ralc.co.il

true

הלכה חדשה פותחת פתח לשווי רכב צמוד גמיש

18.11.2009

הלכה חדשה פותחת פתח לשווי רכב צמוד גמיש

רמי אריה עו"ד רו"ח

כוונת רשות המיסים להמשיך במימוש הרפורמה במיסוי רכב צמוד החל מינואר 2010 עומדת בסכנה ממשית, לאור פסק דין עיריית נהרייה נ' פקיד השומה עכו (עמ"ה 872/06)אשר ניתן ביום 10.11.2009 בבית המשפט המחוזי בחיפה.

כזכור, קביעת שווי השימוש לרכב צמוד לעובד נקבעה עד היום לפי 7 קבוצות שווי שנקבעו על ידי רשות המיסים. שווי לכל קבוצה היה אמור להיות מוגדל משמעותית החל מינואר 2010 לגבי רכב שנרכש בעבר. לגבי כלי רכב צמודים שיירכשו מתחילת שנת 2010 ואילך אמורה להיכנס לתוקף שיטת שווי השימוש הלינארית המבוססת על קביעת שווי למס לפי 2.19% מערך המחירון של הרכב בשנת 2010 ועל 2.5% מערך המחירון משנת 2011 ואילך.

פסיקתו החדשנית של בית המשפט המחוזי בחיפה משבוע שעבר, קובעת כי לכל מעסיק, כמו לעיריית נהרייה, יש הזכות להוכיח מה כמות הנסיעות העיסקיות ברכב העובד לעומת כמות הנסיעות הפרטיות ברכב העובד באותה שנת מס. בכך לבסס את קביעת השווי למס על כמות הנסיעות הפרטיות בפועל ולא לפי טבלת קבוצות שווי ולא לפי שיעור ממחיר מחירון הרכב לגבי רכב חדש.

עוד קובע בית המשפט כי בהסתמך על הלכות קודמות, הרי ניתן לקבוע כי כלי רכב שמשמשים לצורכי עבודה בלבד ומותקן עליהם ציוד באופן קבוע, יכולים להיחשב כרכב עבודה, אפילו אם לא קיבלו הגדרה כ-"רכב עבודה" ברישיון הרכב לפי סיווג משרד התחבורה. בית המשפט קובע כי מספיק שכלי רכב אלו עונים להגדרת "רכב עבודה" בפקודת התעבורה כדי שכל הוצאותיהם יוכרו לצורכי מס במלואם ואין צורך במקרה כזה לחשב שווי רכב צמוד לעובד הנוהג בהם.

צפוי כי רשות המיסים תערער על פסק דין זה לבית המשפט העליון, אך אין מניעה כי כל מעסיק יפעל לפי הפסיקה ויקבע את שווי הרכב הצמוד לעובדיו לפי נסיעותהם בפועל. למשל, באמצעות מעקב של יומן רכב שינוהל לנסיעותיהם, או כפי שהיה בעניין עיריית נהרייה, לפי נוהלי שימוש ברכב שהעובד יפעל לפיהם והמגבילים את השימוש ברכב לצרכים פרטיים. הכול בהתאם לתנאי השימוש ברכב אצל אותו מעסיק.

משרדנו מטפל בערעור מס דומה של רשות מקומית, לתקן ולהחזיר מקדמות הוצאות עודפות ששילמה אותה רשות מקומית למס הכנסה, כשהם צמודות למדד ונושאות ריבית מיום תשלומם. אנו סבורים כי ההלכה בעניין נהרייה תקפה גם למקרים של תיקוני דוחות מס רטרואקטיבית לאחור ובקשת החזרי מס עד שש שנים לאחור ובלבד שתיקוני הדוחות יוגשו עד ליום 31.12.2009 לפני ששנות המס הישנות ייתיישנו.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2280-הלכה-חדשה-פותחת-פתח-לשווי-רכב-צמוד-גמיש.aspx

© כל הזכויות שמורות