ralc.co.il

true

בהמ"ש פוסק פיצויים על סמך הכנסות שלא דווחו למס הכנסה כחוק

04.09.2007

בהמ"ש פוסק פיצויים על סמך הכנסות שלא דווחו למס הכנסה כחוק

תקציר פסק דין / רמי אריה עו"ד רו"ח

בדרך כלל נהוג כי אדם התובע מחברו או מחברת ביטוח, פיצוי בשל אובדן השתכרות, חייב לבסס את תביעתו על הכנסותיו כפי שדווחו לרשויות המס, הן למס הכנסה והן למע"מ. אולם, בפס"ד תקדימי של בית המשפט המחוזי בחיפה מיום 21.8.07 בן חמו נ' אופיר טוביאנה ואח', נקבע כי מותר לתובע לבסס את תביעתו על ראיות המוכיחות את ההכנסות שהיו לו בפועל, למרות שלא דווחו לרשויות המס כדין, ובלבד שעמד בנטל ההוכחה לכך, כדלקמן:

1. התובע ליאור בן חמו (להלן: "ליאור" נפצע קשה בתאונת דרכים ביום 9.11.95.

2. בכתב התביעה מיום 19.3.96 טען ליאור שהתאונה ארעה עת נסע על אופנוע אשר היה נהוג ע"י טוביאנה, (להלן: "הנתבע מס' 1"), ואשר היה מבוטח כדין אצל חברות הביטוח, נתבעות מס' 2 ומס' 3 (להלן: "הנתבעים").

3. ביחס להפסד השתכרות הייתה קיימת מחלוקת ממשית בין הצדדים היות ולטענת ליאור הכנסותיו מהעסקים שבבעלותו, לא דווחו באופן סדיר לרשויות המס.

4. לליאור היה עסק עצמאי לבניית פרגולות עץ והיה רשום כעוסק מורשה משנת 1994, בנוסף, היה שותף בעסק לממכר שווארמה.

5. ליאור העיד שלא דווח כחוק על הכנסותיו מעסקיו ושהוא הצהיר על פחות ממה שהשתכר על מנת לשלם פחות מס.

6. בהמ"ש קובע כי, למרות האי נוחות מהאי דיווח כחוק לרשויות המס על הכנסותיו, הרי ליאור הצליח להוכיח לפחות באופן חלקי מכלל טענותיו כי חלק מהכנסותיו לא דווחו לרשויות המס. משכך, נקבעו הכנסותיו של ליאור לסכום השכר הממוצע במשק לערך, לפי 8,000 ₪ לחודש, במקום ההכנסות שדווחו על ידו למס הכנסה ועמדו על סך של כ- 4,000 ₪ לחודש בלבד.

7. אשר על כן, ובהתאם להסדר הדיוני שנקבע בין הצדדים, זכאי ליאור לפיצוי בשיעור של 75% מסכום הנזקים, ומסכום הנזקים יש להפחית את תקבולי המוסד לביטוח לאומי של ליאור, לעבר ולעתיד.

8. להלכה זו משמעות רבה, לעניין תביעות מכל מין וסוג שהוא, אשר הנוהג עד היום היה לבססן על הדיווחים לרשויות המס. כעת, ניתן יהיה לבסס תביעה לפיצוי בגין אובדן הכנסות, מלאי או ציוד שנשרף/נגנב ואפילו תביעה לדמי מזונות ולחלוקת רכוש בין בני זוג או יורשים בעיזבון על הוכחה של ההכנסות בפועל או שווי הציוד/מלאי בפועל, אפילו באם ההכנסות לא דווחו לרשויות המס ו/או הציוד/מלאי לא דווח בדוחות הכספיים של העסק כדין.

9. אולם, מצידו השני של המטבע, יש לזכור כי טענה להכנסות שלא דווחו לרשויות המס כחוק או לאי רישום כחוק בספרי החשבונות ובדוחות הכספיים, חושפת את הטוען, לנקיטת הליכים פליליים ואזרחיים על ידי רשויות המס כמו גם על ידי הרשות להלבנת הון. שווה לבדוק האם "הזכייה" במשפט אחד לא תעלה "ביוקר" במקום אחר, במיוחד שכיום מדיניות בתי המשפט היא לנקוט בעונשים כבדים גם בעבירות של אי דיווח כחוק לרשויות המס ואף עד כדי שלילת חירותו עקב נקיטת הליך פלילי.

10. אנו ממליצים לנקוט בדרך המלך של דיווח כחוק, כבסיס לתביעת פיצויים להשתכרות או כל תביעה אחרת בהתבסס על דיווח זה.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-1224-בהמ-ש-פוסק-פיצויים-על-סמך-הכנסות-שלא-דווחו-למס-הכנסה-כחוק.aspx

© כל הזכויות שמורות