ralc.co.il

true

שאלות נפוצות בענייני הבחירות לרשויות המקומיות - נובמבר 2008

24.08.2008

שאלות נפוצות בענייני הבחירות לרשויות המקומיות

11.11.2008

איילת פישמן, עו"ד – הפיקוח הארצי על הבחירות

אנו רוצים להתמודד כרשימה לבחירות למועצה- האם עלינו להירשם כעמותה?

אין חובה להירשם כעמותה לצורך התמודדות בבחירות לרשות מקומית. רישום כעמותה מאפשר לגוף המתמודד בבחירות לנהל את העניינים הכספיים כגוף מאוגד ולא כאנשים פרטיים. בכך נוצר יתרון ברישום כעמותה. מכל מקום, אם נרשמים כעמותה, יש להקפיד כי בחשבון הבנק של העמותה יתנהלו כל ההכנסות וההוצאות הקשורות בבחירות וכי בחשבון זה יתנהלו אך ורק ההכנסות וההוצאות האמורות.

האם עלינו להירשם כמפלגה?

לא.

מה עוד עלינו לעשות כדי שנוכל להתמודד בבחירות למועצת הרשות?

עליכם להגיש רשימת מועמדים למנהל הבחירות המכהן ברשות המקומית.

איך נדע מתי להגיד, והיכן להגיש רשימת מועמדים ואיך להגיש?

כ-63 יום לפני יום הבחירות תתפרסם מודעה גדולה מטעם מנהל הבחירות על כל לוחות המודעות בישוב. במודעה זו יפורט כל המידע הדרוש לשם הגשת רשימות מועמדים למועצת הרשות ולשם הגשת הצעות מועמד לראש הרשות. כך, למשל, יפורט במודעה זו באיזה ימים ושעות יקבל מנהל הבחירות את רשימות המועמדים, יימסר המען המדויק בו יהיה מנהל הבחירות, יפורט המספר המינימאלי של התומכים הנדרש לרשימה, העירבון הנדרש וכן יצוין במודעה היכן ניתן לקל את החוברות המשמשות להגשת רשימות מועמדים או הצעת מועמד לראש הרשות.

האם ניתן לקבל את החוברות להגשת הרשימות כבר עתה?

לא. החוברות יחולקו לציבור החל מיום פרסום המודעה האמורה.

איזה חוברת עליי לבקש לשם הגשת רשימה או הצעת מועמד?

(א) רשימה חדשה

חוברת ירוקה- להגשת רשימת מועמדים למועצה.

חוברת צהובה- להגשת הצעת מועמד לראש הרשות.

(ב) סיעה המועצה היוצאת

חוברת כחולה- להגשת רשימת מועמדים למועצה.

חוברת כתומה- להגשת הצעת מועמד לראש הרשות

יש דברים מיוחדים וחשובים שעלינו לדעת בעת הכנת החוברות?

כן.

(א) יש להקפיד מאוד שבדפי החוברת בהם מופיעים שמות המועמדים:

· לא יהיו מחיקות או הוספות בשמות המועמדים.

· לא יהיה שינוי סדר המועמדים.

· לא ישונה המספר הסידורי שליד שמות המועמדים.

· לא יהיו תיקונים בשמות המועמדים.

· לא תהיה החלפה של מועמד פלוני במועמד אחר.

החוק קובע כי מנהל הבחירות לא יקבל רשימת מועמדים שנעשה בה אחד מהנ"ל.

(ב) בחוברות הירוקות והצהובות יש תצהיר של בא כוח הרשימה החייב להינתן בפני עורך דין. החוק קובע כי ללא תצהיר כאמור לא יאשר מנהל הבחירות את הרשימה או הצעת מועמד.

(ג) אם רשימה חדשה (חוברת ירוקה) החתימה תומכים במספר חוברות, יש להקפיד על כך שבכל החוברות יופיעו אותם מועמדים ובאותו סדר. חוברת בה יהיו מועמדים שלא באותו סדר או מועמדים שונים - לא ייחשבו חתימות התומכים שבה.

(ד) רשימה חדשה חייבת להפקיד בידי מנהל הבחירות עירבון בשיק בנקאי.

האם כל רשימת מועמדים חייבת בחתימות תמיכה ובעירבון?

לא. רק רשימות חדשות, דהיינו רשימות שאין להן ייצוג במועצה היוצאת חייבות בחתימות תמיכה ובעירבון.

מה שיעור העירבון וכמה חתימות תמיכה דרושות?

שיעור העירבון ומספר החתימות התמיכה משתנות מישוב לישוב. המספר המדויק יתפרסם במודעה האמורה. מספר החתימות המקסימאלי הוא כלהלן:

רשימה למועצה- 200 חתימות

הצעת מועמד לראש הראשות- 750 חתימות

מספר תושבים

עד 5000

5001 עד 25000

25001 עד 100,000

למעלה מ- 100,000

סכום העירבון בהתאמה הוא:

4,000 ₪

8,000 ₪

19,000 ₪

23,000 ₪

מהו המועד למסירת העירבון לרשימה חדשה?

החוק קובע כי מועד מסירת העירבון הוא עם מסירת רשימת המועמדים (או הצעת מועמד לראש רשות) למנהל הבחירות, אולם סעיף נוסף קובע כי ניתן למסור את העירבון לא יאוחר מהיום ה-30 שלפני יום הבחירות.

עם הגשת העירבון, יש לציין את פרטי חשבון הבנק שאליו יוחזר הכסף אם זכתה הרשימה במנדט.

לשם הבהרה- המועד להגשת רשימות המועמדים הוא ביום ה-34 וה-33 שלפני יום הבחירות והמועד האחרון למסירת העירבון הוא כאמור 3 ימים לאחר מכן, לא יאוחר מהיום ה-30 שלפני יום הבחירות.

מה קורה אם לא מוסרים עירבון?

החוק קובע כי אם לא נמסר עירבון עד המועד האחרון האמור לעיל- יראו את רשימת המועמדים כאילו לא הוגשה כלל!

אני חבר במועצה של הרשות ומעוניין להתמודד, מה עליי לעשות?

(א) לא יאוחר מהיום ה-66 שלפני יום הבחירות תתכנס מועצת הרשות המקומית לשם קביעת הסיעות של המועצה היוצאת. בישיבה זו אמור כל חבר מועצה להודיע לאיזו סיעה הוא מזדהה (שייך) ומי בא כוח הסיעה.

(ב) בישיבה זו רשאי כל חבר מועצה להזדהות לכל סיעה לפי רצונו ואין חשיבות לשאלה מטעם איזו סיעה נבחר בבחירות הקודמות.

(ג) האותיות והכינוי המוצהרים בישיבת ההזדהות הינם חסרי משמעות ואינם מקנים זכויות כלשהן.

מי זכאי למימון הבחירות?

כל סיעה במועצה היוצאת וכל רשימת מועמדים חדשה זכאית לקבל מימון בחירות.

איך מחשבים את המימון?

(א) החוק קובע סכום מסוים בגין כל בוחר הרשום בפנקס הבוחרים של הרשות. כיום הסכום הוא 42 ₪ לבוחר.

(ב) נניח כי בישוב יש 20,000 בוחרים. סכום המימון עבור כל הישוב הוא המכפלה של שני הסכומים 20,000 * 42, דהיינו: 840,000 ₪. את סכום המימון לישוב מחלקים במספר חברי המועצה שעומדת להיבחר. נניח שבישוב המדובר עומדים לבחירה 15 חברי מועצה. 15: 56,000 ₪= 840,000. סכום זה הוא המימון בגין כל מנדט באותו ישוב.

(ג) לכל רשימת מועמדים מגיע מימון לפי מספר המנדטים שתזכה בו בבחירות. כלומר, רשימה שתזכה במנדט אחד (לפי הדוגמא לעיל) תהיה זכאית ל: 56,000 ₪ והרשימה שתזכה ב-2 מנדטים תהיה זכאית ל- 11,000 ₪ וכן הלאה.

איך ומתי נדע את נתוני המימון האמיתיים לכל ישוב?

כ-66 יום לפני יום הבחירות אנו נפרסם מודעות בהן יימסרו עיקרי חוק המימון, עיקרי לוח הזמנים לפעולות לפי חוק המימון וכן המענים בהם ניתן לקבל טפסים לבקשות למימון.

יש לעיין במודעות ולפעול לפיהן.

האם כדי לקבל מימון עליי להגיש בקשה למימון או די בכך שאזכה במנדטים?

החוק קובע כי תנאי מוקדם לתשלום המימון הוא הגשת בקשה ובמועד. אם לא תוגש בקשה עד המועד הקבוע החוק- לא תזכה הרשימה במימון גם אם תזכה במנדטים.

הוא המועד האחרון להגיש בקשה למימון?

בקשות למימון ניתן להגיש החל מ-7 ימים לאחר הזדהות הסיעות במועצה (דהיינו 59 יום לפני הבחירות) ועד 5 ימים לפני הבחירות.

איך אדע איזה טופס מימון עלי להגיש?

סיעה המועצה היוצאת- טופס צהוב.

רשימה חדשה- טופס ורוד.

האם יש הכנות מקדימות להגשת הבקשה למימון?

כן. כמפורט להלן:

(א) בגוף הטופס יש תצהיר, יש לחתום על התצהיר בפני עו"ד ועל עוה"ד לאשר התצהיר.

(ב) בטופס יש למלא פרטי חשבון בנק ולפיכך יש לפתוח חשבון בנק בטרם הגשת הטופס.

(ג) לטופס יש לצרף הסכמת רואה חשבון ולפיכך יש להתקשר עם רו"ח בטרם הגשת הטופס.

על שם מי צריך להיות חשבון הבנק?

מבחינתנו אין חשיבות לשמו של בעל החשבון.

גם למבקר המדינה אין עניין במיהותו של בעל החשבון אולם, כאמור לעיל, כל העניינים הכספיים הקשורים בבחירות חייבים להתנהל דרך חשבון זה ורק אותם עניינים.

כמובן שאם רשמתם עמותה- החשבון יהיה ע"ש העמותה.

האם כל מי שהגיש בקשה למימון זכאי למקדמת מימון?

כן.

מהו שיעור המקדמה?

(א) בתשובה לשאלה מס' 14 הבאנו דוגמא לחישוב סכום המימון המגיע לרשימה ביישוב מסוים.

(ב) לפי אותה דוגמא סכום המימון באותו ישוב עבור מנדט הוא 56,000 ₪.

(ג) המקדמה היא 60% מסכום המימון למנדט באותו ישוב, דהיינו, 33,600 ₪ ולפיכך:

· סיעה במועצה היוצאת זכאית למקדמה כאילו מספר המנדטים שזכתה בהם בבחירות שווה למספר חבריה בהזדהות. אם לדוגמא בישוב הנ"ל, לסיעה במועצה היוצאת יש 2 חברים – הסיעה תהיה זכאית למקדמה של 67,200 ₪.

· רשימה חדשה זכאית לקבל מקדמה בשיעור 60% משווי מנדט אחד באותה רשות. כלומר רשימה חדשה רואים אותה לעניין חישוב המקדמה, כאילו היא סיעה בת חבר אחד במועצה היוצאת.

מה עלינו לעשות כדי לקבל מקדמה?

עליכם לפעול כלהלן:

(א) לציין בטופס הבקשה למימון כי אתם מבקשים מקדמה וכן יתר הפרטים השייכים לעניין הרשומים בטופס.

(ב) עליכם לצרף ערבות בנקאית בשיעור המקדמה בתוספת 10% מהמקדמה. כך למשל לפי הדוגמא שלעיל- המקדמה למנדט אחד באותו ישוב היא 33,600 ₪ ולפיכך הערבות הבנקאית צריכה להיות על סכום של 36,960 ₪.

(ג) נוסח הערבות הבנקאית מצורף לטופס הבקשה למימון ונוסחים שונים ואחרים לא יתקבלו.

האם חייבים להגיש את הערבות הבנקאית יחד עם הבקשה למימון?

לא.

ניתן להעביר אלינו את הערבות הבנקאית במועד מאוחר יותר, ומקדמה תשולם רק לאחר שנקבל ערבות בנקאית. אולם את הבקשה למימון יש להגיש במועד!!!

האם הערבות הבנקאית חייבת להיות על כך סכום המקדמה או שניתן למסור ערבות בנקאית קטנה יותר?

ניתן למסור ערבות בנקאית קטנה מסכום המקדמה המגיע. סכום המקדמה יוקטן בהתאם.

אם הגשנו ערבות בנקאית על חלק מסכום המקדמה המגיע, האם ניתן להגיש אחר כך עוד ערבות בנקאית?

כן. ניתן לקבל המקדמה המגיעה במספר שלבים.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-1915-שאלות-נפוצות-בענייני-הבחירות-לרשויות-המקומיות-נובמבר-2008.aspx

© כל הזכויות שמורות