ralc.co.il

true

תיקוני חקיקה במיסים, ביטוח לאומי ועידוד השקעות משנת 2011

20.01.2011

 

תיקוני חקיקה במיסים, ביטוח לאומי ועידוד השקעות משנת 2011

רחל אפרתי, רו"ח

 

 

יובאו להלן תיקוני חקיקה שהתקבלו לאחרונה בחוק הביטוח הלאומי, בפקודת מס הכנסה, בחוק מס ערך מוסף, בחוק מיסוי מקרקעין, בחוק עידוד השקעות הון, בחוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה ולגבי תעשייה עתירת ידע, חלקם התקבלו במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו- 2012 שבא לתקן חוקים שונים במטרה להביא לצמיחה כלכלית, באמצעות ניצול יתרונותיו היחסיים של המשק הישראלי, בשים לב לאתגרים העומדים לפניו, תוך הגברת התעסוקה וצמצום פערים כלכליים חברתיים ובמטרה לעמוד בתקרת הגירעון ובמגבלת ההוצאה הממשלתית לכל אחת משנות הכספים 2011 ו 2012, והכל בהתאם ליעדי התקציב הדו שנתי והמדיניות הכלכלית לשנים האמורות. תחולת התיקון הינה יום 1 בינואר 2011 אלא אם צוין אחרת.

 

 

תוכן העניינים

1                    חוק הביטוח הלאומי 2

2                    פקודת מס הכנסה. 2

2.2                  תיקון 180 לפקודת מס הכנסה. 2

2.3                  תיקון 181 לפקודת מס הכנסה. 3

3                    תיקון  40 לחוק מס ערך מוסף. 3

4                    חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) 3

4.1                  תיקון 67 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) 3

4.2                  תיקון 68 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) 3

4.3                  תיקון 69 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) 4

5                    תיקון 68 לחוק עידוד השקעות. 5

5.1                  הטבות במס בשל מפעל מועדף. 5

5.2                  הטבות במס חברות בשל מפעל מועדף מיוחד. 5

5.3                  מסלול מענקים.. 6

6                    תיקון 5 לחוק לעידוד מחקר ופיתוח. 8

7                    תעשייה עתירת ידע - הוראת שעה. 8

7.1                  התרת השקעה במניות חברת מטרה כהוצאה ליחיד. 8

7.2                  הפחתת רכישת מניות חברת מטרה כהוצאה לחברה הרוכשת. 9

7.3                  פטור ממס על הכנסה מתמלוגים בידי תושב מוטב. 10


 

1           חוק הביטוח הלאומי

 

במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו- 2012[1] התקבל תיקון 124 לחוק הביטוח הלאומי לפיו:

מיום 1 באפריל 2011 עד ליום 31 בדצמבר 2011 תקרת ההכנסה החייבת בדמי ביטוח תעמוד על פי תשע מהשכר הממוצע.

מיום 1 בינואר 2012 עד ליום 31 בדצמבר 2010 תקרת ההכנסה החייבת בדמי ביטוח תעמוד על פי שמונה מהשכר הממוצע.

נקבע כי חלק המעסיק על ההכנסה שאינה חייבת בדמי ביטוח מופחתים יועלה ב- 0.47%.

 

2           פקודת מס הכנסה

2.1               תיקון  179 לפקודת מס הכנסה

 

במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו- 2012[2] התקבל תיקון 179 לפקודת מס הכנסה לפיו:

·        נמחק סעיף 9(15ב) לפקודה - פטור מדיבידנד או מריבית לתושב חוץ שאינו ממדינת אמנה.

·        תוקן סעיף 32(1) לפקודה, נקבע כי לא יותרו ניכויים בשל הוצאות אש"ל[3] - הוצאות שהוציא יחיד בשל ארוחותיו, שהוצאו בין במקום ההשתכרות ובין מחוצה לו, ולמעט הוצאות בשל ארוחת בוקר הכלולה במחיר לינה המותרת בניכוי.

·        לרווח את מדרגת המס התחילית ולקבוע כי מס בשיעור 10% יחול עד הכנסה חייבת של 59,520 ש"ח בשנה (במקום 55,080 ש"ח בשנה) וזאת החל מיום 1 בינואר 2016.

 

 

2.2               תיקון 180 לפקודת מס הכנסה

 

נקבע כי קרן נאמנות חייבת תהיה רשאית להודיע על שינוי סיווגה לקרן נאמנות פטורה, באופן חד פעמי, עד 30 ימים לפני תחילתה של שנת מס.

הוראות שיחולו לגבי קרן נאמנות חייבת שמסרה הודעה על שינוי סיווגה לקרן נאמנות פטורה:

·        יראו את כל נכסיה של הקרן כנמכרים ביום האחרון של שנת המס ואת הכנסותיה כאילו נתקבלו בו וישולם המס המגיע בתוך 30 יום.

·        בעל יחידה בקרן פטורה - יראו כיום הרכישה והמחיר המקורי בידיו יהיה השווי ביום האחרון של שנת מס.

2.3               תיקון 181 לפקודת מס הכנסה

 

נקבע כי תיווספנה נקודות זיכוי לעולה חדש ולתושב חוזר בתחולה מיום  1 בינואר 2011.

 

"תושב חוזר" יחיד ששב והיה לתושב ישראל מיום 16 במאי 2010 עד 30 בספטמבר 2012, לאחר שהיה תושב חוץ במשך שש שנים רצופות; לענין זה יראו מי שיש בידו תעודת תושב חוזר מאת המשרד לקליטת עלייה ולפיה שהה מחוץ לישראל שש שנים לפחות כמי שהיה תושב חוץ במשך שש שנים רצופות.

3           תיקון  40 לחוק מס ערך מוסף

 

במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו- 2012 התקבל תיקון לחוק מס ערך מוסף נוספה בסעיף 1 לחוק להגדרת עסקת אקראי "מכירת זכות במקרקעין לקבוצת רכישה בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין".

תחולת התיקון לגבי עסקת אקראי שנעשתה מיום 1 בינואר 2011, למעט לגבי עסקת אקראי של מכירת זכות במקרקעין שהיא מימוש זכות לקבלת זכות במקרקעין או מימוש אופציה לפי פרק חמישי לחוק מיסוי מקרקעין שדווחה למנהל עד ליום 18 באוקטובר 2010.

4           חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)

4.1               תיקון 67 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)

 

בהתאם לתיקון 67 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) בפרק חמישי: פינוי ובינוי נקבעה חלופה נוספת להגדרת תקרת השווי - שווי דירת מגורים באותו מתחם ששטחה 150% משטחה של יחידת המגורים הנמכרת, ולא יותר מ- 200 מ"ר; פטור ממסים למכירת כלל הזכויות ביחידת מגורים במתחם ליזם בתנאי שרכש בכספי התמורה בתקופה של 12 חודשים לפני ואחרי המכירה זכות למגורים בבית אבות, למגורים בבית אבות, למגוריו או למגורי בן זוגו ומלאו לו או לבן זוגו 60, או טרם מלאו 60 ונזקק לשירותי סיעוד.

4.2               תיקון 68 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)

 

בהתאם לתיקון 68 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) נקבעה הגדרה ליום המכירה במכירת זכות מותנית בתנאי מתלה אם נמסרה הודעה למנהל וזאת על מכירת זכות נמכרת שנעשתה מיום 18 במאי 2005 (יום אישור תכנית החיזוק (תמ"א 38))  ועד ליום 31 בדצמבר 2016.

4.3               תיקון 69 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)

 

במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו- 2012 התקבל תיקון 69 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה).

נוספה בסעיף 1 לחוק הגדרה ל"קבוצת רכישה"- קבוצת רוכשים המתארגנת לרכישת זכות במקרקעין ולבנייה על הקרקע של נכס שאינו דירת מגורים, או נכס שהוא דירה המיועדת לשמש למגורים, באמצעות גורם מארגן ובלבד שהרוכשים בקבוצה מחויבים למסגרת חוזית.

"גורם מארגן" - מי שפועל בעצמו או באמצעות אחר לארגון קבוצת הרוכשים לצורך הרכישה והבנייה, לרבות הכנת המסגרת החוזית, והכל בתמורה בעבור פעולות הארגון כאמור.

"מסגרת חוזית" - מערכת חוזים הקשורים זה בזה, שבאמצעותם תפעל הקבוצה לקבלת נכס בנוי.

"תמורה" - במישרין או בעקיפין, לרבות בשווה כסף.

 

בסעיף 9 לחוק לעניין מס רכישה, נוספה חובת תשלום מס רכישה לרוכש בקבוצת רכישה בהתאם לשווי המכירה -

בסוף סעיף קטן א לגבי מכירת זכות במקרקעין לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה לגבי נכס שאינו דירת מגורים בהתאם לשווי המכירה של הנכס הבנוי שאינו דירת מגורים.

בסעיף קטן ג1א מכירת זכות במקרקעין לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה לגבי נכס בנוי שהוא דירה המיועדת לשמש מגורים בהתאם לשווי המכירה של הנכס הבנוי שהוא דירה המיועדת לשמש למגורים.

תוקן סעיף 16 (א) לחוק כך שתוקפה של ערבות או ערובה לא תעלה על תשעה חודשים מיום שנמסרה למנהל הצהרה על המכירה.

נוסף תנאי למתן תוקף למכירת זכות במקרקעין לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה - המצאת אישור ממנהל מע"מ ששולם המע"מ המגיע בשל אותה מכירה או שניתנה ערובה לתשלומו במועדו.

לסעיף 19 לחוק - יום המכירה נוספה פסקה (3א) הקובעת כי במכירת זכות במקרקעין המותנית בהתקיימות תנאי עתידי שלפיו יוגדלו אפשרויות הניצול של הזכות לפי תכנית כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה שתמורתה מושפעת מהגדלת אפשרויות הניצול כאמור וכולה אינה בכסף - יום אישור התכנית. נקבע בסעיף 75 א לחוק כי יש למסור הודעה על עסקה המותנית בתנאי עתידי בתוך 30 יום מיום המכירה שהיה נקבע אילולא סעיף 19 (3א) לחוק.

תוקן סעיף 74 לחוק - הודעה על נאמנות ונקבע כי נאמן יודיע למנהל, בטופס שקבע המנהל על נאמנות (עד לתיקון נרשם רשאי להודיע למנהל).

נוסף סעיף 95א לחוק - גביית מס בנסיבות מיוחדות - לפיו היה לאדם חוב מס סופי, ולאחר מכן העביר את נכסיו למי שיש לו עמו יחסים מיוחדים בלא תמורה או בתמורה חלקית, או העבירם לאחר בלא תמורה, ולא נותרו לו אמצעים בישראל לסילוק חובו האמור, אפשר לגבות את החוב הסופי ממי שקיבל את הנכסים בנסיבות האמורות, אם המעביר הוא איגוד, או, אם המעביר הוא יחיד כל עוד לא חלפו שלוש שנים מתום השנה שבה הועברו הנכסים כאמור, או מתום השנה שבה היה חוב המס לסופי, לפי המאוחר.  על המנהל להודיע למעביר ולנעבר על החלטתו לפעול בהתאם לסעיף. על החלטת המנהל אפשר להשיג בתוך 21 ימים מיום שנמסרה, על החלטת המנהל בהשגה אפשר לערור בתוך 30 ימים מיום שנמסרה, לפני ועדת ערר.

 

5           תיקון 68 לחוק עידוד השקעות

 

במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו- 2012 התקבלה רפורמה בנושא חוק עידוד השקעות הון.

 סעיף מטרת החוק הוחלף בסעיף חדש לפיו מטרת החוק הינה עידוד השקעות הון ויוזמה כלכלית באופן שבו תינתן עדיפות לחדשנות ולפעילות באזורי פיתוח לשם-

(1)     פיתוח כושר הייצור של משק המדינה;

(2)     שיפור יכולתו של המגזר העסקי להתמודד בתנאי תחרות בשווקים בינלאומיים;

(3)     יצירת תשתית למקומות עבודה חדשים ובני קיימא.

 

בהתאם לתיקון תינתן אפשרות ליהנות משני ההסדרים מענקים והטבות מס.

מפעל שקיבל אישור קודם לתיקון יוכל לבחור כי ימשיכו לחול עליו הוראות החוק לפני התיקון עד לתום תקופת ההטבות, או שיחולו עליו ההטבות לפי החוק החדש ובלבד שנמסרה הודעה בטופס שיקבע למנהל עד ליום 30 ביוני 2011.

 

5.1               הטבות במס בשל מפעל מועדף

 

חברה מועדפת זכאית לגבי הכנסתה המועדפת להטבות במס:

(1)     נמצא המפעל המועדף באזור פיתוח א' - 6%;

(2)     נמצא המפעל המועדף באזור שאינו אזור פיתוח א' - 12%;

 

בהתאם להוראת שעה בשנות המס 2011 ו 2012 שיעורי המס המופחתים 10% ו 15%.

 

בהתאם להוראת שעה בשנות המס 2013 ו 2014 שיעורי המס המופחתים 7% ו 12.5%.

 

חברה מועדפת תהיה זכאית לפחת מואץ בשל נכסים יצרניים המשמשים מפעל מועדף בבעלותה, בשיעורים ובתנאים הקבועים בסעיף 42 לחוק.  

דיבידנד המחולק מרווחים מועדפים יחויב בשיעור 15% בלבד.

5.2               הטבות במס חברות בשל מפעל מועדף מיוחד

 

חברה מועדפת זכאית לגבי הכנסתה המועדפת מהמפעל המועדף המיוחד להטבות במס במשך תקופת ההטבות - עשר שנים שתחילתן בשנת האפס:

(1)     נמצא המפעל המועדף באזור פיתוח א' - 5%;

(2)     נמצא המפעל המועדף באזור שאינו אזור פיתוח א' - 8%;

חברה מועדפת תהיה זכאית לפחת מואץ בשל נכסים יצרניים המשמשים מפעל מועדף בבעלותה, בשיעורים ובתנאים הקבועים בסעיף 42 לחוק.  

דיבידנד המחולק מרווחים מועדפים יחויב בשיעור 15% בלבד.

מפעל מועדף מיוחד - סך ההכנסה המועדפת של המפעל 1.5 מיליארד ש"ח או יותר, סך ההכנסות של החברה המועדפת 20 מיליארד ש"ח או יותר. המנהלים אישרו בכתב כי המפעל המועדף יתרום תרומה מהותית לפעילות הכלכלית בישראל ויש בו כדי לקדם יעדים לאומיים במשק המדינה.

תכנית עסקית של מפעל מועדף תכלול אחת מהחלופות:

·        השקעה ברכישת נכסים יצרניים בהיקף של 800 מיליון ש"ח בשנה באזור שאינו אזור פיתוח א, או בהיקף של 400 מיליון באזור פיתוח א' בתוך שלוש שנים מתחילת תקופת הזכאות להטבות.

·        השקעה במחקר ופיתוח בהיקף של  150 מיליון ש"ח באזור פיתוח שאינו אזור פיתוח א' או 100 מיליון באזור פיתוח א.

·        העסקת 250 עובדים חדשים באזור פיתוח א' או 500 עובדים באזור שאינו אזור פיתוח א' בכל שנת מס במהלך תקופת הזכאות להטבות, והכל ביחס למספר העובדים בשנה שקדמה לשנת האפס.

 

5.3               מסלול מענקים

 

נקבע כי השרים באישור וועדת הכספים של הכנסת רשאים, לפי הצעת המינהלת, או לאחר התייעצות עימה, להורות על סוגי השקעות של מפעלים תעשייתיים, שיקדמו את מטרת החוק ובלבד שהמפעלים באזור פיתוח א'

ההוראות שיכללו לגבי כל אחד מהמסלולים:

(1)     יעדי המסלול לרבות הכשרת עובדים, פיתוחם והגדלת תפוקתם.

(2)     שיעור המענק וההלוואה באחוזים מההשקעה של המפעל בהתאם לתכנית המאושרת ובלבד שלא יעלו על האחוזים בתוספת, אולם השרים רשאים לקבוע לגבי מסלול שבנוגע אליו מצאו טעם מיוחד אחוזי מענק והלוואה נוספים, עד 10%

(3)     תנאים לאישור תכניות

(4)     דרכים ומועדים להגשת תכנית לאישור

(5)     התנאים והמועדים. לתשלום המענק או ההלוואה.

 

מכרה, מפעל להפקת מחצבים או מפעל לחיפוש או להפקת נפט לא ייחשבו למפעל תעשייתי לעניין החוק.

 

לשם היעילות והאחידות ייקבע שהחלטה שתיתן רשות המסים בתחום סמכותה על סיווג המפעל כמפעל תעשייתי תחול גם על בחינת זכאותו לקבלת מענק או הלוואה מכוח החוק, וכי מפעל תעשייתי שקיבל מענק או הלוואה לתכנית שאושרה לו מכוח החוק יסווג כמפעל תעשייתי גם לצורך מסלול ההטבות במס, כמו כן נקבע כי חברה בבעלות ממשלתית מלאה לא תהיה זכאית ליהנות מן ההטבות בחוק.

 

תחומי אזור פיתוח א' -

(1)     תחומי רשויות מקומיות במחוזות ירושלים, הדרום והצפון ובנפת חיפה שמתקיימים בהם שני אלה:

(א)   רמה חברתית כלכלית נמוכה לפי אשכול[4] 1 עד 3;

(ב)   שיעור אבטלה שנתי ממוצע[5] של 10% ומעלה; תנאי זה לא יחול על רשות מקומית שהיא מועצה אזורית;

(2)     העיר ירושלים לגבי מפעלים עתירי טכנולוגיה

(3)     אזורי תעשייה מרחביים בתחומי מחוז הצפון, הדרום והעיר ירושלים ואולם בנפת אשקלון רק אזורי תעשייה מרחביים בתחומי הרשויות המקומיות שבהן רמה חברתית כלכלית נמוכה לפי אשכול 1 עד 4;

(4)     אזורי תעשייה ביישובי מיעוטים.

(5)     שדרות ויישובי עוטף עזה.

 

תחומי אזור פיתוח ב' -

(6)     תחומי רשויות מקומיות במחוזות ירושלים, הדרום והצפון ובנפת חיפה שמתקיימים בהם שני אלה:

(א)   רמה חברתית כלכלית נמוכה לפי אשכול 4;

(ב)   שיעור אבטלה שנתי ממוצע של 8% ומעלה; תנאי זה לא יחול על רשות מקומית שהיא מועצה אזורית;

השרים רשאים לשנות את התוספת השניה ולקבעה מחדש ובלבד שלא תיקבע תוספת לתקופה שתפחת משנתיים.

יישוב או אזור שנכלל בתחומי האזורים הוצא ממנה עקב ביטולה, פקיעתה, אי תחולתה או שינויה, או, מאחר שאינו עומד עוד בתנאים הקבועים בה, יראו אותו כאילו ממשיך לעמוד בתנאים שנה נוספת.

שר האוצר ושר התיירות רשאים לקבוע אזורים מיוחדים עניין מפעלים תיירותיים.

6           תיקון 5 לחוק לעידוד מחקר ופיתוח

 

נקבע כי ועדת המחקר תאשר תכנית רק אם המבקש התחייב כי הידע שנובע ממחקר ופיתוח, על פי התכנית המאושרת וכל זכות הנובעת ממנו, יהיו בבעלותו מרגע היווצרם.

נקבע כי ככל שהדבר אמור בתכנית מאושרת המתקיימת על בסיס ידע ממוסד להשכלה גבוהה או במשותף עימו, יידרש עוד לבחון את מהותו של התנאי המבוקש.

נקבעה למקבל האישור חובת דיווח לראש המינהל על בקשה לכינוס נכסים, או, בקשה לפירוק, או בקשה לפשרה או להסדר, או שהתקבלה החלטה על פירוק מרצון, בהקדם האפשרי ולא יאוחר משבעה ימים לאחר הגשת הבקשה או לאחר המועד שבו נודע לו על הגשתה, לפי המוקדם. מונה למקבל האישור בעל תפקיד לפי סעיף 350 לחוק החברות, או, מונה מפרק, מפרק זמני, כונס נכסים, כונס נכסים זמני תחול חובת הדיווח האמורה גם עליו.

 

נקבע כי בכל מקרה של ייצור מחוץ לישראל יחויב מקבל האישור בתשלום תמלוגים מוגדלים לפי ההוראות הקבועות בתקנות מכוח החוק. גם במקרה שבו ניתן אישור מראש לייצר חלק מהמוצר בחו"ל וגם במקרה של העברת ייצור בשיעור של עד 10% אשר אינו מחייב אישור מוועדת המחקר, יחויב מקבל האישור בתשלום תמלוגים מוגדלים בשל הייצור מחוץ לישראל.

נקבע כי השרים באישור ועדת הכספים של הכנסת יקבעו את הסכום המירבי שישולם כתמלוגים מוגדלים.

תחולת התיקון מרגע התקנת תקנות לענין תקרת הפיצויים המוגדלים.

 

7           תעשייה עתירת ידע - הוראת שעה

 

7.1               התרת השקעה במניות חברת מטרה כהוצאה ליחיד

נקבע בהוראת שעה כי השקעה מזכה של יחיד בחברת מטרה עד לסכום השקעה מירבי של חמישה מיליון ש"ח תותר כהוצאה ליחיד מכלל הכנסתו בשנת המס במשך שלוש שנים החל בשנת המס שבה סכום ההשקעה המזכה שולם לחברת המטרה, אגב הקטנת המחיר המקורי לעניין חישוב רווח ההון במכירת המניות, ובלבד שהתקיימו כל אלה:

(1)     סכום ההשקעה שולם בין יום 1 בינואר 2011 עד ליום 31 בדצמבר 2015.

(2)     היחיד החזיק במניות שהוקצו לו בחברת המטרה במשך כל תקופת ההטבות.

(3)     הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותות אינן בין המטרות העיקריות של ההשקעה.

.

בחישוב סכום ההשקעה המרבי יובאו בחשבון כלל השקעותיו המזכות של היחיד בחברת המטרה במישרין וכן השקעות כאמור שביצע קרובו בחברה.

השקעה מזכה - השקעת יחיד בחברת מטרה בשנת מס כלשהי בשלה הוקצו לו מניות בחברת המטרה באותה שנה.

חברת מטרה - חברה שהתאגדה בישראל והשליטה והניהול על עסקיה מופעלים בישראל שהתקיימו לגביה כל אלה:

(1)     במהלך תקופת ההטבה לא רשום נייר ערך כלשהו שלה למסחר בבורסה.

(2)     75% לפחות מסכום השקעת היחיד בשלה הוקצו לו מניות משמשים למחקר ופיתוח לא יאוחר מתום תקופת ההטבה.

(3)     75% לפחות מהוצאות המחקר ופיתוח שהוציאה החברה הוצאו בישראל.

(4)     בשנה בה שולם סכום ההשקעה המזכה ובשנה לאחריה לא עלו הכנסותיה של החברה על 50% מסכום הוצאות מחקר ופיתוח. (37.5% מההשקעה לכל היותר)

(5)     במהלך תקופת ההטבה הוצאות מו"פ הוצאו לשם קידומו או פיתוחו שלמפעל בבעלות החברה.

(6)     עד לשנת המס בה מתקיים האמור בפסקה (2), בכל אחת משנות המס במהלך תקופת ההטבה הוצאות המו"פ מהוות 70% לפחות מכלל הוצאות החברה.

 

7.2               הפחתת רכישת מניות חברת מטרה כהוצאה לחברה הרוכשת

 

נקבע בהוראת שעה כי סכום הרכישה הנקי ששולם בידי חברה רוכשת לרכישת אמצעי שליטה בחברה מזכה יופחת במשך חמש שנים החל בשנת המס שבה בוצעה רכישת חברת המטרה, אגב הקטנת המחיר המקורי לעניין חישוב רווח ההון במכירת המניות, ובלבד שהתקיימו כל אלה:

(1)     סכום הרכישה שולם בין יום 1 בינואר 2011 עד ליום 31 בדצמבר 2015.

(2)     הרכישה היא של 80% לפחות מכל אחד מאמצעי השליטה.

(3)     ביום שלפני יום הרכישה החברה הרוכשת והחברה המזכה אינן קרובות זו לזו.

(4)     הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותות אינן בין המטרות העיקריות של רכישת אמצעי השליטה בחברה המזכה, וניתן אישור המנהל על כך.

.

חברה רוכשת - חברה שהתאגדה בישראל והשליטה והניהול על עסקיה מופעלים בישראל שמתקיימים לגביה כל אלה:

(1)     היא חברה מוטבת או חברה מועדפת

(2)     הוצאות מו"פ שהוציא מפעל בבעלותה, לאחר שהופחתו מהן מענקים לפי החוק לעידוד מו"פ, לא פחתו מ 7% ממחזורו בשנת מס, או מ 7% ממחזורו בשנת המס ובשנת המס שקדמה לה.

(3)     20% לפחות מכלל העובדים בשנת המס ובשנת המס שקדמה לה הם עובדים אקדמאים.

(4)     ב 12 החודשים שקדמו לשנת הרכישה לא היו לה יותר מ - 25% באחד או יותר מאמצעי השליטה בחברה המזכה.

חברה מזכה - חברה שהתאגדה בישראל והשליטה והניהול על עסקיה מופעלים בישראל שהתקיימו לגביה כל אלה:

(1)     בשנת הרכישה לא רשום נייר ערך כלשהו שלה למסחר בבורסה.

(2)     בשנת הרכישה היא חברה מוטבת או חברה מועדפת, לפי העניין.

(3)     הוצאות מחקר ופיתוח לאחר שהופחתו מהן מענקים לפי החוק לעידוד מו"פ היוו 25% לפחות מהמחזור.

(4)     40% לפחות מכלל העובדים בשנת המס ובשנת המס שקדמה לה הם עובדים אקדמאים.

(5)     במהלך שלוש השנים הראשונות של תקופת ההפחתה הוצאות מו"פ הוצאו לשם קידומו או פיתוחו של המפעל בבעלותה או בבעלות החברה הרוכשת, ו -75% לפחות מהוצאות המחקר ופיתוח בכל שנה הוצאו בישראל.

(6)     בשנת הרכישה אין לה זכות במקרקעין או זכות באיגוד מקרקעין בין בישראל ובין מחוצה לה.

(7)     בשנת הרכישה היא אינה מחזיקה באחד או יותר מאמצעי השליטה בחבר בני אדם אחר, או, אם היא מחזיקה באמצעי שליטה כאמור - פעילותו של חבר בני האדם טפלה לפעילותה והיא כרוכה ושלובה בפעילותה.

7.3               פטור ממס על הכנסה מתמלוגים בידי תושב מוטב

 

תושב מוטב שהוזמן בהיותו תושב חוץ על ידי מוסד שהוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה או על ידי בית חולים רשום לעבוד בו, יהיה זכאי לפטור ממס על הכנסתו מתמלוגים שמשלמת חברת יישום של אותו מוסד במשך חמש שנים מהשנה בה החל לקבל הכנסה מחברת היישום ובלבד שהתקיימו שני אלה:

(1)     התושב המוטב התקשר בהסכם עם חברת יישום בתוך שנתיים מתום שנת המס שבה עלה או חזר לישראל לפי העניין.

(2)     הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותות אינן בין המטרות העיקריות של רכישת אמצעי השליטה בחברה המזכה, וניתן אישור המנהל על כך.

 

תושב מוטב - תושב ישראל שהיה לראשונה לתושב כאמור מיום 1 בינואר 2011 עד 31 בדצמבר 2015 או תושב חוזר.

תושב חוזר - יחיד שהיה ושב להיות תושב ישראל מיום 1 בינואר 2011 עד 31 בדצמבר 2015 לאחר שהיה תושב חוץ במשך שש שנים רצופות לפחות.

 

 

 

המידע האמור אינו מהווה תחליף למקורות ו/או לייעוץ ו/או מהווה פרסומת שמטרתה לעודד רכישת שירות, נשמח לספק מידע נוסף אם וככל שיידרש.

 

***אפרתי,  רואי חשבון, נחלת יצחק 8 , קומה 5, תל אביב, מיקוד 64281, טלפון: 03- 6298019, 4260800 -077, פקס: 03-6122463, Web-site: http://www.efraty.com

 

 

 



[1] התקבל בכנסת ביום 29 בדצמבר 2010.

 

[2] התקבל בכנסת ביום 29 בדצמבר 2010.

 

[3] בנוסף לאמור בסעיף לגבי אי התרת הוצאות בית ופרטיות, בכך יושלם הליך ביטול התקנות משנת 1985.

[4] דירוג הרמה החברתית כלכלית לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

[5] השיעור הממוצע העדכני לפי פרסומי שירותי התעסוקה

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2611-תיקוני-חקיקה-במיסים-ביטוח-לאומי-ועידוד-השקעות-משנת-2011.aspx

© כל הזכויות שמורות