוימות?

אכן כן, הורה גרוש זכאי להטבות בנקודות זיכוי נוספות בגין משפחה חד הורית, תשלום מזונות עבור ילדים ובעצם העובדה שהכנסותיו הפסיביות יחויבו במס ללא קשר להכנסת בן הזוג השני. גובה ההטבה עצמה עשוי להשתנות לגבי כל הורה גרוש לפי הכנסותיו.

4. אנחנו חיים יחד כמה שנים ומוגדרים כ"ידועים בציבור". לאחרונה החלטנו להיפרד. האם העובדה שלא התחתנו ברבנות משנה את ההתייחסות של רשויות המס ?

לפי חוק מיסוי מקרקעין, מוגדר מעמד הידועים בציבור כמעמדם של בני זוג נשואים והמיסוי יחול בהתאם. אולם, לגבי מס הכנסה אין הכרה בידועים בציבור בדומה לזוג נשוי. אולם, בפועל המיסוי על חלוקה בין בני זוג ידועים בציבור הוא זהה לחלוקה בין בני זוג נשואים. ולא יחול מס ככל שהחלוקה היא מתוך נכסי בני הזוג בלבד, אשר באופן טבעי מחצית מהם שייכת לכל אחד מהם.    

5. אשתי ואני, שנינו בגילאי ה-60 ונשואים כ-30 שנים, ויש לנו 2 ילדים. במהלך חיינו המשותפים, צברנו נכסים בגובה של כ-5 מיליון ש"ח. ברור לנו שנרצה להוריש את הנכסים לילדים ולנכדים, אבל אנחנו לא רוצים לאבד את ערכם בגלל הגירושין. מה עלינו לעשות?

אכן עקב הגירושין או כתוצאה ממכירה מהירה עלולים להפסיד שווי במכירת הנכסים. לכן, מוצע לבני הזוג להעביר את הרכוש במתנה לילדים ולנכדים בהקדם, או להקים קרן נאמנות אליה יועברו הנכסים אשר תשמור על הנכסים לטובת הילדים והנכדים וגם תימנע אובדנם או חלוקתם ותשמור את הנכסים בידי הילדים והנכדים בלבד ללא אפשרות לבני זוגם או לאחרים לקבל בהם חלק בהם. ניתן להעביר את המתנה בתנאים מגבילים וכך גם לקבוע תנאים לנאמן בקרן הנאמנות, כל מקרה לגופו.

6. יש לי קרן פנסיה כבר 25 שנים, ולהבנתי - היא גם שייכת לבת הזוג שלי. אני חושש לפדות את הקרן, כי אז שנינו ניפגע מבחינה מיסויית. מה עלי לעשות?

אין צורך לפדות את קרן הפנסיה היות ולפי החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני הזוג, ניתן לפצל את קרן הפנסיה לכל אחד מבני הזוג, מחצית לכל אחד מהם, או לפי שיעור חלוקה שייקבע על ידי בית המשפט.

בהתאם להוראות המס, בגין חלוקת חסכון פנסיוני יש לנכות מס בשיעור מוחלט של 21%, בגין חלק הנכסים העולה על מכפלת תקרת הקצבה המזכה במכפיל ההמרה להון (דהיינו, מעל ל-1.5 מיליון ₪). המס שינוכה יושת על שני בני הזוג באופן שווה.

7. אנחנו עומדים להתגרש, יש ברשותנו דירה משותפת - ובכוונת שנינו לרכוש דירות נפרדות. מה סדר העולות הנכון במקרה כזה מבחינה מיסויית? האם נכון קודם למכור ואז לקנות דירות נפרדות – או שאולי להיפך?

ניתן למכור את הדירה המשותפת או לעכב את מכירתה עד חלוף 24 חודשים, או 12 חודשים ככל שהחוק יתוקן לפי עמדת משרד האוצר. זאת, ככל שהדירה המשותפת היא דירה יחידה של בני הזוג. במידה ולבני הזוג או לאחד מהם יש דירה נוספת, הרי לגביהם או לגביו בהתאמה, אין חשיבות למועד מכירת הדירה.   

8. יש לנו דירה משותפת שהיא ישנה יחסית בבניין שצפוי לעבור תהליך של התחדשות עירונית ("פינוי בינוי" או תמ"א 38). כיצד עלינו להתייחס לכך בחלוקת הרכוש?

 עצם קיום הזכות להתחדשות עירונית אינו משנה בחלוקת הרכוש ובשיעור המס שיחול בעת הגירושין. לפי תיקון שעבר לאחרונה בחוק גם לאחר הריסת הדירה ובניית הדירה החלופית תיחשב הזכות כדירת מגורים לצורך הטבות המס לדירת מגורים.  

 

(*) רמי אריה עו"ד רו"ח הוא שותף בכיר במשרד משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, נס, קנטור, גוטמן, עמית גרוס ושות'.

(*) לפרטים נוספים ויצירת קשר –  לחץ כאן

 

 

לקריאת הכתבה המלאה בעיתון "ישראל היום" – לחץ כאן

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני