ralc.co.il

true

הסכמות בין משרד האוצר ליו"ר ועדת הכספים שווי שימוש, ניכוי הוצאות רכב, הפחתת שיעורי מס הכנסה

13.08.2007

תאריך: כ"ח אב תשס"ז

12 באוגוסט 2007

סימוכין: 470852

הסכמות בין משרד האוצר ליו"ר ועדת הכספים

שווי שימוש, ניכוי הוצאות רכב, הפחתת שיעורי מס הכנסה

העלאת שווי השימוש:

1. שווי השימוש ברכב בקבוצה 1 יעמוד על 2,260 ₪ (הפחתה של 50 ₪ ביחס להצעה המקורית).

2. שווי השימוש ברכב בקבוצה 2 יעמוד על 2,450 ₪ בסוף התהליך (הפחתה של 320 ₪ ביחס להצעה המקורית).

3. שווי השימוש ברכב בקבוצה 3 יעמוד על 3,150 ₪ בסוף התהליך (הפחתה של 150 ₪ ביחס להצעה המקורית).

4. ביתר הקבוצות לא יחול שיוני ביחס להצעה המקורית.

5. העלאת שווי השימוש תתחיל בשנת המס המתחילה בינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2011.

6. לגבי רכב דו גלגלי סוכם עם איגוד לשכות המסחר במועדון האופנועים הישראלי כי בניגוד לתקנות המקוריות, לא יחול שווי שימוש על רכב דו גלגלי המשתייך לקבוצות L1-L2 (רכב דו גלגלי שהספקו עד 33 כ"ס) במתואם עם תקנות התעבורה. שווי השימוש על רכב דו גלגלי אחר, קרי שהספקו גבוה מ- 33 כ"ס, יישאר ללא שינוי בהשוואה לתקנות (750 ש"ח לחודש). ניכוי ההוצאות בידי המעסיק יעשה במקביל להסכמה זו. בכל מקרה, לא תפחת ההכרה בהוצאות מ- 25%.

7. לגבי עצמאים (רכב פרטי או מסחרי), השיעור המינימלי של הכרה בהוצאות רכב יעמוד על 45% בהשוואה ל- 25% בתקנות המקוריות.

8. לאור הירידה בשווי השימוש של רכב מקבוצה 2 אין מקום להרחבה משמעותית של כלי רכב השייכים לבוצה מס' 1. כיום כלי הרכב שמחירם עד 87,000 ש"ח משתייכים לקבוצה 1. מסוכם כי קבוצה זו תורחב כך שרכב שמחירו עד 92,000 ש"ח ייכלל בקבוצה 1, במקביל יופחת שווי השימוש של רכב מקבוצה 1 ביחס להצעה המקורית ב- 50 ₪.

הפחתת מס הכנסה:

1. הפחתת המיסים (ביחס למתווה המקורי הקבוע כבר היום בחקיקה) במקביל להעלאת השווי תתחיל בשנת המס המתחילה ינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2009.

2. הירידה בשווי שימוש ביחס לתקנות המקוריות משמעותה אובדן הכנסות של כ- 300 מיל' ש"ח. לפיכח מההצעה המקורית (על פי החלטת הממשלה) של הפחתת מיסי הכנסה, בהיקף של כ- 2.5 מיליארד ש"ח, יופחתו 300 מיל' ש"ח (1% בשיעור המס השולי שבין 4,200 ל- 7,600. יצוין כי רוב מכריע של מקבלי רכב צמוד משתכרים מעל המדרגה הזו). למעשה, מההצעה המקורית יוותרו כ- 2.2 מיליארד ש"ח.

3. יחד עם זאת, להיקף הפחתות המיסים כמפורט בסעיף 2, תתווסף הפחתת מיסים המיועדת להקלת נטל המס על השכבות הביניים בהיקף של כמיליארד שקל!. הפחתה זו תבוא לידי ביטוי בהורדת 2% בשיעורי המס השוליים ברמות השכר שבין 7,600 ל- 16,380 ש"ח (ראה טבלה מצורפת).

4. לפיכך, יובהר כי בעוד שהעלאת שווי השימוש תביא תוספת הכנסות של כ- 2.1 עד 2.2 מיליארד שקל, הרי שהפחתת מיסי ההכנסה תסתכם בכ- 3.2 מיליארד שקל (קרי, 2.2 מיליארד ש"ח במתואם עם הורדת השווי בתוספת מיליארד ש"ח שסוכמו בין הצדדים). הסכומים האמורים מתייחסים לסוף התהליך.

לוח מס' 1:

המחשת עיוות המס: רכב צמוד לעומת החזר הוצאות רכב מקבוצה 2

(ש"ח לחודש)

סוג חוזה העסקה

עם רכב

בבעלות

עם רכב צמוד

(קב' 2)

שכר בסיס

10,000

10,000

החזר הוצאות רכב

3,000

-

זקיפת שווי שימוש ברכב

-

1,330

שכר ברוטו לצורכי מס

13,000

11,330

מיסים

3,562

2,783

הוצאות החזקת רכב

3,000

הכנסה פנויה (לאחר הוצ' רכב)

6,438

7,217

מס אפקטיבי על מרכיב הרכב

44%

18%

פעם לעומת רכב בבעלות

780

לוח מס' 2:

פריסת הגדלת הזקיפה של שווי שימוש ברכב (ש"ח לחודש)

קבוצה

שווי נוכחי

תוספת

שווי בסוף התהליך

תוספת בכל שנה לעומת קודמתה

2008

2009

2010

2011

1

1,180

1,080

2,260

200

200

340

340

2

1,330

1,120

2,450

200

200

360

360

3

1,740

1,410

3,150

360

350

350

350

4

2,160

1,620

3,780

410

410

400

400

5

3,030

2,200

5,230

550

550

550

550

6

3,850

2,930

6,780

740

730

730

730

7

4,850

3,870

8,720

970

970

970

960

לוח מס' 3:

השפעה על השכר נטו של שכיר שמקבל רכב צמוד מקבוצה 2

שכר ברוטו

סך תשלומי המיסים **

בשנת 2011

(ללא הרפורמה)

השפעה על השכר נטו

2008

2009

2010

2011

מצטבר

*6,000

1,103

36

64-

119-

119-

259-

*7,000

1,479

39

70-

119-

119-

240-

8,000

1,879

59

62-

119-

119-

200-

10,000

2,679

90

36-

144-

144-

193-

12,000

3,575

86

4

144-

144-

157-

***15,000

4,925

83

56

158-

158-

140-

הערה: שווי השימוש הופחת ב- 320 ₪ בהשוואה להצעה המקורית: 2,450 במקום 2,770 ש"ח

* בקבוצות שכר אלו קיים מספר קטן של מקבלי רכב צמוד, ושיעורם אינם עולה על 6% - 5 מכל המשתמשים ברכב צמוד.

** תשלומי המיסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

*** ברמות שכר גבוהות יותר ההשפעה על השכר נטו דומה לזו של 15,000 ש"ח.

לוח מס' 4:

השפעה על השכר נטו של שכיר שמקבל רכב צמוד מקבוצה 3

שכר ברוטו

סך תשלומי המיסים **

בשנת 2011

(ללא הרפורמה)

השפעה על השכר נטו

2008

2009

2010

2011

מצטבר

*6,000

1,243

34-

123-

115-

115-

360-

*7,000

1,643

14-

123-

115-

115-

320-

8,000

2,043

6

115-

115-

115-

280-

10,000

2,859

14

99-

140-

140-

305-

12,000

3,759

14

59-

140-

140-

265-

15,000

5,117

7

13-

154-

154-

269-

הערה: שווי השימוש המצטבר הופחת ב- 150 ש"ח בהשוואה להצעה המקורית.

* לאור המתאם החיובי שקיים בין גובה השכר וקבוצת הרכב הצמוד, למעשה אין כמעט עובדים ברמות שכר 6000-7000 ש"ח שמקבלים רכב מקבוצה 3.

** תשלומי המיסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

*** ברמות שכר גבוהות יותר ההשפעה על השכר נטו דומה לזו של 15,000 ש"ח.

לוח מס' 5:

תוספת לנטו למי שלא מקבל רכב צמוד (מעבר להשפעה של המתווה המקורי)

שכר ברוטו

סך תשלומי המיסים *

בשנת 2011

(ללא הרפורמה)

השפעה על הנטו (הפחתת מס)

2008

2009

מצטבר

6,000

691

52

-

52

7,000

1,001

82

-

85

8,000

1,347

108

8

116

10,000

2,147

148

48

196

12,000

2,976

176

88

264

15,000

4,326

176

148

324

20,000

6,649

176

176

352

* תשלומי המיסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות..

לוח מס' 6:

השפעה על הכנסה נטו של משק בית עם שני מפרנסים,

כאשר לאחד מהם רכב צמוד מקב' 2

שכר ברוטו

השפעה על השכר נטו

מפרנס 1

מפרנס 2

מפרנס 3

2008

2009

2010

2011

מצטבר

12,000

8,000

20,000

194

12

80-

208-

41-

14,000

9,000

23,000

214

72

80-

211-

36

15,000

10,000

25,000

231

104

88-

229-

56

15,000

12,000

27,000

259

144

88-

229-

124

17,000

13,000

30,000

258

192

88-

229-

143

17,000

15,000

32,000

258

232

88-

229-

183

לוח מס' 7:

כלי רכב צמודים לפי קבוצת מחיר (סוג בעלות – ליסינג ואחר)

קבוצת מחיר

כלי רכב צמודים

מזה: רכב ליסינג

ציי רכב ובעלי עניין

כמות

% מסה"כ

כמות

% מסה"כ

כמות

% מסה"כ

1

15,700

6%

8,100

5%

7,600

8%

2

180,300

68%

130,700

79%

49,600

53%

3

22,000

9%

7,100

4%

14,900

16%

4

18,600

8%

14,200

9%

4,400

5%

5

13,300

5%

4,000

2%

9,300

10%

6

5,500

2%

900

1%

4,600

5%

7

4,500

2%

500

0%

4,000

4%

סה"כ

260,000

100%

165,600

100%

94,400

100%

הערות: 1) הכוויות חושבו ע"פ מצבת כלי רכב הפעילים בחוד מאי 2007

2) כולל מכוניות של בעלי עניין הרשומות על שמם

3) בניטרול רכב להשכרה ורכב מאגר

לוח מס' 8:

התפלגות מקבלי רכב צמוד לפי מדרגות מס שולי

מדרגות מס

כל הקבוצות

קבוצה 2

עד 4,270 ₪

0%

0%

מ- 4,271 ל- 7,600 ₪

5%

5%

מ- 7,601 עד- 11,410 ₪

43%

47%

מ- 11,411 עד- 16,380 ₪

23%

25%

מ- 16,381 עד 35,270

22%

22%

מעל 35,271 ש"ח

7%

1%

סה"כ

100%

100%

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-1152-הסכמות-בין-משרד-האוצר-ליו-ר-ועדת-הכספים-שווי-שימוש-ניכוי-הוצאות-רכב-הפחתת-שיעורי-מס-הכנסה.aspx

© כל הזכויות שמורות