ralc.co.il

true

משרדנו מתגייס למלחמה בהון השחור – המלצה לגילוי מרצון !

28.07.2012

משרדנו מתגייס למלחמה בהון השחור – המלצה לגילוי מרצון !

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בראיון ביום 26.7.2012 לתכניתו של גבי גזית ברדיו 103 FM , נדרשתי לדון בתופעה השכיחה בישראל מזה שנים רבות - תופעת העלמות המס הנקראת ה- "הון השחור".

שנים רבות אנו שומעים על מרבצים של כספים של "הון שחור" בישראל. הערכה היא כי מדובר על סכומים הנעים בין 20-25 מיליארד שקלים, אך טענה זו הינה בגדר השערה בלבד. אף אחד אינו יודע לאמוד את הסכומים המדויקים של ה-"הון השחור" בישראל. אולי זו אחת הסיבות שהוא נקרא "הון שחור".

"הון שחור" נוצר מהעלמות הכנסות שאינן מדווחות לרשות המיסים בישראל כחוק. ניתן לאתר תופעה זו במקומות רבים, החל מעסקים קטנים וכלה בעסקים גדולים מאוד. לרבות, בענפים מסוימים שבהם התופעה של אי הדיווח דומיננטית ואצל מגזרי אוכלוסיה מסוימים. "הון שחור" רב נמצא לפי ההערכה בחו"ל. מדובר בעיקר בהון השייך לתושבי ישראל שהעבירו כספים לחו"ל לצורך קניית נדל"ן או להפקדה בבנקים בחו"ל. חלקם רכשו או ירשו נכסים או כספים ועדיין לא הפנימו שבישראל, החל משנת 2003 לפחות, יש לשלם מיסים גם על הכנסות מנכסים בחו"ל.  

מנהל רשות המיסים בישראל, דורון ארבלי , קיבל לאחרונה אישור לגייס 600 תקנים חדשים של חוקרים ושל משפטנים לרשות המיסים שיועסקו במטרה מוצהרת לאתר את מעלימי ההכנסות ואת ההון השחור בישראל. צפוי כי לאחר תקופת ההכשרה של החוקרים והמשפטנים החדשים נראה את תוצאות המהלך בשטח באיתור הון שחור והעמדת מעלימי הכנסה לדין באופן מסיבי בהרבה יותר ממה שהיה עד היום. זאת במקביל לתיקון לחוק למניעת הלבנת הון שנמצא כרגע על שולחן הכנסת ויחמיר מאד את העונשים על מעלימי הכנסות. צפוי כי תוספת כזו משמעותית של חוקרים ומשפטנים למערכת המס, תביא לכך שיותר ויותר עבריינים יילכדו ויועמדו לדין פלילי.

נזכיר כי בנוסף לדין הפלילי, לעבריינים אלו יוצאו שומות מס לתשלום בסכומים גבוהים, שיבוססו באופן טבעי על הערכות ואומדנים. עוד הוכרז כי הגבייה תעשה לא רק ישירות מעבריין המס אלא גם מכל קרוב משפחה או אדם אחר שיסייע לו, בדרך של "הרמת מסך".

ראוי שהחוקרים יחפשו אנשים שעיסוקם בהלבנת כספים או שימוש בכספים לא מדווחים שלא דרך המערכות המקובלות. כגון: אותם "בנקים אפורים להשקעות" שמידי פעם אנו שומעים עליהם בתקשורת. סביר כי בנוסף יאותרו מעלימי הכנסות באמצעות שימוש באמצעים של השוואת וקבלת מידע בין מערכות המחשב של מס הכנסה, הרשות להלבנת הון, המערכת הבנקאית והמוסד לביטוח לאומי, ביקורת גבולות ועוד.

חשוב לזכור כי כתוצאה מקיומו של אי דיווח למס והון שחור, השכירים וגם העצמאים שמדווחים אמת סופגים חבויות המיסוי גבוהות יותר. ההנחה היא שככל שבסיס המדווחים יגדל – שיעור המס לכל אחד – יפחת !

יצוין עוד כי בשנים האחרונות עלתה מאד רמת הענישה על עברייני המס. כאשר הפרקליטות הונחתה לדרוש מאסר משמעותי בפועל לכל עברת מס, לרבות לעברות מס "קלות" יחסית, כגון: אי הגשת דוחות שנתיים לרשות המיסים במשך שלוש שנים ואף פחות מכך.  העונש המקובל כיום על מעלימי הכנסה עומד על שלוש עד חמש שנות מאסר בפועל. לצערנו, עדיין לא מדובר בעונש מרתיע באמת היות ובסופו של יום, בגמר ריצוי העונש לאחר הפחתת השליש על התנהגות טובה, אותם אנשים פורעי חוק חוזרים לביתם ונהנים מהכספים שהעלימו.

עלינו לשאוף לצדק ולעשות את כל שביכולתנו על מנת להעצים את ההרתעה, ולהחריף את הסנקציות נגד אותם מעלימי מס. כך למשל מדובר על הקמת מערכת של בתי משפט למיסים והחמרת העונש ל- 10-15 שנות מאסר בפועל.

אנו פונים אל כל אחד ואחד מכם להצטרף היום ועכשיו למהלכים של "גילוי מרצון" שבהם נוקטת רשות המיסים. אלו שבמסגרת המבצע שבתוקף עד סוף ספטמבר 2012 לגבי הכנסות מנכסים מחו"ל, ואלו שמעבר לגדר המבצע לגבי הכנסות מישראל או הכנסות עסקיות או מעבודה בחו"ל שאינן מדווחות. אל תחכו לרגע האחרון. עדיף כי הטיפול כרגע בעניינכם יהיה במסגרת גילוי מרצון ובמסגרת דיונית אזרחית, אשר מונעת כתב אישום פלילי ומאפשרת קיומם של דיונים הוגנים בדבר שומות המס. ולא בדיעבד לאחר מעשה ושומות לפי מיטב השפיטה.

נציין כי מניסיון משרדנו, דיווח בדרך של גילוי מרצון מפחית מאד את חבות המס המוטלת על המדווח ולפעמים אף מתברר כי חבות המס החלה עליו בישראל היא אפסית, לאחר מיצוי כל הוראות וזיכויי המס המגיעות למדווח.

 

לראיון המלא עם גבי גזית  (החל מהמחצית השנייה של הראיון) לחץ כאן .

לפניות למשרדנו (כולל לפניות אנונימיות) לצורך הבהרות והגשת בקשות לגילוי מרצון – נא צרו קשר בדוא"ל [email protected] .

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3039-משרדנו-מתגייס-למלחמה-בהון-השחור-המלצה-לגילוי-מרצון.aspx

© כל הזכויות שמורות