ralc.co.il

true

כדאי למהר ולדווח על הכנסות מנכסים והשקעות בחו"ל

06.04.2008

כדאי למהר לדווח על הכנסות מהשקעות ומנכסים בחו"ל

רמי אריה עו"ד רו"ח

בעלי נכסים המניבים הכנסות מחוץ לישראל, עדיין לא הפנימו את השינוי בשיטת המיסוי בישראל מינואר 2003, לשיטה הפרסונאלית. כלומר חובת דיווח ותשלום מס החלה על תושב ישראל על הכנסותיו מישראל ומחוץ לישראל. זאת בניגוד למצב המיסויי שהיה קיים עד לתום שנת 2002, לפיו, ברוב המקרים לא הייתה חבות בתשלום מס בשל הכנסות מחוץ לישראל.

להרבה ישראלים יש נכסים בחו"ל, כגון: מניות או אופציות בחברות זרות, מקרקעין, בניינים ונדל"ן אחר במדינה זרה, כספים שהשקיעו בחשבונות בנקים בחו"ל, זכויות בפטנטים, תמלוגים ועוד. לעניין זה, אין זה משנה האם הנכסים התקבלו בירושה או במתנה, נרכשו או הופקדו. עצם החזקת נכסים אלה כבר יוצרת חובת דיווח לפקיד המסוקבלת הכנסות מהם יוצרת חבות במס שיש לדווח עליה לפי הוראות דיני המס בישראל ובהתחשב באמנה למניעת כפל מס באם נערכה בין ישראל לבין המדינה הזרה שממנה מתקבלות ההכנסות.

רשות המיסים כבר לא מחכה והיא החלה לפעול בקשיחות כנגד מעלימי ההכנסות מחו"ל. בחודשים האחרונים נודע על מעצרים וחקירות פליליות המתנהלות כנגד משקיעים ישראלים שקיבלו הכנסות מהשקעות בנדל"ן במזרח אירופה ולא טרחו לדווח על כך לפקיד השומה בישראל.

מסתבר כי כיום בעידן הגלובליזציה קל הרבה יותר לרשות המיסים בישראל לקבל מידע על נכסים והכנסות שמקבלים בעלי דרכון ישראלי מחו"ל. זכות קבלת המידע מרשויות המס בחו"ל כלולה בסעיף מפורש בכל האמנות למניעת כפל מס שישראל קשורה בהן עם יותר מ- 70 מדינות ברחבי העולם ובהן מרבית מדינות מזרח אירופה. יותר מזה, הנגישות של רשות המיסים לדוחות ביקורת הגבולות בישראל היא מיידית והיא יכולה לעקוב בקלות אחר כל יציאה וכניסה לישראל ואת מספרם בתקופה מסוימת, כדי לזהות את הנוסעים לצרכים עסקיים. נזכיר כי לפי החוק המחזיק באזרחות ישראל, חייב לזהות את עצמו בכניסה וביציאה בישראל אך ורק לפי דרכונו הישראלי.

החיוב בדיווח שנתי רגיל או דיווח מקוצר, בשל החזקת נכסים בחו"ל, בנוסף, להוראות הדיווח הרגילות החלות על כל תושב ישראל בשל הכנסותיו בישראל, חל במקרים הבאים:

1. החזקה של זכות כלשהיא כגון: מניות, אופציות, המירים - בחבר בני אדם תושב חוץ. זאת ללא קשר למהות הזכות וסכומה. למעט, באם הם של חברה שניירות הערך שלה נסחרות בבורסה. כך שגם החזקה שולית כל שהיא בזכויות ומניות בחברה מחוץ לישראל שאינה נסחרת, מחייבת בדיווח לפקיד המס בישראל. זאת אף אם אין למחזיק כל הכנסה שהיא מהחזקה זו בשנת המס.

2. החזקה של נכסי חוץ אחרים כגון: נכסי מקרקעין, נכסי מיטלטלין, פטנטים, וכדומה במדינה זרה, בתנאי ששוויים הוא לפחות 1,593,000 ₪ ויותר.

3. החזקת חשבון בבנק מחוץ לישראל , שסך הסכומים המופקדים בו, היא בסך של 1,593,000 ₪ ויותר.

4. יוצר או נהנה בנאמנות שקיבל ממנה סכום העולה על 100,000 ₪ בשנת המס.

5. בעל שליטה המחזיק במישרין או בעקיפין ב- 10% או יותר בחברת משלח יד או בחברה נשלטת זרה, הרשומות בחו"ל.

6. אדם שעשה פעולה שהוגדרה בתקנות כתכנון מס בר דיווח .

הדיווח לגבי סוגי הכנסות מסוימות מחו"ל עד תקרות שנקבעו, יכול וייעשה במסגרת דיווח מקוצר שיכלול פרטים על ההכנסות מחו"ל ואת תשלום המס המתחייב בגינן. כמו כן, יש בתנאים מסוימים פטור מדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, למקבלי קצבה מחו"ל ועוד.

כפי שהוזכר מעלה, אי הדיווחעל ההכנסות בחו"ל ואף כאשר יש חובת דיווח ואין הכנסות, מהווה עברת מס ועלול להביא לנקיטת סנקציות פליליות בשל אי הדיווח. כמו כן, יש לזכור כי חובת הדיווח קמה כבר מינואר 2003.

כך שכדאי לאלו ששכחו לדווח למהר ולהגיש את הדיווחים תוך בקשה להקלות מסנקציות פליליות ואזרחיות, לפי נוהל גילוי מרצון שהוציאה רשות המיסים. לאור העובדה שרשות המיסים שמה דגש לאחרונה על איתור אלו שאינם מדווחים על הכנסותיהם מחו"ל, כדאי לעשות את הגילוי מרצון מהר ככל האפשר.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-1723-כדאי-למהר-ולדווח-על-הכנסות-מנכסים-והשקעות-בחו-ל.aspx

© כל הזכויות שמורות