ralc.co.il

true

האם סינגפור היא ההונג קונג החדשה?

31.08.2009

האם סינגפור היא ההונג קונג החדשה?

קומפני אקספרס ישראל

 

העיר-מדינה סינגפור, הממוקמת בדרום מזרח אסיה, היא כלכלת שוק חופשי מפותחת ומצליחה שנהנית מאווירה פתוחה ונקייה משחיתות, מחירים יציבים, מס נמוך ותמ"ג גבוה המשתווה לזה של רוב המדינות באירופה המערבית.

סקירה היסטורית וכלכלית

הרפובליקה של סינגפור היא אי המשתרע על 700 קמ"ר בין אינדונזיה למלזיה. העיר, שיוסדה כמושבת מסחר בריטית ב-1819, היוותה תחנה אסטרטגית וחשובה למסחר ימי באימפריה הבריטית במאות ה-19 וה-20.

לאחר מלחמת העולם השנייה ובעקבות הדה-קולוניזציה הצטרפה סינגפור ב-1963 לברית עם מלזיה. לאחר שנתיים הפכה סינגפור לרפובליקה עצמאית. כתוצאה מכך היא הפכה לאחת המדינות המשגשגות בעולם, למדינה בעלת קשרי מסחר בינלאומיים חזקים ולאחד הנמלים הבינלאומיים העמוסים ביותר.

סינגפור היא רפובליקה פרלמנטארית מאז שקיבלה את עצמאותה. כחלק ממורשתו של השלטון הבריטי, המערכת המשפטית של סינגפור מבוססת על מערכת החוק הבריטית. השפה האנגלית היא אחת מארבע השפות הרשמיות של האי לצד סינית, מלאית וטמילית.

כ-75% מאוכלוסיית סינגפור המונה 4.65 מיליון בני אדם הם ממוצא סיני, אך ישנם גם מיעוטים משמעותיים של מלאים והודים. בעיר יש נוכחות רב-לאומית מכובדת של מומחים מאירופה, צפון אמריקה ומכל מקום בעולם. המטבע של סינגפור הוא דולר סינגפורי. במהלך 2009 היה ערכו של 1 דולר אמריקאי שווה ל-1.41 דולר סינגפורי.

בעבר, כלכלת סינגפור היתה תלויה בייצוא, במיוחד של מוצרי חשמל, והיא נפגעה קשות מההתמוטטות המגזר הטכנולוגי בסוף המאה. התפרצות מחלת ה-SARS ב-2003 בלמה את תהליך ההתאוששות שלה ופגעה בתיירות ובהוצאות הצרכנים. למרות זאת, תמריצים כספיים, בשילוב עם שיעורי ריבית נמוכים, עלייה בייצוא וגמישות פנימית הביאו להתאוששות ב-2004: התמ"ג עלה ב-8%, הגידול המוצלח ביותר של כלכלת המדינה מאז 2000. הצמיחה הממשית בתמ"ג עמדה בממוצע על 7% בין 2004 ל-2007, אך היא צנחה ל-1.2% ב-2008.

הממשלה, בראשותו של ראש הממשלה לי הסיין לונג, ביצעה רפורמות "ידידותיות למשקיע" בכדי לגוון את הכלכלה ולחזקה. שאיפת הממשלה היא לחזק את מעמדה של סינגפור עד שתהיה למרכז של דרום אסיה להשקעות ולשירותים הפיננסיים, מעמד שהונג קונג מחזיקה בו כעת.

הסכמי מסחר

כחברה ב-ASEN, איגוד מדינות דרום אסיה, סינגפור תרוויח מהשתתפותה באזור הסחר החופשי העולמי הגדול ביותר. סין התחייבה לקצץ במכס על סחורות מסוימות בתוך הקבוצה המונה 10 המדינות, בהן ברוני, קמבודיה, אינדונזיה, לאוס, מלזיה, מיאנמר, הפיליפינים, תאילנד ווייטנאם. יפן ודרום קוריאה ישתתפו גם הן בתהליך קיצוץ המכס.

העסקה תביא לקיצוצים במכס למשך יותר מחמש שנים, ותוביל לתהליך של אינטגרציה כלכלית באזור. בנוסף, סינגפור צפויה להרוויח גם מהסכם סחר חופשי שחתמה עם סין באוקטובר 2008.

סבב המשא ומתן הראשון על הסכם סחר חופשי בין סינגפור לקוסטה ריקה שנערך באפריל התמקד בגיבוש חבילת אמצעים שנועדה להקל על הסחר בסחורות ושירותים, לקדם השקעות דו-צדדיות ולמצוא דרכים שיהפכו את הליכי המכס לפשוטים יותר.

הסחר הדו-צדדי בין סינגפור לדרום קוריאה כמעט והוכפל ב-2008 כשהגיע ל-25 מיליארד דולר, לאחר כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי בין קוריאה לסינגפור ב-2006. כמו כן נחשף כי השקעותיה של דרום קוריאה בסינגפור גדלו ביותר מ-800 דולר בשלוש השנים מאז הצגת ההסכם.

מס

עבור תושבים אינדיבידואליים, משטר המס של סינגפור נחשב לנוח במיוחד. מס רווחי הון מוטל רק בנסיבות מסוימות, אין מס מתנות ושיעור מס העיזבון עומד על 5% עבור נכסים עד ל-5.7 מיליארד דולר, ועל 10% מעל סכום זה. שיעורי מס ההכנסה האישי בסינגפור הם גם נמוכים יחסית: תושבים יחידים ממוסים בשיעורים פרוגרסיביים של עד 20% (השיעור הופחת מ-22% ב-2006) על הכנסה שהצטברה או התקבלה בסינגפור.

החל מה-1 בינואר 2004, הכנסה זרה שהתקבלה הוא הוערכה כהכנסה שהתקבלה על ידי תושב יחיד בסינגפור אינה כפופה יותר למס הכנסה סינגפורי, אלא אם כן היא התקבלה באמצעות שותפות בסינגפור.

עובד זר הנוכח בסינגפור למשך יותר מ-60 יום, אך פחות מ-183 יום בשנה קלנדארית, כפוף לשיעור של 15% מס על הכנסת עבודה שכירה נטו, או לחלופין כפוף למס בתור תושב על הכנסת העבודה השכירה, לפי השיעור הגבוה מביניהם.

יחידים זרים המועסקים בסינגפור למשך 60 יום או פחות פטורים ממס על הכנסת עבודה שכירה. הכנסה אחרת שהתקבלה בסינגפור על ידי זרים כפופה למס בשיעור מס חברות, מלבד הכנסה מריבית שמקורה במוסדות פיננסיים מאושרים בסינגפור, שהינם פטורים ממס.

שיעור מס החברות הוא 18%, אך הוא יופחת ל-17% ב-2010.

תקציב 2009 מציע מגוון תמריצים לסיוע לעסקים:

  • הפסדי מסחר והקצבת הון לשנים 2009 ו-2010 יכולים להיגרר אחורה ולהיות מופעלים כנגד הכנסה הניתנת להערכה של שלוש השנים הקודמות המיידיות, עד ל-200 אלף דולר סינגפורי.
  • עסקים שהיו להם הוצאות חידוש ושיפוץ בתקופות הבסיס עבור 2010 ו-2011 יכולים לנכות את ההוצאות הללו בשנה אחת במקום תקופה של יותר מ-5 שנים, בהתאם לכיסוי של 150 אלף דולר סינגפורי לכל תקופה רלוונטית של שלוש שנים.
  • חברות מתחילות מוגבלות בערבות יהיו רשאיות להיות לבקש פטור ממס, החל מ-2010.
  • תוצג מסגרת מס חדשה להתמזגויות.
  • רשימה מואצת של הקצבת הון תהיה מותרת על מכונות שנרכשו בתקופות הבסיס עבור 2010 ו-2011. הקצבת הון מחושבת על בסיס 75% מהוצאת ההון לשנה הראשונה, ועל 25% מהוצאות ההון לשנה השנייה. במסגרת תכנית ה-BTS, פטור מניכוי מס במקור יכול להיות מוענק בהתאם לריבית המשולמת על הלוואה שנלקחה על ידי מפעלי תובלה ממלווה מחוץ לסינגפור, כדי לרכוש אוניה של סינגפור. פטור זה נועד לאוניות הרשומות אצל רשם האוניות הסינגפורי (SRS) בכל תאריך החל מה-1 בינואר 2009 עד ה-31 בדצמבר 2013.
  • התכניות לפטור ממס למשקיעים זרים וקרנות מקומיות העונות על התנאים, תכנית תמריצי המס לחברות נאמנויות מאושרות ותמריצים לחברות במגזר הפיננסי יוגברו באמצעות הרחבת רשימת הכנסות והשקעות מסוימות.
  • התנאים לניכוי המס על הערכה קבוצתית של סכום ההפסד (collective impairment) הנעשה על ידי בנקים, בנקים למסחר או חברות פיננסיות בהתאם להערות 612, 811 ו-1005 של הרשות המוניטארית של סינגפור (MAS), יורחב לשלוש שנים נוספות, בכפוף לתנאים.

לסינגפור יש כיום אמנות מס עם 55 מדינות. הבולטות בהן הן האמנות עם אוסטרליה, בלגיה, קנדה, סין, צרפת, גרמניה (הממתינה לאישור), הודו, איטליה, יפן, רוסיה, דרום אפריקה ובריטניה. אמנות מוגבלות נחתמו גם עם בחריין, צ'ילה, הונג קונג, עומאן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וארה"ב.

ההסכמים בין סינגפור לצ'ילה, הונג קונג, עומאן, ערב הסעודית וארה"ב נוגעים אך ורק לתובלה אווירית בינלאומית או תובלה ימית. אמנות עם סלובקיה ולוב ייחתמו בקרוב.

התשלומים הסוציאליים ב-2005 לקופת הגמל המרכזית, CFP, הגיע ל-36% מהמשכורת נטו (16% מהמעסיק, 20% מהעובד), אך הם בגדר אפשרות בלבד עבור התושבים הארעיים.

עבור זרים, ניכוי מס במקור מוטל על הכנסה שמקורה בסינגפור בשיעורים משתנים. על הכנסה ממקור זר לא מוטל מס.

בתקציב של פברואר 2005 הודיע ראש הממשלה ושר האוצר, לי הסיין לונג, על סדרה של יוזמות מס חדשות שנועדו לתת תמריץ לתעשיית ניהול ההון של העיר.

תחום הגשת דו"חות המס המקוונים מפותח מאוד בסינגפור: כאשר רשות מס הכנסה הודיעה שהתאריך האחרון להגשת טפסים מקוונים הוא ב-18 באפריל 2009,  962 אלף משלמי מסים הגישו את דו"חות המס המקוונים שלהם, והציבו שיא חדש של שיעור הגשת טפסים ברשת - 91%. זוהי עלייה של 4% בהשוואה לשיעור של 87% בשנה שעברה.

מגזרי השקעה

נדל"ן

סינגפור מתגלה כשחקן מקורי בשוק הנדל"ן המתפתח באזור. ב-2005, דו"ח של סטנדרד אנד פורס, S&P, ציין כי סינגפור, עם הון של יותר ממיליארד דולר שגויס מאז 2002, הופכת להיות שחקן מפתח בתחום קרנות ההשקעות בנדל"ן באזור.

קרנות להשקעות בנדל"ן (REIT) הן בין החברות הציבוריות היחידות שמחזיקות בבעלות, וברוב המקרים גם מנהלות באופן פעיל נדל"ן מסחרי מחולל הכנסה. באופן כללי, רוב ההכנסה של פירמות מועברת למשקיעים ללא מיסוי ברמת החברה. בסינגפור, דיבידנדים של קרן להשקעות בנדל"ן פטורים ממס בתנאי שיותר מ-90% מההכנסה של הפירמה מחולקים למשקיעים. רובן הגדול של הקרנות הרשומות להשקעות בנדל"ן בעיר בחרו לעשות זאת.

לפי S&P, השילוב בין יתרונות מס וגורמים אחרים כגון כוח עבודה מוכשר ומשכיל, מערכת משפטית ברורה ודירוג אשראי של  AAA הפכו את סינגפור למיקום המועדף לרישום מניות עבור בעלי נדל"ן אזורי רבים.

במטרה לעורר עניין זר בזירה המקומית לקרנות להשקעות בנדל"ן, הודיע ראש הממשלה לי בתקציב 2005 כי משקיעים זרים שאינם פרטיים יעודדו להשקיע בשוק הנדל"ן של סינגפור, בעזרת קיצוץ בניכוי מס במקור על חלוקת קרנות להשקעות בנדל"ן מ-20% ל-10%, למשך תקופה של חמש שנים. בנוסף, כדי למשוך רישומים נוספים של קרנות כאלו, הממשלה מעוניינת לבטל מס בולים על אמצעי ההעברה של נכסים בסינגפור לקרנות להשקעות בנדל"ן הצפויות להירשם, או שכבר נרשמו בבורסה של סינגפור, לתקופה של חמש שנים.

קרנות

שינויים רגולאריים שנעשו בידי הרשויות בסינגפור גרמו למנהלי קרנות בינלאומיות רבים להעביר את הפעילות שלהם לסינגפור. "ניו סטאר", שהרחיבה את פעילותה מהונג קונג לסינגפור ב-2005, היא דוגמה לקרנות המרכזיות שנמשכו לעיר. משמעות השינויים הרגולאריים בסינגפור היתה שמנהלי הקרנות הבינלאומיות לא נדרשו יותר לנוכחות פיזית בטריטוריה, והורשו להפוך את הקרנות שלהם לנגישות באמצעות בנקים פרטיים.

בעוד יפן והונג קונג שולטות בתחום ניהול קרנות הגידור באזור, סינגפור מתגלה כאחד המיקומים המועדפים באסיה עבור מנהלי קרנות הגידור.

נראה שסינגפור עולה במהירות בסולם קרנות הגידור, בעיקר הודות להליך הרישום הפשוט יחסית - נושא שמנהלי קרנות הגידור רואים בו כנושא קריטי בקבלת ההחלטה היכן להקים את הקרן. בעוד רישום קרן בסינגפור עשוי לארוך כשבועיים, בהונג קונג התהליך עלול להתפרש על פני מספר חודשים. כתוצאה מכך, הצליחה המדינה לעניין כמה קרנות אמריקאיות גדולות כגון "טיודור", "אוורסט" ו"מון קפיטל".

כמו כן, במסגרת השינויים שנועדו לסייע לעידוד הצמיחה במגזר השירותים הפיננסיים, הודיע ראש הממשלה לי בפברואר 2005 כי מנהלי קרנות חדשות יקבלו תקופת חסד של 12 חודשים כדי לענות על הדרישה לפיה 80% מהון המניה חייב לבוא ממשקיעים זרים, זאת כדי לקבל שיעור מס של 10% על הכנסת מס (fee income).

בסינגפור ישנם שווקים משגשגים למסחר בניירות ערך: באוקטובר 2008 הודיעה הבורסה של סינגפור כי גם שוק הנגזרות וגם שוק תעודות הסל שלה  (ETF) שברו שיאים חדשים בספטמבר 2008.

שיא של 17,369,505 חוזים נסחרו ברבעון יולי-ספטמבר של 2008, עלייה של 17% לעומת 14,831,554 חוזים בשיא הקודם שנרשם ברבעון ינואר-מרץ של 2008.

בספטמבר, נסחר מספר כולל של 6,483,272 חוזים. מדובר בכ-11% יותר מהשיא הקודם של 5,842,187 חוזים שנסחרו ביולי 2008, ועליה של 68% לעומת 3,854,634 חוזים שנסחרו בספטמבר 2007.

כמו כן, בספטמבר 2008 הגיעו החוזים העתידיים של מדד ה-SGX ניקיי 225 לשיא חודשי חדש של 3,064,898 חוזים שנסחרו, עלייה של 18% לעומת השיא הקודם של אוגוסט 2007 – 2,603,567 חוזים.

למעשה, הכמות הכוללת של החוזים העתידיים וחוזי האופציה שנסחרו בתשעת החודשים הראשונים של 2008 כבר עברו את הכמות הכוללת של שנת 2007 כולה.

בנקאות אסלאמית

סינגפור מתכוונת להפוך למרכז הבנקאות האסלאמית, במיוחד בתחום ניהול ההון. על אף שעומדים בפניה אתגרים רבים, בהם יצירת מערכת רגולציה, ישנם כמעט 270 מיליון מוסלמים תושבי מלזיה ואינדונזיה שנמצאים קרוב מאוד לסינגפור. העיר גם משכה עניין ממשקיעים במזרח התיכון.

כדי להשלים את הפערים עם מרכזי בנקאות אסלאמיים אחרים כגון לבואן ואיחוד האמירויות הערביות, הודיע ראש הממשלה לי בתקציב 2005 על חוקים המבטלים את המיסוי הכפול על עסקאות רכוש העונות על כללי ה"שריעה" – מערכת החוקים האסלאמית. התקציב גם העניק לאגרות חוב אסלאמיות את אותו יחס מס שניתן למימון קונבנציונאלי.

בתחילת 2009, הודיעה הרשות המוניטארית של סינגפור על השלמת שירות הנפקת ה"סוקוק" (אגרת חוב אסלאמית), שיספק נכסים רגולאריים העונים על חוקי השריעה.

עבדאללה חסן סייף, יו"ר הבנק האסלאמי של אסיה, אמר בטקס חניכת השירות כי הבנק שלו יזמין סוקוק תוך זמן קצר, וכך יהפוך הבנק למשקיע הראשון בתכנית.

הרשות המוניטארית של סינגפור הודיעה כי בנקים סינגפוריים ייכנסו לעמדה של Murabaha, שיטה מוסלמית לעקיפת האיסור על קבלת רווחים מריבית – ויציעו מימון של  Ijarah Wal Iqtina עם אפקט מיידי.

מימון Ijarah Wal Iqtina הוא מעין הסכם קנייה בתשלומים בין הבנק ובין הלקוח, כשהבנק "מחכיר" ציוד או נכסים אחרים ללקוח שלו לתקופה קבועה, שלאחריה הבעלות מועברת ללקוח.

הרשות המוניטארית של סינגפור "נשבעה" בהודעה שפרסמה כי "נמשיך לעבוד בצמוד לתעשייה כדי להבטיח שמסגרת המס, המסגרת הרגולארית שלנו ותנאים ותשתיות נחוצים אחרים זמינים כדי לעודד ניהול סיכונים מוצלח וצמיחה נוספת במימון האסלאמי בסינגפור".

תושבות בסינגפור

במסגרת התכנית של סינגפור ל"משקיע הגלובאלי", משקיעים זרים עם הון ממשי ועבר יזמי מוצלח יכולים להגיש בקשה לתושבות קבועה. זרים שיש להם נכסים עצמיים נטו בשווי של לפחות 20 מיליון דולר ושהעבירו לפחות 5 מיליון דולר של נכסים פיננסיים למוסד פיננסי המוסדר על ידי הרשות המוניטארית של סינגפור, רשאי להגיש בקשה לתושבות קבועה במסגרת "התכנית למשקיע הפיננסי". ניתן להשיג את טפסי הבקשה במוסדות המוסדרים של הרשות המוניטארית של סינגפור או במזכירות "התכנית למשקיע הפיננסי" של מחלקת המרכז לפיתוח כלכלי.

כמו כן, מי שנולד בהונג קונג או שיכול להציג הוכחה שיש לו, או שהיו לו זכויות למגורים בהונג קונג, יכול גם הוא להגיש בקשה לאישור עקרוני לתושבות קבועה.

ב-2005 היתה העמלה על אשרת כניסה 100 דולר סינגפורי, והעמלה על אשרת כניסה מחודשת עמדה על 10 דולר סינגפורי לכל שנה. עבור זרים שביקשו ויזה, היתה העמלה 20 דולר סינגפורי לכל הנפקה. תהליך הבקשה אורך כ-3 חודשים.

שכירה ומכירה של נכסים

משמעות הזמינות המוגבלת של השטח בסינגפור היא שקרנות הנדל"ן צריכות להיות מנוהלות בזהירות. באופן טבעי, אפיון זה הופך את הנדל"ן ליקר ביותר, הן למכירה, הן להשכרה.

הצורך של סינגפור בניהול פיתוח מקרקעין מביא לכך שזרים הרוכשים סוגים מסוימים של נכסים באי, כגון "נכסים מושאלים" ובתי נופש, ניצבים בפני הגבלות. במקרים כאלה, רוכשים זרים צריכים לבקש אישור מרשות המקרקעין של סינגפור עבור רשות הרכישה.

כאשר הרוכש זיהה נכס, הוא יכול לשלם 1% ממחיר הרכישה בתמורה לאופציה לרכישה. את אופצית הרכישה מכינים לרוב עורך הדין של המוכר או סוכן הנדל"ן. לרשות הרוכש עומדים 14 יום כדי להחליט האם להמשיך בתהליך הרכישה. אם נעשה שימוש באופציה, 9% נוספים ממחיר המכירה מועברים לעורך הדין של המוכר. לחלופין, רוכשים יכולים לעקוף את ההליך הזה ולבקש מסוכן המקרקעין שלהם להכין את הצעת הרכישה. החקיקה האחרונה בנושא של הרשות המוניטארית מעניקה לרוכשים אפשרות ללוות עד 80% מההערכה או ממחיר הרכישה, לפי הנמוך מביניהם.

חשבונות בנק

פתיחת חשבון בנק בסינגפור דורשת עותקים של הדרכון, מכתב מהמעסיק והצהרה מהבנק במדינה של המבקש. לרוב הבנקים הגדולים בעולם יש נציגות בעיר.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2230-האם-סינגפור-היא-ההונג-קונג-החדשה.aspx

© כל הזכויות שמורות