ralc.co.il

true

זכות עיון במסמכי רשות מנהלית כחלק ממשטר דמוקרטי

09.12.2012

זכות עיון במסמכי רשות מנהלית כחלק ממשטר דמוקרטי

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 7.10.2012  קבע בית המשפט המחוזי בירושלים בע"מ 16219-03-12 הקורנס מפעלי עופרת בע"מ נגד מדינת ישראל- מע"מ אשדוד, כי זכותו של הפרט לדעת את הבסיס לאותה החלטה, רק ידיעה כזו תבטיח, שהשגתו על החלטת הרשות תהא עניינית וממוקדת, רק השגה שנעשית מתוך מידע מלא תהיה השגה אפקטיבית, הממצה את זכותו של המשיג לטעון את טענותיו ולתקוף באופן ישיר את המידע ששימש נגדו, כדלקמן:

  1. ביום 11.3.12 הגישה המערערת ערעור על החלטת המשיב שלא להתיר לה לנכות מס תשומות מחשבוניות שהתקבלו אצלה מארבע חברות שונות.
  2. במסגרת הערעור, הגישה המערערת את הבקשה מושא החלטה זו ובה עתרה למתן הוראה למשיב לגלות בפניה מידע הקשור לחברות הללו ובכלל זה, כתובתן, תאריכי רישומן וסגירתן, פרטי המייצגים כלפי המשיב וכן, עותק מהדוחות התקופתיים שהוגשו מטעם החברות.
  3. במסגרת תשובתו לבקשה טען המשיב כי הוא מנוע מלהעביר לידי המערערת את המידע המבוקש, זאת לאור זכות החיסיון וחובת הסודיות הקבועים בסעיף 142 לחוק מע"מ.
  4. דיון והכרעה

סעיף 142 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו 1975 קובע בזו הלשון:

"לא יגלה אדם ידיעה שהגיעה אליו אגב ביצוע חוק זה, אלא אם-

(1) שר האוצר התיר לגלותה;

(2) נדרש לגלותה בהליך משפטי על פי חוק זה או חוק מיסים כמשמעותו בחוק לתיקון דיני מיסים (חילופי ידיעות בין רשויות המס), תשכ"ז- 1967.

  1. נקודת המוצא השיפוטית היא כי הכלל הנוהג הוא כלל הגילוי והחיסיון הינו חריג. ברע"א 291/99 ד.נ.ד אספקת אבן ירושלים נגד מנהל מס ערך מוסף, נקבע: "זכותו של הפרט לעיין במסמכים, המוחזקים בידי הרשות המנהלית ואשר שימשו אותה להחלטה בעניינו, היא ממושכלות היסוד של המשטר הדמוקרטי.

זכותו של הפרט לדעת את הבסיס לאותה החלטה, רק ידיעה כזו תבטיח, שהשגתו על החלטת הרשות תהא עניינית וממוקדת, רק השגה שנעשית מתוך מידע מלא תהיה השגה אפקטיבית, הממצה את זכותו של המשיג לטעון את טענותיו ולתקוף באופן ישיר את המידע ששימש נגדו.

נהוג לראות בזכות העיון היבט של זכות הטיעון (ראו: בג"ץ 7805/00 אלוני נגד מבקרת עיריית ירושלים).

זכות העיון מהווה גם אמצעי ביקורת על הרשות, שנדרשת לבסס את החלטותיה כראוי, בחומר ראיות סביר ומשכנע.

  1. בענייננו כאמור, עתרה המבקשת לגלות בפניה מסמכים הנוגעים לארבע החברות.
  2. אמנם חברות אלה, אינן חלק מההתדיינות המשפטית בהליך זה, אך אין ספק כי מעורבותן מרחפת כעננה, שהרי החשבוניות שהוציאו חברות אלו, שימשו בידי המבקשת לצורך ניכוי מס תשומות והדרישות להחזרי מס, אך בשלב מאוחר יותר, קבע המשיב כי הניכוי שבוצע נעשה שלא כדין, והמבקשת נדרשה להשיב סכומי כסף ניכרים.
  3. מצד אחד, המבקשת מנסה להיבנות מעיון בדיווחים שהגישו החברות לרשויות המס ובכלל זה, האופן שבו בחרו רשויות המס להשקיף על ההתנהלות המתוארת בצידו האחר של המטבע, קרי במישור היחסים שבין החברות לרשויות המס.
  4. מצד שני, קבלת עמדת המשיב משמעותה כי המבקשת תיאלץ לנהל התגוננותה כשעיניה מכוסות וידיה כבולות.
  5. בית המשפט החליט כי בקשת המערערת תתקבל וכי הגילוי והעיון המבוקשים יבוצעו תוך 30 יום ממועד המצאת החלטה זו.

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3157-זכות-עיון-במסמכי-רשות-מנהלית-כחלק-ממשטר-דמוקרטי.aspx

© כל הזכויות שמורות